Socialbidragsfråga

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Socialbidragsfråga

Post by stealth »

Är som sagt arbetslös nu och jag hade tänkt att börja pusha på lite Socialbidrag då jag har lite kasst om pengar. Men min fråga är, kommer det stå någonstans att jag gått på Socialbidrag? Att någon kan kolla upp det, t.ex a Arbetsgivare eller något?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Inne på samma sväng, skiter ioförsig i om det syns i papprena senare, inte mitt fel att jag inte klarar hyran utan det :P
Måste ju överleva även om det inte finns mycket jobb, får bara lumpna halvtidstjänster om jag ska jobba på hemmaplan och inte dra och jobba på avstånd (ca 100 mil). Vilket jag fan inte pallar med nu till vintern :P

Så, vad krävs för att man ska kunna söka det ?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

* Maciato * wrote:Inne på samma sväng, skiter ioförsig i om det syns i papprena senare, inte mitt fel att jag inte klarar hyran utan det :P
Måste ju överleva även om det inte finns mycket jobb, får bara lumpna halvtidstjänster om jag ska jobba på hemmaplan och inte dra och jobba på avstånd (ca 100 mil). Vilket jag fan inte pallar med nu till vintern :P

Så, vad krävs för att man ska kunna söka det ?
Krävs att du är inskrivande som aktivt sökande på Arbetsförmedlingen, senaste kontoutdragen samt hyrespapprerna.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tror att socialbidrag räknas som en skattefriad, men offentlig uppgift, precis som all inkomst.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Jag tror att socialbidrag räknas som en skattefriad, men offentlig uppgift, precis som all inkomst.
Menar mer om det står, eller snarare kan det ha någon betydelse i något sammanhang som Söka jobb, eller whatever?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Fick precis reda på att Sociala myndigheterna har tystnadsplikt om sådant här. Ingen har att göra med detta i något sammanhang :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Spelar ju ingen roll om de har tystnadsplikt, det går ju att ta reda på om arbetsgivaren vill det. Hurvida det påverkar senare jobbansökningar beror ju på den som anställer dig, men det brukar ju inte spela så stor roll i den åldern tror jag så länge du inte blir en soffliggare.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Arbetsgivare borde inte bry sig egentligen, så länge du inte kommer ha bidraget under en mycket lång tid, alla kan ha otur med att få jobb.

Nån som gått på bidrag nära existensminimum bör ju vara mer angelägen om att behålla jobbet för att slippa gå tillbaks dit...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Du har ingen möjlighet att få a-kassa eller alfa-kassa? För har du det så tror jag inte att du kan få socialbidrag.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Hipshot wrote:Spelar ju ingen roll om de har tystnadsplikt, det går ju att ta reda på om arbetsgivaren vill det. Hurvida det påverkar senare jobbansökningar beror ju på den som anställer dig, men det brukar ju inte spela så stor roll i den åldern tror jag så länge du inte blir en soffliggare.
Nej, de kan inte ta reda på det. De har fullständig tystnadsplikt om det. Sen iofs frågar inte arbetsgivare om det, men ingen kan ta reda på det. Har ringt sociala själv.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Men om du söker jobb på arbetsförmedlingen så ser de ju det...
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

När du har slutat gå på Soc, så kommer det inte att synas någonstans att du har fått bidrag... Sen spelar det ju absolut ingen roll om du har fått bidrag eller inte..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nyliberala hitsquads kommer att söka upp dig och förinta dig för att du är en samhällsparasit och vissa kommande arbetsgivare kommer att insistera på att du kallar dem "patron" och låter dem ligga med din fru närhelst de har lust. Men annars är det inget särskilt som sker.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Nyliberala hitsquads kommer att söka upp dig och förinta dig för att du är en samhällsparasit och vissa kommande arbetsgivare kommer att insistera på att du kallar dem "patron" och låter dem ligga med din fru närhelst de har lust. Men annars är det inget särskilt som sker.
Jaha, det var alltså DET som hände med A-lagarna på torget hemma...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Fresh, jag måste ansöka, kan inte få a-kassa för jag är inte 20 :P det suger brutalt...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

* Maciato * wrote:Fresh, jag måste ansöka, kan inte få a-kassa för jag är inte 20 :P det suger brutalt...
Alfa-kassa då? Eller är det 20 där med?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Najze wrote:Alfa-kassa då? Eller är det 20 där med?
Alfa-kassa är nog inte 20...
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

egar wrote:
Najze wrote:Alfa-kassa då? Eller är det 20 där med?
Alfa-kassa är nog inte 20...
Saken med alfa-kassan är, som jag förstått, 20 år, eller att man jobbat 6 månader. Fast har egentligen ingen större aning, skulle behöva veta mer om allt sånt där.
Samma sak med bostadsbidrag och saker, man borde få en fet bunt med sköna broschyrer och dylikt när man fyller 18 eller någonting. Så man får lite pejl på sakerna. Svårt att trava sig fram på måfå...

Googlade lite, sidorna för alfa respektive a-kassan hade blivit lite lättare att navigera sig på sedan jag senast försökte hitta information.

Men alfa-kassan betalar inte ut förrän man fyllt 20 sålänge man inte varit ansluten i minst 12 månader och jobbat 6 månader :P
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Pölsa ur Smala Sussie (på värmländska) wrote:Jag ska göra nå't meningsfullt med mitt liv. Jag ska söka ett bidrag, det ska jag göra."
Enda kravet för att få socialbidrag är väl egentligen att man har en egen lägenhet, saknar ekeonomiska tillgångar och är samarbetsvillig. Been there, done that. AMV har ju fått aktivitetsnoja nu när det är val till hösten, så vill du ha något att göra kanske en AMS-utbildning kan vara något? Pluggar själv till elektriker på gamal da'r, sedan några veckor tillbaka.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Najze wrote:
* Maciato * wrote:Fresh, jag måste ansöka, kan inte få a-kassa för jag är inte 20 :P det suger brutalt...
Alfa-kassa då? Eller är det 20 där med?
Vad är skillnaden på a och alfa -kassa?
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

A-kassan (facklig) måste man varit medlem i ett år och arbetat motsvarande minst heltid i sex månader alternativt halvtid i ett år. Alfa-kassan är det som en gång kallades KAS, garantiersättning - mindre krav, lägre ersättning än Arbetslöshetskassan.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

När jag fick alfa-kassa så behövde man ha varit arbetslös och anmäld hos AMS under 90 arbetsdagar, sedan kunde man börja få pengar. Dock måste man ju tacka ja till alla arbeten och alla kurser som AMS erbjuder, annars ryker det. Jag skulle t.ex. rensa ogräs för 50 kr (minus skatt) i timmen under två veckors tid, men som tur var så var jag för stor och tung för att arbeta på den pensionärens gräsmatta (som skulle rensas) så därför ville han inte att ha mig ;D. Ibland får man ha lite tur.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Sen har jag för mig att arbetsgivare som regel brukar låta bli att anställa folk som inte varit arbetsaktiva på ett tag.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

wille wrote:Sen har jag för mig att arbetsgivare som regel brukar låta bli att anställa folk som inte varit arbetsaktiva på ett tag.
Vad grundar du det på?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

stealth wrote:
wille wrote:Sen har jag för mig att arbetsgivare som regel brukar låta bli att anställa folk som inte varit arbetsaktiva på ett tag.
Vad grundar du det på?
Sanningen. Det är lite naivt att tro att inte arbetsgivare är kritiska till folk som inte är aktiva och inte har jobbat på flera år om de får välja mellan en person som varit flitig och arbetat i stället. Och kanske bara gått arbetslös några veckor.
Post Reply