Varför RAR?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Varför RAR?

Post by syntetisk »

Varför packar de flesta "release-grupper" sina filer i flera mindre rar filer?

Det här borde väl inte bryta mot reglerna!?!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

För att rar-filer inte är oääz
Kan inget om mycket
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Antingen är det för att det känns mer hundratrettitreplus och är en lämning från den gamla onda tiden då allt skulle distribueras på 1.4 meg disketter.

Eller så är det för att om man bryter upp filen i en bunge små rar-filer så behöver man inte ladda ner hela skiten igen om en fil skulle blivit korrupt vid överföringen.

Det är mina två gissningar i alla fall.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Det där andra låter som en förklaring i rätt riktning.
Torrent wrote:Are you unhappy about not having to deal with rar files?
Well, sorry, but there's no reason to use it with bittorrent.
Bittorrent won't save any corrupted data to the file anyway.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

syntetisk wrote:Det där andra låter som en förklaring i rätt riktning.
Torrent wrote:Are you unhappy about not having to deal with rar files?
Well, sorry, but there's no reason to use it with bittorrent.
Bittorrent won't save any corrupted data to the file anyway.
Det låter vettigt.
Man måste dock komma ihåg att äkta sceners inte gör sina releaser för torrentleachers utan bara för att de coolaste killarna och i teorin tjejerna ska kunna tanka ner dem med tftp från hackade printerservrar. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MapE
Posts: 264
Joined: 2003-03-27 21:07:45
Location: Varnhem
Contact:

Post by MapE »

Lättare att "mäta" racen skulle jag lägga mina 2kr på.
Are those people perverts ?
Or rather, hobbyists, maybe ?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Big_Bird wrote:Man måste dock komma ihåg att äkta sceners inte gör sina releaser för torrentleachers utan bara för att de coolaste killarna och i teorin tjejerna ska kunna tanka ner dem med tftp från hackade printerservrar. 8)
Jaja, självklart är det så. Det är ju inte med helt rent samvete jag "snor" deras releaser (borde det inte heta rereleaser?) med min smutsiga bittorrent klient .
MapE wrote:Lättare att "mäta" racen skulle jag lägga mina 2kr på.
Racen?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Varför det är rar är dock förbryllande, finns ju format som både är snabbare och bättre, 7zip t ex.

Välbeprövat skulle jag gissa på.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
rdj
Posts: 241
Joined: 2002-03-25 17:16:42
Location: /home/Göteborg/
Contact:

Post by rdj »

http://whyrar.omfg.se/ kanske kan vara intressant. :)
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

RAR är underbart om man har snabb lina och ska tanka stora semesterfilmer. Eftersom man då kan tanka från en massa samtidigt så går det ju väldans mycket snabbare.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Eftersom man tankar ganska mycket semesterfilmer, och har en snabb lina, känns det dock ofta ganska omständigt att behöva packa upp dessa filmer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tossefar wrote:RAR är underbart om man har snabb lina och ska tanka stora semesterfilmer. Eftersom man då kan tanka från en massa samtidigt så går det ju väldans mycket snabbare.
Ja, men om man kör torrent kan man tanka en och samma semesterfilm från massor av olika källor och slippa packa upp alls.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
Tossefar wrote:RAR är underbart om man har snabb lina och ska tanka stora semesterfilmer. Eftersom man då kan tanka från en massa samtidigt så går det ju väldans mycket snabbare.
Ja, men om man kör torrent kan man tanka en och samma semesterfilm från massor av olika källor och slippa packa upp alls.
Men hur coolt är det på en skala från 133- till 133+?

Scenen är och förblir konservativare än KDS.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ghlargh wrote:Ja, men om man kör torrent kan man tanka en och samma semesterfilm från massor av olika källor och slippa packa upp alls.
Jag har då aldrig sett en seriös semesterfilmstorrent som inte varit packad i rar.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

När jag själv laddar hem stora speldemos, så föredrar jag dem givetvis i BIN/CUE-format, framför 47+ RAR-filer.

Samma sak när t.ex. en semesterfilm, eller en samling speldemos ligger på DVD - det känns så föråldrat att gissa sig till att data skall förstöras.

Är man nu riktigt orolig, så finns ju MD5-checksums.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
rotas
Posts: 177
Joined: 2005-04-18 9:34:15
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Post by rotas »

För att som ovan nämnts. Om det skiter sig ska du slippa ladda ner hela filen igen!
/// o l d v e r s i o n . c o m

Hårdvara:
EPoX 8rda+ | AMD Barton 2500+ | GeForce 6800 128mb | 2*256mb DDR | 300gb
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Den största fördelen med rar för oss mindre eleet användare som sitter på tex DC är ju att man kan tanka från flera sammtidigt och att man ofta kan utesluta mindre bra rippade versioner av semesterfilmerna som har massa skador i sig.
Då amatörer som inte riktigt vet hur man ska komprimera sin semester inte bryr sig om att packa filerna i smådelar.


Personligen tycker jag det är lättare att tanka en film i avi format så jag slipper ha dubbelt så mkt plats att packa upp filen på.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

rotas wrote:För att som ovan nämnts. Om det skiter sig ska du slippa ladda ner hela filen igen!
Sedan 1998, då jag först övergick från Modem till något annat, så har jag aldrig varit med om det som du beskriver. Det är alltså 7 år av felfritt filhämtande.

Att det skall bli fel vid filöverföringen är så osannolikt att jag får shorts.

Men det är klart, sitter man på Kazaa eller likartade protokoll, där filer heter "SEMESTERfiLmen.AVI" så kanske vikten av RAR-filer ökar, vad vet jag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Så du har alrdig fått en dålig checksum på en semesterfilm du tankat?
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nope.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pimen

Post by pimen »

Varför tanka andras semesterfilmer överhuvudtaget?
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

coolkingZ wrote:Varför tanka andras semesterfilmer överhuvudtaget?

För att man inte finner nåt att kika på TV eller att man misstänker att ens NiC kan rosta igen om man inte våldför sig på det dagligen med stora datamängder?
...Gubbe....
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Tha_Hool wrote:
coolkingZ wrote:Varför tanka andras semesterfilmer överhuvudtaget?
För att man inte finner nåt att kika på TV eller att man misstänker att ens NiC kan rosta igen om man inte våldför sig på det dagligen med stora datamängder?
Jag tror snarare att det är som så att folk gärna vill se lite äkta amatörsex.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tossefar wrote:Jag har då aldrig sett en seriös semesterfilmstorrent som inte varit packad i rar.
Jag tror du har en lite för trång definition av "seriös", det mesta brukar vara av relativt bra kvalitet sen DVD kom, det ska rätt mycket till för att misslyckas med en DVDrip.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ghlargh wrote:Jag tror du har en lite för trång definition av "seriös", det mesta brukar vara av relativt bra kvalitet sen DVD kom, det ska rätt mycket till för att misslyckas med en DVDrip.

Jag föredrar bättre kvalitet än dvdrip, gör man inte det så duger det säkert att tanka en enstaka videofil.
Post Reply