små 1-2 seks hack!?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

små 1-2 seks hack!?

Post by Eliten »

ja.. får 1-2 sekunders hack mellan jämna mellanrum, 5-10 minuter ungefär.. det är så att hela datorn stannar... musen med och musiken stannar... väldigt irriterande om man spelar t.ex. online spel!

någon som har något förslag på vad jag kan göra?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

vad har du för burk då tänkte så det inte är nån flask hals i den
typ för lite ram eller nått så den swappar eller nått sånt problem
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kan också vara en disk som är på väg att gå åt h-e.

De hack du beskriver hände mig för rätt länge sedan varje gång en av hårddiskarnas läshuvud fick fnatt.

Lyssnade man på disken så hörde man ett surrande följt av ett "hostljud": "VRRRRRRRRRRRRRRR... SHCK", som sedan upprepade sig ett par gånger (och varje gång så "hängde sig" systemet).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

lord_vasagos wrote:vad har du för burk då tänkte så det inte är nån flask hals i den
typ för lite ram eller nått så den swappar eller nått sånt problem
Amd 64 3000+
512 mb ram
Radeon 9800 256 mb
Asus k8v Deluxe
160GB HDD
inbyggdt ljudkort & nätverkskort

det är ungefär vad jag har... ominstallerade xp:t för kanske en månad sen.. då hjälpte det i några dagar, men nu har det kommit igen... kan det inte vara lufttillförseln? för jag har nämligen inga chassifläktar... :-/
User avatar
johda
Posts: 77
Joined: 2005-05-10 19:03:44
Location: Göteborg

Post by johda »

Chassiefläktar är bra att ha!
Borde nog kolla tempsen i din dator, inte omöjligt att den är för varm.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true"
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Installerat att drivrutiner för moderkortet?

Spel nån timme och läs av temperaturerna i ett program, tex speedfan eller motherboard manager 5.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

Eruku wrote:Installerat att drivrutiner för moderkortet?

Spel nån timme och läs av temperaturerna i ett program, tex speedfan eller motherboard manager 5.
okej, jag körde speedfan både med och utan spelet "tibia" igång... jag tyckte att tempen ökade drastiskt... ni kan ju se själva på mina screens..
& förklara gärna om det är något fel och vad jag kan göra...

http://photobucket.com/albums/y237/Elit ... eedfan.jpg

http://photobucket.com/albums/y237/Elit ... nmspel.jpg[/img][/list]
Conquer
Posts: 110
Joined: 2004-10-25 12:42:55
Location: örebro

Post by Conquer »

hehe ok kanske lite hög temp på allt. Du lär skaffa några Chassiefläktar så tror jag att det kommer att funka mycket bätre. :P
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Rätta mig gärna nu, men är det värmeproblem så brukar väl hela systemet startas om, istället för att frysa med jämna mellanrum?

Jag säger som sagts tidigare i tråden - det här låter mer hårddiskrelaterat.

512 MiB minne kan ju faktiskt försätta datorn i swapping, som lord_vasagos sade, eftersom minnet kanske fylls och därför måste kopiera frames över till paging-disken för att kunna frigöra minne.

Som fisk säger finns ju också möjligheten att disken är på väg att ge upp.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Min erfarenhet av värmeproblem på grafikkort är ett till flera sekunders skumma hackningar/ laggliknande symptom som till slut följs av ett randigt myrornas krig i färg och ett öronbedövande ljud. ;D

Eventuellt värmeproblem med nätaggregat så blir det "bara" en plötslig total shutdown av datorn som åtgärdas med att dra ur kontakten ur väggen och vänta minst 10 sekunder. Samma tror jag jag hade när processorfläkten gick på lågvarv och den blev för varm - datorn bara dog.

Skador på minnet orsakar plötsliga omstarter.

Jag har haft mycket värmeproblem med min dator innan jag lärde mig handskas med den men jag har aldrig haft just "swapping" problemet.
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

Så det jag borde göra är att först skaffa ett par chassi fläktar? vilken storlek och så ska det helst vara?

och sedan kanske mera minne?

och om inte det funkar så lämna in hdd:n..? för jag har garanti kvar på den..
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Låter bra, mät med cm-stock på dina fläktplatser.
meh
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Eventuellt så kan det vara om man tillåter diskarna att spinna ner, sluta rotera efter en viss tid. Säg om hårddisken inte använts på 5 minuter och den spinner ner, sen ska det läsas/skrivas något till/från disk och hårddisken måste spinna upp innan den kan läsa/skriva. Då kan det bli så att systemet väntar med allt annat tills hårddisken har kommit igång igen.

Jag säger inte att det är det, men du kan ju kolla lite snabbt innan du skickar iväg disken. Under kontrollpanelen hittar du det, i engelska Win XP heter det "Power Options".


