Några moddar små. (Med bilder.)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
aake
Posts: 20
Joined: 2005-06-18 14:19:59

Några moddar små. (Med bilder.)

Post by aake »

I den häringa tråden tänkte jag lämpa av lite gamla moddar jag pysslat med under årens lopp. I den takt jag får för mig att fotografera, och hittar gamla bilder så kommer jag att lägga in dem. I skrivande stund bygger jag på en iMac G2, bilder på den kommer upp nån gång då fanskapet tar form. :)

Rosa datanmaskin

Jag har länge velat ha en signalrosa datanmaskin med en Hello Kitty på sidan i ett uppdämt behov av att jäklas med folk. Speciellt deras ögon. Nåväl, för ett par år sedan kom jag över en packe rosa sprayfärg som jag sedan gick lös med på ett gammalt AOpen-chassi.

Det här var på den tiden DN fortfarande var en riktig tidning.
Image


En sida med ett lager färg och sunkig JPEG-komprimering.
Image


Ett lager till och lite sandpapprande senare.
Image


Ytterligare några lager senare.
Image


Efter fler lager och mer slipande så blev jag ganska nöjd.
Image

Knapparna målade jag senare svarta lagom till att märka att fet datorplast inte var speciellt glad i färg. Jag gav senare bort chassit till bättre behövande och den skrikiga färgen drar till sig blickar från besökare. Jag hade bevisat att jag kunde måla datanmaskiner med sprayfärg, och chockera färgovana hackare. :)

Hello Kittyn fick stå över den här gången, men så fort jag får tag i lämplig sprayfärg och lämpligt väder inträder så ska jag försöka igen.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Fronten är ju optimal för att sätta in en fin 120mm fläkt, samt att byta till röda eller blå lysdioder till indikatorerna.

Du kan ju även lacka fläkten rosa
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Im speechless
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Gosig färg det där... lyser den i mörker?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Personligen skulle jag nog valt en annan färg, men snyggt jobb var det oavsett färg.
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

snyggt jobb med färgen! den ultimata sticka-ut-datorn ;)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Har faktiskt funderat på att göra något liknande med ett gammalt chassi. Fast då skulle det vara knallrosa runt om och kolsvart front, blir en snygg kombination.

Ditt jobb var väl fint om du hade haft någon mer färg som bryter av lite, svart t.ex.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
aake
Posts: 20
Joined: 2005-06-18 14:19:59

Post by aake »

Illuwatar: Fluorocerande vill jag minnas. Lyser i ljus.

-SE-: Jo, knapparna blev svarta, ett par svarta DVD-spelare hade också brutit det rosa, lite snyggt.

Resten: Chassit gav jag som sagt bort för ett par år sedan. Nytt försök sker då jag får tag i bra färg och det blir fint väder. :)


Nåväl, över till fler småmoddar jag pysslat med.


Nordbryggekylning.

Många moderkort kommer numer med små tandläkarborrar till kylfläktar. Ofta blåser de på en kylfläns som är helt platt varpå man undrar varför de inte kunde blåsa rakt på chippet de kyler. På senare tid har nordbryggorna börjat kylas med värmeledningsrör, men det är ingen nymodighet alls. Sånt gjorde jag för precis ett år sedan. :)


Man tar en sån därna Zalmankylning för grafikkort och böjer lite på röret:
Image


Haken var att det blev lite otympligt när man skulle dona. Efter ett halvårs bruk körde jag en kort stund med Zalmans blåa kylfläns. Den ville dock inte samsas med den nya grafikkortskylningen, då bytte jag till min favorit:
Image


PII-kylare för Slot-1 CPUer. Jag har utrustat många grafikkort med den här sortens kylfläns.
Image


Ungefär ett halvår eller så senare snor ASUS min idé och stoppar på sina moderkort, fy på dem. ::)

iMac G2, en vag början

Jag blev med Powerbook för ett tag sedan. Inte direkt användbar som knädatan, även om den var gullig. Haken var att den var ganska trasig också, men det gör inget.

Man tar innanmätet och viker det litegrann åt motsatt håll.
Image


Och monterar på en träram av något slag.
Image


Fast, nu måste jag ordna en ny kylning till fanskapet också. CPUn är specad till 3W vad jag minns, men blir ändå kinkig av att gå naken. O:na är tänka att symbolisera hål, och den övre rektangeln kommer att vikas ner över processorn och transformatorn. Den senare ska absolut ligga 2mm ovanför processorn och jag orkar inte löda.
Image


Då den inte är bestyckad med speciellt mycket av något alls tänker jag specialbygga en Linux för handpaddor åt den. Således kan den puttra på som LCD-skärm och visa sånt där junk folk köper teckendisplayer för.

Det jag nu behöver skaffa är en PCMCIA Compact Flash-adapter och en lagom stor skiva aluminium. När det blir gjort är en fråga om hur mycket skrot jag kan sälja av för att finansiera extravaganserna. ;)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Aopen HX45 är ett trevligt chassi som var populärt för ett par år sedan bland moddare. Finns exempel på folk som monterat 120mm liten fläkt som utsugsfläkt där bak.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Har bara läst igenom tråden lite snabbt men den därna Zalmankylningen var riktigt grym ;0P

BTW: Måste man värma upp Heatpipsen före böjning :/ eller lik.?
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Post Reply