MHz myth?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Ebany
Posts: 302
Joined: 2002-03-07 22:42:14
Contact:

MHz myth?

Post by Ebany »

Satt för ett tag sedan och kollade på "The Megahertz Myth" filmen som fanns på apples hemsida (http://www.apple.com/g4/myth/)
Dom testar G4:an mot "some of the best processors in the world" konstigt.. hittade ingen AMD processor med i testet, hur tror ni den skulle klara sig mot Clawhammer?
/Me vill veta
Han skakade på huvet och slog ut med armarna, han fälldes av kapetenen med en spark mot tarmarna, den stackarn börja gråta och be för sina barn, och han svor vid alla helgon att han hade inga svar
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

1,7GHz P4 är ju nästan lågbudget-prestanda numer. ;) Men det är bra att även Apple tar upp ämnet. Ju fler desto bättre. Apple brukar dock använda väldigt specifika test när de jämför, varför deras trovärdighet på området ständigt ifrågasätts.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: MHz myth?

Post by Phobic »

P4 Northwood är väl fortfarande snabbast? Glöm den gamla P4:an för sjutton ;)
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

min p4 var snabbast för bara någon månad sedan men nu,,, ajaj.. gillar inte att utvecklingen går så fort! ;( Det ruinerar mig och många andra.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

zaver wrote:min p4 var snabbast för bara någon månad sedan men nu,,, ajaj.. gillar inte att utvecklingen går så fort! ;( Det ruinerar mig och många andra.
Bara för att det finns snabbare så betyder det inte att din dator inte är grymt snabb :) Faen, jag trivs ju fortfarande bra med min t-bird 850Mhz

Man måste inte ha det senaste hela tiden.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: MHz myth?

Post by Maqe2 »

Ebany wrote:Satt för ett tag sedan och kollade på "The Megahertz Myth" filmen som fanns på apples hemsida (http://www.apple.com/g4/myth/)
Dom testar G4:an mot "some of the best processors in the world" konstigt.. hittade ingen AMD processor med i testet, hur tror ni den skulle klara sig mot Clawhammer?
/Me vill veta
Glöm inte att skriva vad det var för test oxå!
De va typ ett test i photoshop som gav dessa resultat, och det sägs ingenting om datorerna i övrigt förutom processorns klockfrekvens och modell...

Jag hatar när folk vinklar saker...

ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe
User avatar
Ebany
Posts: 302
Joined: 2002-03-07 22:42:14
Contact:

Re: MHz myth?

Post by Ebany »

Maqe2 wrote:
Ebany wrote:Satt för ett tag sedan och kollade på "The Megahertz Myth" filmen som fanns på apples hemsida (http://www.apple.com/g4/myth/)
Dom testar G4:an mot "some of the best processors in the world" konstigt.. hittade ingen AMD processor med i testet, hur tror ni den skulle klara sig mot Clawhammer?
/Me vill veta
Glöm inte att skriva vad det var för test oxå!
De va typ ett test i photoshop som gav dessa resultat, och det sägs ingenting om datorerna i övrigt förutom processorns klockfrekvens och modell...

Jag hatar när folk vinklar saker...

ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe

Att det bara var ett test framgår väl av sidan? det är en KLAR fördel om man kollar på den innan man uttalar sig om saker och ting...
Jag tycker bara att det är dålig stil att dom säger att dom har med världens bästa processorer, och inte ens har med en AMD! vad fasen, AMDn är ju överlägsen (kom även ihåg att jag säger detta, även fast jag sitter med pentium)
Han skakade på huvet och slog ut med armarna, han fälldes av kapetenen med en spark mot tarmarna, den stackarn börja gråta och be för sina barn, och han svor vid alla helgon att han hade inga svar
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

zaver wrote:min p4 var snabbast för bara någon månad sedan men nu,,, ajaj.. gillar inte att utvecklingen går så fort! ;( Det ruinerar mig och många andra.
Min är snabbast.
.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: MHz myth?

Post by Maqe2 »

Ebany wrote:
Maqe2 wrote:
Ebany wrote:Satt för ett tag sedan och kollade på "The Megahertz Myth" filmen som fanns på apples hemsida (http://www.apple.com/g4/myth/)
Dom testar G4:an mot "some of the best processors in the world" konstigt.. hittade ingen AMD processor med i testet, hur tror ni den skulle klara sig mot Clawhammer?
/Me vill veta
Glöm inte att skriva vad det var för test oxå!
De va typ ett test i photoshop som gav dessa resultat, och det sägs ingenting om datorerna i övrigt förutom processorns klockfrekvens och modell...

Jag hatar när folk vinklar saker...

ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe

Att det bara var ett test framgår väl av sidan? det är en KLAR fördel om man kollar på den innan man uttalar sig om saker och ting...
Jag tycker bara att det är dålig stil att dom säger att dom har med världens bästa processorer, och inte ens har med en AMD! vad fasen, AMDn är ju överlägsen (kom även ihåg att jag säger detta, även fast jag sitter med pentium)
ja, jag kollade igenom hela den filmen förra gången "pc vs mac" debatten var uppe, och jag tycker inte att de direkt understryker att det var bara ett enda test som gav dessa resultat.
Om man ska göra ett sådant uttalande som de gör så borde de åt minstonde grunda det på realistiska tester...
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Re: MHz myth?

Post by Parmardil »

Maqe2 wrote:ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe
Varå Mac suger? Har du ens en anning om vad du pratar om?
Visst jag kan hålla med om att Mac inte är nåtvidare på spel och liknande, men är du medveten om att i princip allt grafiskt arbete görs på mac'ar? Tidningarna, böcker, reklam osv. nästan allt såndant görs på mac.
Slutsats: Mac suger inte, den lämpar sig helt enkelt inte för spel och sån skit...
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: MHz myth?

Post by Maqe2 »

Parmardil wrote:
Maqe2 wrote:ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe
Varå Mac suger? Har du ens en anning om vad du pratar om?
Visst jag kan hålla med om att Mac inte är nåtvidare på spel och liknande, men är du medveten om att i princip allt grafiskt arbete görs på mac'ar? Tidningarna, böcker, reklam osv. nästan allt såndant görs på mac.
Slutsats: Mac suger inte, den lämpar sig helt enkelt inte för spel och sån skit...
nä usch...spel och sån't skit, vem vill ha det?


Är det någon här som är tidningsförläggare eller som skriver böcker som kan intyga att mac gör allt sådant mycket bättre än en pc?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Re: MHz myth?

Post by aiwass »

Phobic wrote:P4 Northwood är väl fortfarande snabbast? Glöm den gamla P4:an för sjutton ;)
Totalt sett så lär Intels värsting vara den snabbast desktopprocessorn som står att finna i dagsläget, men vad gäller prestanda per MHz så är inte heller northwood mycket att skryta med.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: MHz myth?

Post by Phobic »

aiwass wrote:
Phobic wrote:P4 Northwood är väl fortfarande snabbast? Glöm den gamla P4:an för sjutton ;)
Totalt sett så lär Intels värsting vara den snabbast desktopprocessorn som står att finna i dagsläget, men vad gäller prestanda per MHz så är inte heller northwood mycket att skryta med.
2,0Ghz Intel P4 Northwood finns att få tag på för 2400kr idag.
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Re: MHz myth?

Post by Parmardil »

Maqe2 wrote:
Parmardil wrote:
Maqe2 wrote:ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe
Varå Mac suger? Har du ens en anning om vad du pratar om?
Visst jag kan hålla med om att Mac inte är nåtvidare på spel och liknande, men är du medveten om att i princip allt grafiskt arbete görs på mac'ar? Tidningarna, böcker, reklam osv. nästan allt såndant görs på mac.
Slutsats: Mac suger inte, den lämpar sig helt enkelt inte för spel och sån skit...
nä usch...spel och sån't skit, vem vill ha det?


Är det någon här som är tidningsförläggare eller som skriver böcker som kan intyga att mac gör allt sådant mycket bättre än en pc?
Jag menade inte att jag föredrog mac, bara att man inte ska förkasta mac utan att veta nått.

Farsan jobbar på ett tryckeri och där kör dom bara mac...eller dom har faktiskt en pc för att kunna konvertera en del pc format som dom får ibland från riktiga "low-tech" företag (i reklambranchen aså).
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

Gx akitekturen är ju grym, inget snack om saken... klart snabbare än PC. Vi lär få se nyare benchsiffror när Apple kommer med 1,xGhz av G4:an, det borde komma då iaf :D

Vill man ha processor benchmarks föreslår jag http://www.xlr8yourmac.com/

[/b]
live beyond, expand.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Gnuet wrote:Gx akitekturen är ju grym, inget snack om saken... klart snabbare än PC. Vi lär få se nyare benchsiffror när Apple kommer med 1,xGhz av G4:an, det borde komma då iaf :D

Vill man ha processor benchmarks föreslår jag http://www.xlr8yourmac.com/

[/b]
Grym? Vi kan ju ta ett exempel på tunga beräkningar, rendering! :)

Programvara: Lightwave 7.0b
Dual 1GHz G4 Mac OSX, 1024MB ram
Dual Xeon Prestonia 2.4GHz, 1024MB ram

Obs, det intressanta är INTE skillnaden i MHz, utan hur mkt prestanda du får för pengarna.

Resultat:
Xeon: 307 sekunder
Mac: 835 sekunder

Dvs, om du lägger ut 45-55 tusen på en värsting pc el mac workstation, så får du mer än dubbelt så mkt kraft om du väljer pc:n. Sen kan du ju välja en dual amd istället, och nästan få 2 burkar för samma pris som en DP Mac :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Re: MHz myth?

Post by apapap »

Phobic wrote:P4 Northwood är väl fortfarande snabbast? Glöm den gamla P4:an för sjutton ;)
Tror nog P4 Xeon är lite grymmare.

Skulle vilja se dubbla 2.0 GHz P4 Xeon VS. dubbla 800 MHz G4 i q3.

Eller skulle man kunna testa P4 2,53 GHz mot den där G4 800 MHz:aren

Nånting säger mej att G4:an åker på stor stryk.
Bara för att G4:an var bättre i ett test behöver det ju inte betyda att den är bäst. Typiskt att säga alla fördelarna med processorn och "glömma" berätta om nackdelarna.
.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

jag har en:
2.0GHZ Intel pentium4, SBA live, Geforce3 ti200, 512mb ram, 19tum skärm, comapq osv. köpte den för ett par månader sen..
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Re: MHz myth?

Post by Mitra »

Parmardil wrote:
Maqe2 wrote:ps: Jag säger inte att P4an e bra, jag säger bara att Apple/Mac sugen älgballe
Varå Mac suger? Har du ens en anning om vad du pratar om?
Visst jag kan hålla med om att Mac inte är nåtvidare på spel och liknande, men är du medveten om att i princip allt grafiskt arbete görs på mac'ar? Tidningarna, böcker, reklam osv. nästan allt såndant görs på mac.
Slutsats: Mac suger inte, den lämpar sig helt enkelt inte för spel och sån skit...
Alltså vill ju iten säga att mac uger för de gör de säkert inte. men att all grafik och sånt görs på mac är ju bara en gammal kvarleva. Ni vet t.ex att macarna var främst i musik skapandet i början av 90 talet. Sen har det blivit en kvarlevnad. Alltså idag kan ju "vanliga" pc prestera lika bra för stödet och komponenter finns ju i mångfald. Som sagt det där med att allt gr på mac är bara av gammal vana. Skulle kunna göras lika bra på pc lr t.o.m bättre.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

photoshop är juh optimerat för macen. De flesta program inom reklambranchen är optimerade för mac. De går lite snabbare på macen helt enkelt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

Man kan ju alltid hoppas att Apple tar AMD till hjärtat och ger oss PPC's med *hammer-prollar i :D
live beyond, expand.
Gudomligheten
Posts: 29
Joined: 2002-06-04 2:25:35

Post by Gudomligheten »

Jag vet varför.

Folk i reklambranchen och inom musiken håller sig till Mac.

1. Det är enklare att pilla med systemet. Tillägg går enkelt att ta bort och testa, enkelt att felsöka etc. Grafiker och Musiker är inte så inteligenta att de klarar att installera en IBM-kompatibel från "skratch" ;D
2. De är helt enkelt mycket snyggare i sitt orginalutförande. :o
3. Musiker och grafiker lever lite efter "ju dyrare destu bättre", och varför inte då en Mac? :D

Gud 8)

Nu får jag säkert skäll för detta, men jag kan ta det, då jag vet en hel del om bägge systemen.
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

På en PC kan vi köra: Windows, *ux, *BSD, knappt BeOS och ett antal "små-OS"
På en Mac kan vi köra: OS 9, OS X, ett antal linuxdistar, BeOS på "äldre" Maccar, och två eller tre *BSD-distar.

Majoriteten kör med Windows eller OS 9/X på respektive system, och skulle jag välja operativsytem sådär rakt av, OS X helt klart.

Köper man en Mac vet man vad man får, inga driverproblem, inga moderkortschipset som strular, inga graffekort som boegar sig, inga ljudkort som inte funkar med ditten och datten osv osv osv... Mac är bäst, ingen protest ;)
live beyond, expand.
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Gnuet wrote:På en PC kan vi köra: Windows, *ux, *BSD, knappt BeOS och ett antal "små-OS"
På en Mac kan vi köra: OS 9, OS X, ett antal linuxdistar, BeOS på "äldre" Maccar, och två eller tre *BSD-distar.

Majoriteten kör med Windows eller OS 9/X på respektive system, och skulle jag välja operativsytem sådär rakt av, OS X helt klart.

Köper man en Mac vet man vad man får, inga driverproblem, inga moderkortschipset som strular, inga graffekort som boegar sig, inga ljudkort som inte funkar med ditten och datten osv osv osv... Mac är bäst, ingen protest ;)
Instämmer, mac är bäst iaf inom sina områden.
Men PC är bra mycket roligare, hur kul är det igentligen när allting funkar helatiden? ;)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Parmardil wrote:
Gnuet wrote:På en PC kan vi köra: Windows, *ux, *BSD, knappt BeOS och ett antal "små-OS"
På en Mac kan vi köra: OS 9, OS X, ett antal linuxdistar, BeOS på "äldre" Maccar, och två eller tre *BSD-distar.

Majoriteten kör med Windows eller OS 9/X på respektive system, och skulle jag välja operativsytem sådär rakt av, OS X helt klart.

Köper man en Mac vet man vad man får, inga driverproblem, inga moderkortschipset som strular, inga graffekort som boegar sig, inga ljudkort som inte funkar med ditten och datten osv osv osv... Mac är bäst, ingen protest ;)
Instämmer, mac är bäst iaf inom sina områden.
Men PC är bra mycket roligare, hur kul är det igentligen när allting funkar helatiden? ;)
När man supportar 100+ maskiner och du inte får gå hem förrns det funkar är det skitskoj
att ha bra och stabila maskiner. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply