Problem med nya processorn

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Mattan
Posts: 5
Joined: 2006-02-28 20:18:15

Problem med nya processorn

Post by Mattan »

Tjena, fick min processor igår (AMD 3800+ dualcore) så jag satte in den och formaterade om datorn. Men när jag hade installerat nya uppdateringar till windows och skulle hoppa in i world of warcraft för att lira lite så hängde sig datorn bara några minuter efter att jag kom in. Men jag tänkte att det bara var något tillfälligt fel så jag startade om datorn för att testa igen men när jag kom in i wow så hände precis samma sak. Så jag kollade runt lite och hittade en hotfix och fick råd om att installera en patch till min processor, så jag gjorde det och startade om datorn. nu tänkte jag att det måste väll funka, men icke! samma problem fortfarande men den här gången upptäckte jag att det vart konstiga färger på skärmen när datorn hängde sig typ sånna det kan bli om man håller en magnet mot skärmen, lite grön gult sådär så jag provade att installera nya drivrutiner till grafikkortet. Men självklart hjälpte ju inte det ett minsta så nu hoppas jag nån hr kan ha nån ide om vad det kan vara?

Lite information om min dator:
Moderkkort: MSI K8T NEO2-F V2 VIA K8T800
Processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+
Grafikkort: NVIDIA GeForce 6800 GT
Minne: Inte så säker på märket men 1536mb är det iallafall :)
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Vad pratar vi för nätagg och hur kraftigt är det.
När jag ändå har dig på tråden (hajjar ni dubbelskämtet!?), hur har du det med kylningen?
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
Mattan
Posts: 5
Joined: 2006-02-28 20:18:15

Post by Mattan »

phade wrote:Vad pratar vi för nätagg och hur kraftigt är det.
När jag ändå har dig på tråden (hajjar ni dubbelskämtet!?), hur har du det med kylningen?
bZerk Vigor 500W

Hade ett 550W innan (minns inget namn) men en fläkt skar och jag fick det här i affären när jag gick tillbaka me det gammla.

Kylningen: processorn ligger på 28 grader och chassit ligger på en sådär 32 grader
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Uppdaterat BIOS till senaste version?
Mattan
Posts: 5
Joined: 2006-02-28 20:18:15

Post by Mattan »

Fluffy wrote:Uppdaterat BIOS till senaste version?
Det har jag ifs inte gjort.. aldrig uppdaterat BIOS innan får väll hoppas på att allt går bra..
Onanimate
Posts: 56
Joined: 2004-03-08 8:59:27
Location: Stockholm > Sollentuna

Post by Onanimate »

In på www.amd.com och välj software and updates.

Det finns en patch just för antingen athlon eller opteron du ska installera för att det ska funka bättre.

Dessutom så är det många moderkort som lanserats för nån månad sen som med dåvarande BIOS ej hade stöd för dualcores.
Hade samma problem

Fick 750 poäng i 3dmark 06 på CPU-testet, sen drog jag biosupdate och hade 1500 poäng.

/D
Tomorrow is a little late..
CAN YOU AFFORD TO WAIT?!
Indolent we consume some more.
We need to cut Tellus some slack - then dangerous species won´t come back..
We will all pay for sure!
Mattan
Posts: 5
Joined: 2006-02-28 20:18:15

Post by Mattan »

Onanimate wrote:In på www.amd.com och välj software and updates.

Det finns en patch just för antingen athlon eller opteron du ska installera för att det ska funka bättre.

Dessutom så är det många moderkort som lanserats för nån månad sen som med dåvarande BIOS ej hade stöd för dualcores.
Hade samma problem

Fick 750 poäng i 3dmark 06 på CPU-testet, sen drog jag biosupdate och hade 1500 poäng.

/D
Har redan den patchen, men nu så har jag tankat hem en uppdatering till mitt BIOS och sitter och läser igenom readme filen, men börjar bli lite fundersam om jag verkligen ska installera den, det står tex längst upp i readme filen :
WARNING!!!!!
DON'T FLASH FROM A FLOPPY DISK!!!!
DON'T FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE!!!!
DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!!

och lite längre ner:
4.Extract the file you have downloaded to a floppy (not the win ME/98 startup floppy) by double clocking the file in windows mode and supplying the path a:\


så står det också:
P.S. If your system doesn't boot after you flashed, please refer to the BIOS recovery method as described http://www.msi.com.tw/support/bios/note.htm

men den sidan funkade ju inget vidare :/
Mattan
Posts: 5
Joined: 2006-02-28 20:18:15

Post by Mattan »

Tur att jag inte gjorde något, fick se att det inte fanns någon nyare version. Så nu borde det ju inte va BIOS iaf? :)
Post Reply