Kyl datorn med matolja

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Kyl datorn med matolja

Post by Najze »

Image
Att kyla sin dator har under åren lett till flertalet projekt. Det mest vanliga om man vill ha fläktfritt lär vara vattenkylning eller VapoChill om man inte vill att temperaturerna ska skjuta i höjden. Toms Hardware har tagit sig an ett ganska annorlunda projekt, nämligen att fylla ett helt datorchassi med matolja.

I artikeln visas det hur de gått till väga för att täta ett chassi och alla komponenter inuti, för att sedan fylla det med matolja. Det finns även en film att beskåda för att se hur de gjorde.

Huruvida man tycker om att flotta ner sina komponenter eller ej så fungerar det faktiskt. Vill man byta och sälja komponenter i datorn efter ett sådant här experiment, lär det ta ett tag att göra rent dem.

Oljedatorn hos Toms Hardware.
● Tipstack till Pumping_iron
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Man får nästan kväljningar när man tänker på alla olja. Det är ganska snuskigt faktiskt. Känns som en stor fritös, och jag vet ju hur det brukar vara när man ska göra rent den. Komponenterna lär inte bli så mysiga efter ett tag.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Det kanske är ett billigare alternativ med tanke på att man tar riskerna att kladda ner sina komponenter i burken! :)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Fan! Jag läste den artikeln igår och funderade på att tipsa er om den, men tyckte inte att den var så viktig. Jag skulle gjort det ;D
Tidigare calle909
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Undra hur bra datorn fungerar efter ett halvår.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Flip_Chip wrote:Undra hur bra datorn fungerar efter ett halvår.
Den går nog som nyoljad ;)
calle909 wrote:Fan! Jag läste den artikeln igår och funderade på att tipsa er om den, men tyckte inte att den var så viktig. Jag skulle gjort det ;D
Det är bara att skicka in tips, det är vi tacksamma för. Även om du inte tror att det passar oss ibland, så chansa, du har inget att förlora på det, bara vi.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Transformatorolja är bättre lämpad för ändamålet. Men jag skulle nog vara mest orolig för föroreningar i oljan och att oljan tränger in i kretskorten och får dem att svälla.

Själv har jag haft funderingar på att bygga en behållare i stil med ställverkstransformator med kylflänsar på utsidan, men av aluminium och en släde där man monterar moderkortet och övriga komponenter som då sänks ner i behållaren, även nätagget, men hårddisken får monteras mot behållarens utsida så inte olja tränger in i den.

Jag tror att en dator med transformatorolja kräver mindre underhåll än en dator med vanlig matolja, då matoljan härsknar efter ett tag, vilket inte är så mysigt..
Kan inget om mycket
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Själv kör man med kaviar som kylpasta.
manlix
Posts: 24
Joined: 2002-04-22 7:41:20
Location: Alingsås, Sweden
Contact:

Post by manlix »

[quote="Bad_and_ugly"]Transformatorolja är bättre lämpad för ändamålet. Men jag skulle nog vara mest orolig för föroreningar i oljan och att oljan tränger in i kretskorten och får dem att svälla.

Själv har jag haft funderingar på att bygga en behållare i stil med ställverkstransformator med kylflänsar på utsidan, men av aluminium och en släde där man monterar moderkortet och övriga komponenter som då sänks ner i behållaren, även nätagget, men hårddisken får monteras mot behållarens utsida så inte olja tränger in i den.

Jag tror att en dator med transformatorolja kräver mindre underhåll än en dator med vanlig matolja, då matoljan härsknar efter ett tag, vilket inte är så mysigt..[/quote]

Hmm, står ett tomt skal till en 400kV-transformator på en av våra transformatorstationer samt några miljoner liter trafo-olja. Man kanske skulle montera datorn där i. ;D
gast

Post by gast »

Lite svårt alt. jobbigt sätta i instickskort som pci tex...
User avatar
_amd_
Posts: 20
Joined: 2005-05-29 17:06:40
Location: hemma
Contact:

matolja

Post by _amd_ »

undra va matoljan kostar???? :-/
cpu amd 2800+ 1GBddr 160gb 9250se 126mb asus a7n8x-x
User avatar
_amd_
Posts: 20
Joined: 2005-05-29 17:06:40
Location: hemma
Contact:

Post by _amd_ »

Ajaj wrote: med kaviar
hehe :D
cpu amd 2800+ 1GBddr 160gb 9250se 126mb asus a7n8x-x
gast

Post by gast »

Ja, problemet är hur komponenter klarar oljan.
Jag har reparerat utrustning där korten av tillverkaren var inkletade med något fett för att skydda mot fukt. Efter några år hade elektrolytkondingarnas gummi svällt så mycket av att de tagit upp något ämne ur kletet, att de pressat kondingarna så hårt från korten att lödningarna sprack! Antagligen samma problem med andra oljor... Kankse byta alla lytar till tantaler, men det går ju inte alltid att göra rakt av...
/Morgan, Kivik, som bara råkade snubbla på denna kul sajt :)
Locked