Uppringningsprefix?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
olzon
Posts: 28
Joined: 2004-12-13 19:48:35

Uppringningsprefix?

Post by olzon »

Först och främst vill jag bara dementera alla fördommar som finns emot linux...skulle det vara svårt? Haha, knappast...inte när man lärt sig hur man söker fel och rättar dem. Fick mina ship-it skivor från Ubuntu och stoppade in i min Zepto4040, det var enklare att få igång än vad det var med XP. Visst så är Ubuntu,ubuntu men Redhat lirade otroligt enkelt det med.

Nu till problemet, har ingen fast lina utan sitter med ett stackars 56k modem, stötte på en grej som jag aldrig tidigare hört talas om.
Vad är uppringnings prefix, har sökt på susning, wikipedia och google utan att hitta någon vettig information om det hela. Är det om man använder tonvalet eller vad det heter?

En annan fråga, när man kör Ubuntu som är baserat på Debian så använder man ju Apt-get när man vill installera program och uppdateringar, men om man te x lägger in linux på en dator utan internet anslutning så borde man väll kunna ladda ner filerna i packade format och bränna på skiva eller liknande för att sedan installera, eller?

Tack på förhand.
//Olzon
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

Jag skulle gissa på att uppringsningsprefix är ett prefix man får slå för att komma ut på linjen, vanligtvis 0 om man sitter bakom en växel. I vanliga fall, när man sitter hemma, så behöver man inget prefix.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

En annan fråga, när man kör Ubuntu som är baserat på Debian så använder man ju Apt-get när man vill installera program och uppdateringar, men om man te x lägger in linux på en dator utan internet anslutning så borde man väll kunna ladda ner filerna i packade format och bränna på skiva eller liknande för att sedan installera, eller?
Ja, antingen direkt med verktyget dpkg (från en terminal) eller på annat lämpligt vis. Kom dock ihåg att du själv måste tillfredsställa eventuella beroenden på andra paket. (Du ser vilka om du laddar ner paketen från Ubuntus hemsida).

Andra alternativet är att bygga en egen "repository" för paketen och på så vis kunna använda apt.

Slutligen skulle du kunna använda verktyget apt-zip om du vill kunna uppdatera en maskin utan uppkoppling smidigt.
» the empire never ended
Post Reply