Vilken storlek på chassi fläktar beror vad du har för chassi. De storlekar som är vanliga är 80mm, 92mm och 120mm. I vissa fall kan det finnas fläktplatser där man kan välja men olika storlekar, men ofta går det bara med en storlek. Har du exempelvis en plats för en 80mm fläkt så kan du inte ha en 92 eller 120mm fläkt där, om du inte vill modda alltså såga, borra och dylikt i chassit.
Större fläktar ger bättre kylning i förhållande till ljudnivån. Kullagrade fläktar har bättre livslängd än glidlagrade fläktar.
Fläktarnas placering har naturligtvis betydelse för deras effekt.
Sätter man en fläkt rakt framför en hårddisk så behöver den inte vara speciellt effektiv för att göra skillnad. Exempelvis PAPST 80mm 12dBA fläktar har väldigt låg ljudnivå, inte så mycket luftflöde men framför en hårddisk så gör de stor nytta, trotts väldigt låg ljudnivå och 'bara' 80mm. De är dock inte direkt billiga...


Föresten vad är det för märke på hårddisken?
Flera hårddisk tillverkare har program man kan ladda ner och köra för att se om hårddisken 'mår bra'. Exempelvis Hitachi Drive Fitness för Hitachi hårddiskar eller SeaTools för Seagate hårddiskar. Om programmet säger att allt är ok med disken så kan det vara drivrutinsstrul eller lite vad som helst. Får du massa felmeddelanden så är antagligen hårdisken orsaken.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Eliten wrote:okej, jag körde speedfan både med och utan spelet "tibia" igång... jag tyckte att tempen ökade drastiskt... ni kan ju se själva på mina screens..
& förklara gärna om det är något fel och vad jag kan göra...

http://photobucket.com/albums/y237/Elit ... eedfan.jpg

http://photobucket.com/albums/y237/Elit ... nmspel.jpg[/img][/list]
Du har allmänt för höga temps, hälften på allt och lite till så kan du känna dig säker.

Jag råder dig att ladda ner ngt diagnostikprogram som GuessWho pratade om, gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner ett program.

Råder dig att ta back up på allt viktigt på disken som du har också, 48 C* är inte speciellt hälsosamt för en disk, inte heller 125C* för processorn, 64C* på nordbryggan, 49 C* för moderkortet, 44C* i chassit m.m. 'allt enligt speedfan, så som jag tror'

Köp så många fläktar du har plats med i chassit och dra inte igång datorn förän du monterat dom.

Rädd att disken snart är död :/
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Ni har uppenbarligen inte använt speedfan på många datorer?

48c är inom de flesta diskars specifikationer på arbetstemperatur och 125c är nästan helt utan tvekan avläsning från en sensor som inte mäter temperature eller en oanvänd sensor.

troligtvis ligger ditt system någonstans mellan 50 och 60c vilket är helt inom rimliga temperaturer om än iite varmt.

Innan du går ut och handlar chassifläktar, testa om det är någon skillnad när du tar av chassisidan. Är det inte det är det är ditt problem nog inte temperaturrelaterat.

Sen får ju de flesta komponenter längre livslängd av lägre temperaturer och i ärlighetens namn kan ju inte en dator bli för sval. Frågan är bara till vilket pris och vilken ljudnivå.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

Nu har jag installerat 1 artic cooling fläkt.. det hjälpte inte mycket.. men värmen gick ner.. men däremot tog jag med datorn hem till min pappa... där vi har annat bredband och så... där blev det inget hack/lagg alls och allt fungerade perfekt.. när jag sedan tog hem din till min mamma igen så kom laggen tillbaka.. vad kan det vara? någon som har någon aning? kan det vara stället den står på? eller sladden med strömförsörjning? :-/
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Låter mysko, testa med annat modem från någon kompis eller nått hemma hos din mamma och se skillnaden.
meh
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Händer "frysningarna" bara under load, eller händer det även om du t.ex bara läser lite på internet??

Öppna sidan av chassit som snigel sa, det hjälper om det är tempen som orsakar det.

Sök efter spyware/virus på datorn..

Defragmentera hårddisken, och se till att du har lite ledigt hela tiden, dvs att den inte är 99,99% full :P (Minst 1gb ledigt bör du ha iaf)

Prova att starta datorn i felsäkertt läge??

Annars har jag inte en aning faktigst :/
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

The Unknown One wrote:Händer "frysningarna" bara under load, eller händer det även om du t.ex bara läser lite på internet??

Öppna sidan av chassit som snigel sa, det hjälper om det är tempen som orsakar det.

Sök efter spyware/virus på datorn..

Defragmentera hårddisken, och se till att du har lite ledigt hela tiden, dvs att den inte är 99,99% full :P (Minst 1gb ledigt bör du ha iaf)

Prova att starta datorn i felsäkertt läge??

Annars har jag inte en aning faktigst :/
Men det kan ju egentligen inte ha något med datorn att göra? för den funkar perfekt hemma hos min pappa...

Joel wrote:Låter mysko, testa med annat modem från någon kompis eller nått hemma hos din mamma och se skillnaden.
Mjo, kan testa det.. eller så kan jag väl bara koppla ur det ur internet å hålla på med annat ett tag och se om det laggar då?
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Eliten wrote:
The Unknown One wrote:Händer "frysningarna" bara under load, eller händer det även om du t.ex bara läser lite på internet??

Öppna sidan av chassit som snigel sa, det hjälper om det är tempen som orsakar det.

Sök efter spyware/virus på datorn..

Defragmentera hårddisken, och se till att du har lite ledigt hela tiden, dvs att den inte är 99,99% full :P (Minst 1gb ledigt bör du ha iaf)

Prova att starta datorn i felsäkertt läge??

Annars har jag inte en aning faktigst :/
Men det kan ju egentligen inte ha något med datorn att göra? för den funkar perfekt hemma hos min pappa...

Joel wrote:Låter mysko, testa med annat modem från någon kompis eller nått hemma hos din mamma och se skillnaden.
Mjo, kan testa det.. eller så kan jag väl bara koppla ur det ur internet å hålla på med annat ett tag och se om det laggar då?
Men provade du att ha igång den en längre tid hos din pappa??
Eller provade du bara att starta den i 10 min eller så??

Det kanske är så att det inte kommer förrens den har varit under "load" i några minuter eller så (kanske?? :P )
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

The Unknown One wrote:
Eliten wrote:
The Unknown One wrote:Händer "frysningarna" bara under load, eller händer det även om du t.ex bara läser lite på internet??

Öppna sidan av chassit som snigel sa, det hjälper om det är tempen som orsakar det.

Sök efter spyware/virus på datorn..

Defragmentera hårddisken, och se till att du har lite ledigt hela tiden, dvs att den inte är 99,99% full :P (Minst 1gb ledigt bör du ha iaf)

Prova att starta datorn i felsäkertt läge??

Annars har jag inte en aning faktigst :/
Men det kan ju egentligen inte ha något med datorn att göra? för den funkar perfekt hemma hos min pappa...

Joel wrote:Låter mysko, testa med annat modem från någon kompis eller nått hemma hos din mamma och se skillnaden.
Mjo, kan testa det.. eller så kan jag väl bara koppla ur det ur internet å hålla på med annat ett tag och se om det laggar då?
Men provade du att ha igång den en längre tid hos din pappa??
Eller provade du bara att starta den i 10 min eller så??

Det kanske är så att det inte kommer förrens den har varit under "load" i några minuter eller så (kanske?? :P )
Nej, jag har haft på den i ca. 3 dygn utan att få sådana frys...
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Eliten wrote:
The Unknown One wrote:
Eliten wrote:
The Unknown One wrote:Händer "frysningarna" bara under load, eller händer det även om du t.ex bara läser lite på internet??

Öppna sidan av chassit som snigel sa, det hjälper om det är tempen som orsakar det.

Sök efter spyware/virus på datorn..

Defragmentera hårddisken, och se till att du har lite ledigt hela tiden, dvs att den inte är 99,99% full :P (Minst 1gb ledigt bör du ha iaf)

Prova att starta datorn i felsäkertt läge??

Annars har jag inte en aning faktigst :/
Men det kan ju egentligen inte ha något med datorn att göra? för den funkar perfekt hemma hos min pappa...

Joel wrote:Låter mysko, testa med annat modem från någon kompis eller nått hemma hos din mamma och se skillnaden.
Mjo, kan testa det.. eller så kan jag väl bara koppla ur det ur internet å hålla på med annat ett tag och se om det laggar då?
Men provade du att ha igång den en längre tid hos din pappa??
Eller provade du bara att starta den i 10 min eller så??

Det kanske är så att det inte kommer förrens den har varit under "load" i några minuter eller så (kanske?? :P )
Nej, jag har haft på den i ca. 3 dygn utan att få sådana frys...
Då var det konstigt :/

Har du inget annat som du använder hos din mamma som du inte har hos din pappa??
T.ex skrivare, router (inte för att det ska skapa sådana problem, men nån skilnad måste det vara!)
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
User avatar
Eliten
Posts: 132
Joined: 2005-02-09 17:50:09

Post by Eliten »

The Unknown One wrote:Då var det konstigt :/

Har du inget annat som du använder hos din mamma som du inte har hos din pappa??
T.ex skrivare, router (inte för att det ska skapa sådana problem, men nån skilnad måste det vara!)
nja.. de skulle kunna vara högtalarna.. de är ganska gamla.. ska testa att inte ha de inkopplade nästa gång..
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Re: små 1-2 seks hack!?

Post by Boffe »

[quote="Eliten"]ja.. får 1-2 sekunders hack mellan jämna mellanrum, 5-10 minuter ungefär.. det är så att hela datorn stannar... musen med och musiken stannar... väldigt irriterande om man spelar t.ex. online spel!


That's life.
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
Post Reply