Min cd brännare låter!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
landahl
Posts: 353
Joined: 2005-02-03 3:16:40

Min cd brännare låter!

Post by landahl »

Min cd brännare surrar när jag spelar musik. Vad kan va felet? Jag funderar på att byta ut den men undrar samtidigt om det är svårt att installera den själv. Jag har nämligen inte gjort mer än att satt in fläktar i min dator, allt annat har en butik monterat. Är det svårt att sätta in cd- brännare själv? Jag är rädd att det ska bli statisk electrisitet som sabbar den.
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Är skivan skev, kanske?

Byta CD-spelare är inte mycket svårare.
1. Lossa kontakterna
2. Skruva loss den (4 skruvar)
3. Plocka ut den ur chassit
4. Stoppa in den nya CD-spelaren (eller DVD)
5. Skruva fast den
6. Stick in kontakterna på rätt plats (du kan inte göra fel)
7. Starta datorn och le åt din nya optiska enhet!!

För att undvika statisk electrisitet ta i ett element, där det inte är målat för att vara på den säkra sidan.

Lycka till!!!
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Micael Karlsson:
Du missade det med byglingen. Bygla enheten samma som den gamla: master, slave eller cable select. Det är en jumper man väljer att sätta på två av sex stift.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

När en CD/DVD-läsare låter illa eller högt är det till 99% skivans fel. Ojämnheter i skivan orsakar obalans som i sin tur orsakar oljud, speciellt när spelaren drar på för fullt.

Även chassit på datorn är jordat (under förutsättning att dina vägguttag är jordade), så om du greppar chassit på en ren metallyta (typ baksidan) i samband med att du drar ur sladden blir du urladdad. Undvik att jobba i en miljö med mattor (speciellt heltäckningsmattor) samt skippa kläder som gör att du laddas upp.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Fluffy wrote:Micael Karlsson:
Du missade det med byglingen. Bygla enheten samma som den gamla: master, slave eller cable select. Det är en jumper man väljer att sätta på två av sex stift.
:-[ :-[ :-[

Drar ner nattmössan över ögonen och smiter iväg..... ;D
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det kan vara så att skivan snurrar för fort, du kan ju försöka med något program som minskar rotationshastigheten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Vad ska man ha CD-audio sladden till, har aldrig förstått det. ?!?
Tidigare calle909
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

calle909 wrote:Vad ska man ha CD-audio sladden till, har aldrig förstått det. ?!?
Kunna lyssna på musikskivor utan operativsystem. Ungefär vara inne i BIOS och trycka på Play på CD-spelaren. Iaf var det så på en gammal 4x-spelare jag hade för ett större antal år sedan. :)

I dagens läge så är dessa kablar helt meningslösa men jag har för mig att vissa spel har kört spelmusiken från skivan med denna kabel då musiken varit bränd som vanliga musikspår, eller så har jag drömt det.
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Tänkte väl att det var något sånt, ska nog koppla in den till min CD-brännare då eftersom den har Play/Pause knapp, volym reglage och hörlurs uttag!
Tidigare calle909
Post Reply