EU säger ja till lagring

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

EU säger ja till lagring

Post by KlosterKatten »

Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag bryr mig inte speciellt mycket, jag gör inga olagliga handlingar. Det gör väl inte ni heller?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jaha ...

Ovanstående är alltså på en skala mellan 1 och 10 gällande hur mycket jag bryr mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Haha, så härligt 1984.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men de stora vinnarna är brottsoffer och de som bekämpar brott
Vilka är då förlorarna? ::)

EDIT, läste fel :-[ ;D
Last edited by ADiS on 2005-12-14 18:30:49, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tänker mest på den praktiska delen, om det faktiskt är trafiken som ska lagras och inte "bara" trafikinformation (destination, ursprung) så kommer detta förslag falla på sig självt, Internetanslutning kommer kosta flera kronor per gigabyte och folk kommer inte längre ha råd att använda internet till annat än att chatta...

Om det "bara" är trafikinformationen kommer det antagligen inte bli märkbart dyrare då det inte handlar om astronomiska mängder, inget en bra datacenterserver från SUN inte klarar. Det kommer fortfarande leda till dyrare anslutningar, samt att system som skickar många små paket, typ Bittorrent, samt videokommunikation, kommer bli förbjudna då det tar upp för stor plats på ISPernas diskar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Ghlargh wrote: Det kommer fortfarande leda till dyrare anslutningar, samt att system som skickar många små paket, typ Bittorrent, samt videokommunikation, kommer bli förbjudna då det tar upp för stor plats på ISPernas diskar.
Isåfall är det en smart & välplanerad sak EU gjort för att stoppa fildelning, men tror ändå en del internetlevenrantörer kommer gå emot det, och därför få mer kunder. Finns alltid någon som vill ha en större bit av kakan.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Dock var det väl en kraftigt reviderad variant som godtogs?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ghlargh wrote:Om det "bara" är trafikinformationen kommer det antagligen inte bli märkbart dyrare då det inte handlar om astronomiska mängder, inget en bra datacenterserver från SUN inte klarar. Det kommer fortfarande leda till dyrare anslutningar, samt att system som skickar många små paket, typ Bittorrent, samt videokommunikation, kommer bli förbjudna då det tar upp för stor plats på ISPernas diskar.
Har nog rätt svårt att tro videokommunikation kommer förbjudas killen. Lite långsökt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
wmli
Posts: 6
Joined: 2005-11-23 9:30:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by wmli »

Last edited by wmli on 2005-12-14 19:52:05, edited 1 time in total.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Detta förstärker min dystra framtidssyn på datorer och internet.

Nu är det bara att invänta trusted computing och en lag som förhindrar att man försöker ändra på systemet eller dess komponenter för att försöka inaktivera det. Sen har vi inte kvar det "fria internet" eller ens egen frihet i datorerna vi äger. Eller äger vi dom i fortsättningen? Man kanske bara kommer äga en datorlicens och ett stort företag står för maskinvaran som de godtyckligt kan ta tillbaks eller fjärrstyra.

Det är inte längre vi användare som bestämmer om 10 år om jag får leka domedagsprofet.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

stealth wrote:Har nog rätt svårt att tro videokommunikation kommer förbjudas killen. Lite långsökt.
Man kommer få skriva nya program som streamar video och ljud utan att skicka så många paket. Det kommer leda till större fördröjningar.

Dock tror jag att man hittar en väg runt detta, tillexempel kan man ju sätta upp ett system som bara lagrar data om en period då många paket skickades, det skulle lösa många av problemen, men inte alla.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ghlargh wrote:Man kommer få skriva nya program som streamar video och ljud utan att skicka så många paket. Det kommer leda till större fördröjningar.

Dock tror jag att man hittar en väg runt detta, tillexempel kan man ju sätta upp ett system som bara lagrar data om en period då många paket skickades, det skulle lösa många av problemen, men inte alla.
Eller så får lagen helt enkelt ge vika? Jag tror faktiskt inte att den har större prioritet över internets framtid som medium för videoöverföring, så dumma är inte ens EU-parlamentarikerna.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Kryptering ftw!

EDIT: Ärligt talat, är det inte dags att datanördarna samlas och kastar lite gamla 500Mb diskar på EU-Parlamentet?
#mac.se @ EFnet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Xmel wrote: Ärligt talat, är det inte dags att datanördarna samlas och kastar lite gamla 500Mb diskar på EU-Parlamentet?
Jo.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Dissident wrote:Haha, så härligt 1984.
jepp..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ghlargh wrote:Man kommer få skriva nya program som streamar video och ljud utan att skicka så många paket. Det kommer leda till större fördröjningar.

Dock tror jag att man hittar en väg runt detta, tillexempel kan man ju sätta upp ett system som bara lagrar data om en period då många paket skickades, det skulle lösa många av problemen, men inte alla.
Sure thing, saker kommer hända. Som det brukar göra i Svea Rike (eh..) men förbjudas, som du skrev, nej?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Xmel wrote:Kryptering ftw!

EDIT: Ärligt talat, är det inte dags att datanördarna samlas och kastar lite gamla 500Mb diskar på EU-Parlamentet?
Nämn plats och tid, ha helst en flyktbil om kavalleriet kommer, så rymmer vi till norge.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

KlosterKatten wrote:Nämn plats och tid, ha helst en flyktbil om kavalleriet kommer, så rymmer vi till norge.
Jo för där är ju allt såååå mycket bättre...inte för inte det kallas världens sista kommuniststat...ge mig bodström, skattekontor och DRM här hemma, jag kommer aldrig flytta till det landet igen...och då har ändå RSV fuckat upp mig mer än dom flesta.
KTM + Akrapovic = [love]
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Hold your ground.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Allt detta pga terroristerna.... Och terroristerna "tittade fram" 11 september 2001 i en rad händelser som är de mest omdiskuterade och de med mest konspirationsteorier världen någonsin har upplevt. Även den händelsen som rymmer mest luckor i utredningsrapporten...

Tredje riket, flashbacks, någon?

Brottsligheten ligger på en låg nivå i västvärlden jämfört med för 20 år sedan, varför denna enorma kamp och rädsla mot brottslighet nu?

Snart dags att hacka planeten ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

stealth wrote:Sure thing, saker kommer hända. Som det brukar göra i Svea Rike (eh..) men förbjudas, som du skrev, nej?
Förbjudas av ISPerna, inte av staten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ghlargh wrote:Förbjudas av ISPerna, inte av staten.
Jaha okey :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

stealth wrote:Jag bryr mig inte speciellt mycket, jag gör inga olagliga handlingar. Det gör väl inte ni heller?
Nej, men så bra.
Du är inbokad på tisdag nästa vecka.
Vi skickar över ett par snubbar som kommer och installerar övervakningskameror hemma hos dig. ::)
Så länge du inte gör något olagligt behöver du inte vara orolig.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Big brother kan titta bäst han vill, och vi lät det ske.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply