Att orka med.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
hempton
Posts: 122
Joined: 2005-01-11 19:57:50

Att orka med.

Post by hempton »

Detta riktar mest till de som gjort eller håller på med projektarbetet i 3:an.

Hur hinner ni med att arbete och föra logbok, när man ska hinna med allt annat som uppsatser/prov fritid, att få vila ut.

Har ni några tips?

/hempton - skoltrött.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Att orka med.

Post by Dissident »

Skriv loggboken sista dagen, det är ändå ingen som läser den. Arbeta så mycket som möjligt hemma, inget har någonsin blivit uträttat på ett gruppmöte.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag sket i hela grejen.

100 timmar av min fritid? No way josé.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vårt specialarbete var bara 20 timmar, jag gick ut sista året med gamla lektionsplanen, dvs avslutningen 2000.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
hempton
Posts: 122
Joined: 2005-01-11 19:57:50

Post by hempton »

Lärarna sätter betyget på "logböckerna" och min lärare tvingar mig att lämna in varje vecka...(har ej gjort det ännu)
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Klart man hinner med. Går ca 10 timmar i veckan i skolan, så jag har hur mycket tid som helst. Har ett projektarbete som jag tycker är riktigt kul också (bara loggbok och sånt som är tråkigt). Fast jag arbetar själv eftersom ingen annan vill göra samma sak :)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Vad är det för projektarbete?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Bah. Stop whining. Vi ska lägga ner 40 timmar i veckan, utöver planerade lektioner (totalt 50 timmar i veckan) på vårt projekt. Jag har blivit tvungen att planera in helgtid (08:00-16:00) för att projektet ska bli klart (dvs, alla stegen i projektmetoden genomförts) i tid.

Det är lika bra att vänja sig vid att man inte kommer någonstans ifall man inte lägger ner mycket arbete på det. Bit i hop och sätt igång.

Ang. projektarbetet i gymnasiet så är en bra idé att ha loggboken vid sängen, så kan man fråga sig precis innan man lägger sig: har jag arbetat på projektet idag? Ifall ja, skriv i loggboken.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag tycker att du ska köpa en diktafon, så kan du prata in på den direkt efter du har gjort något. Det är lustigt. :-)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hur man ska hinna? Det gör du inte, iafl om du har lika många projekt som jag. UF, CNC (inget skolarbete) och Robot... Inte skrivit ett skit om något än.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Äh, Jag och två till skapade ett litet företag som utvecklade webb- och presentationslösningar... totalt oseriöst, fick VG \o

Vi fick skoltid att jobba med projektet, jobbade nästintill inget på fritiden.
Det är inte så jobbigt att föra loggbok, innan du lägger dig, skriv ner några rader vad du har gjort under dagen.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Jag skrev loggboken ganska mycket i efterhand då jag visste hur mycket jobb jag hunnit göra. Då fördelade jag bara ut delar av jobbet på olika dagar. Kom även ihåg att skriva litte åsikter då och då i lohhboken. T.ex. idag gick det jätte bra, jag skrev så pennan glödde eller idag gick det mindre bra då för jag var ledsen efter min mormors begravning. Sen själva arbetet måste inte vara stort alls för att du ska få G, mitt var mest luft i snygg förpackning.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Re: Att orka med.

Post by dystopin »

Dissident wrote:Skriv loggboken sista dagen, det är ändå ingen som läser den. Arbeta så mycket som möjligt hemma, inget har någonsin blivit uträttat på ett gruppmöte.
Hear hear.

Annars är det bara att bita ihop, miljarder andra individer har gjort det innan dig så du ska nog klara dig bra.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Skrev med loggbok sista dagen, kom inte ihåg de exakta datumen så jag skrev lite random, men det gick bra :)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Man kan ordbajsa logboken, det gjorde vi. Skrev den i slutet, den är inte så viktig, vi fick mvg ändå.
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Att orka med.

Post by lither »

Dissident wrote:Skriv loggboken sista dagen, det är ändå ingen som läser den.
Tjurbajs.
Beroende på hur deras arbetsmetod ser ut, fortskrider arbetet på olika sätt. Vi uppdaterade oss via First Class, skolans digitala interaktion. Våra två lärare som arbetade med under hela projektet följde arbetet varje vecka. Att fejka arbetsgången var således näst intill omöjligt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Att orka med.

Post by Dissident »

lither wrote:
Dissident wrote:Skriv loggboken sista dagen, det är ändå ingen som läser den.
Tjurbajs.
Beroende på hur deras arbetsmetod ser ut, fortskrider arbetet på olika sätt. Vi uppdaterade oss via First Class, skolans digitala interaktion. Våra två lärare som arbetade med under hela projektet följde arbetet varje vecka. Att fejka arbetsgången var således näst intill omöjligt.
Vi hade också First Class och träffade handledaren då och då. Det var bara att säga att man gjort en massa omätbara saker, som "samarbetat" och "löst konflikter" så blev de nöjda. De älskar om man har fått problem (gärna mellan gruppmedlemmar) och sedan löst dem.

Projektarbetet är trams. Min grupp gjorde ett mediokert uppdrag åt en konsultfirma, skrev en hastig rapport och fick MVG. Det var aldrig en utmaning och aldrig intressant (naturligtvis skrev vi motsatsen i rapporten). Problemet med projektarbetet i gymnasiet är att vid ett riktigt projekt arbetar du för att projektet ska bli så bra som möjligt, men vid ett skolprojekt arbetar du för att få så högt betyg som möjligt. Om skolorna hade insett det hade de fokuserat på en slutprodukt, men istället vill de med loggböcker och annat lägga tyngden på "processen" och därför är det så enkelt att simulera sig till MVG.

hempton: Alla handledare har fått "utbildning" i att vara handledare för ett projektarbete. Beroende på hur begåvad personen är i övrigt kan du utnyttja det till din fördel. Använd vissa buzzwords som du vet att de har fått inprogrammerade ("konflikt", etc) och låt dem sedan agera ut sin träning. Detta gör dem positivt inställda till din grupp och de kommer att tro att ni arbetar på riktigt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Att orka med.

Post by lither »

Dissident wrote:
lither wrote:
Dissident wrote:Skriv loggboken sista dagen, det är ändå ingen som läser den.
Tjurbajs.
Beroende på hur deras arbetsmetod ser ut, fortskrider arbetet på olika sätt. Vi uppdaterade oss via First Class, skolans digitala interaktion. Våra två lärare som arbetade med under hela projektet följde arbetet varje vecka. Att fejka arbetsgången var således näst intill omöjligt.
Vi hade också First Class och träffade handledaren då och då. Det var bara att säga att man gjort en massa omätbara saker, som "samarbetat" och "löst konflikter" så blev de nöjda. De älskar om man har fått problem (gärna mellan gruppmedlemmar) och sedan löst dem.

Projektarbetet är trams. Min grupp gjorde ett mediokert uppdrag åt en konsultfirma, skrev en hastig rapport och fick MVG. Det var aldrig en utmaning och aldrig intressant (naturligtvis skrev vi motsatsen i rapporten). Problemet med projektarbetet i gymnasiet är att vid ett riktigt projekt arbetar du för att projektet ska bli så bra som möjligt, men vid ett skolprojekt arbetar du för att få så högt betyg som möjligt. Om skolorna hade insett det hade de fokuserat på en slutprodukt, men istället vill de med loggböcker och annat lägga tyngden på "processen" och därför är det så enkelt att simulera sig till MVG.
Det där är sjukligt sant.
När vi hade vårt arbetade vi självständigt under processen och den enda drivkraft jag hade var att lära mig mer. Men eftersom jag går estetisk linje, presenterade jag kopplingen estet -> bild -> media och således fick jag göra det jag strävade efter: att göra en affisch. Processen kring detta var barnsligt enkel och det var, precis som du säger, bara att lägga tid på att formulera sig på "rätt" sätt och så fann man det höga betyget snabbt därefter.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

skit i det sen går du till komvux och säger att du vill ha ett slutbetyg så skriver dom ut ett där och då behöver man inget specialarbete.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Work hard, play hard.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

nem wrote:Work hard, play hard.
Vem är du egentligen, finns du?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

PilotPencil wrote:
nem wrote:Work hard, play hard.
Vem är du egentligen, finns du?
Jag tror det, och jag har en hel del inlägg som stöder min tes. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Crowl
Posts: 20
Joined: 2004-12-21 18:46:14
Location: Karlshamn

Post by Crowl »

Jag har tre timmar schemalagd tid till mitt projekt varje vecka.
Förmodligen har jag inte använt hälften av den tiden till mitt projektarbete.
Man får ju tänka lite i förväg så att man inte drar på sig nåt überjobb, jag bygger bara en htpc och provar lite olika mjukvaror på den.
Loggbok skriver jag inte regelbundet, brukar bli 5-6 punkter varje gång jag uppdaterar den.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Projektarbetet ser jag som en rolig grej. Jag har valt, efter inspiration av ADiS, en CNC-grej. Vad den ska bli är inte bestämt än, men den ska kunna röra sig i x-, y- och z-led, en tanke har varit att sätta en dremel i den och leka en massa i plexi. Pga detta lägger jag gärna några timmar hemma i veckan. Man ska ha kul i skolan, det är enligt mig det viktigaste. Desto roligare man har desto mer lär man sig. Varför välja något som känns tråkigt som projektarbete? Se det istället som en chans att piffa upp din skoltrötta tillvaro lite.
DIM kalsonger As String
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Och för att svara på Hemptons fråga... Köp efedrin på nätet. Då kan du sitta uppe på nätterna och jobba (efter att du spelat spel, lyssnat på heavy metal och sett på anime).

Tillägg: Det är förstås bättre med kaffe.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Post Reply