Du som röker / inte röker

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Du som röker / inte röker

Post by stealth »

Tänkte ställa några frågor här, jag vill ha konkreta svar och ingen sandlåda..

De som är kursiva är till för de som röker:

* Vad är det som håller gör att du är beroende? Tror du det är vanan eller att du är fysiskt beroende?
* Vad för typ av bilder av all förmodan tror du skulle få dig att sluta röka? Eller snarare för dig överhuvudtaget att tänka till om en så en sekund
* Vad för bilder skulle få dig att inte motstrida dig mot rökning?
* Skulle du villa veta mer fakta, sådana saker som inte är uppenbara och inte "Du drar i dig Nitroglyceringsmajskolvsmedel" utan mer "Vad är det som gör det och det"

Sen lite andra frågor:
* Kan du nämna en annons (buss, tidning) som fått dig att tänka till.
Last edited by stealth on 2006-03-07 15:21:01, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Du som röker / inte röker

Post by lither »

stealth wrote: * Vad för bilder skulle få dig att inte motstrida dig mot rökning?
Jag ser inte lika farligt på cigarr som cigarett, faktiskt. Antagligen för att jag endast rökt det på nyår, en gång hittills. En festprincip, helt enkelt.
stealth wrote: * Skulle du villa veta mer fakta, sådana saker som inte är uppenbara och inte "Du drar i dig Nitroglyceringsmajskolvsmedel" utan mer "Vad är det som gör det och det"
Det som jag är mest intresserad av är hur som egentligen tänker "jag vill sluta röka" och vilka som inte gör det, även om de hävdar det.
stealth wrote: Sen lite andra frågor:
* Kan du nämna en annons (buss, tidning) som fått dig att tänka till.
Inte vad jag kan komma på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Re: Du som röker / inte röker

Post by DeCaff »

stealth wrote:Kan du nämna en annons (buss, tidning) som fått dig att tänka till.
Broschyrerna hos skolsköterskan gör ju inte direkt så man vill ta en cigg.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Du som röker / inte röker

Post by stealth »

P-NILZ wrote:Broschyrerna hos skolsköterskan gör ju inte direkt så man vill ta en cigg.
Skulle du kunna beskriva de lite mer eftersom jag har bristande tillgång till dessa?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Vad är det som håller gör att du är beroende? Tror du det är vanan eller att du är fysiskt beroende?
Är ju både och, blir ju trött och less på det mesta utan nikotin men blir lika less om jag inte får ta det lungt med en kopp kaffe när jag röker. Mycket är ju själva känslan. Sätta sig ner och ta det lungt och fundera över livet medans man röker.
Vad för typ av bilder av all förmodan tror du skulle få dig att sluta röka? Eller snarare för dig överhuvudtaget att tänka till om en så en sekund
Förmodligen inga bilder alls. Jag skulle tro att varenda person som röker är fullt medveten om vilka risker det innebär och en bild på nån sönderrökt lunga skulle inte göra någon skillnad eftersom jag redan är fullt medveten om att det kan hända.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Re: Du som röker / inte röker

Post by DeCaff »

stealth wrote:Skulle du kunna beskriva de lite mer eftersom jag har bristande tillgång till dessa?
Det är bl.a. bilder på en rökares tunga som är helt grå och en öppnad lunga, den är helt svart och det sitter tjära överallt.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Yoggin wrote:Förmodligen inga bilder alls. Jag skulle tro att varenda person som röker är fullt medveten om vilka risker det innebär och en bild på nån sönderrökt lunga skulle inte göra någon skillnad eftersom jag redan är fullt medveten om att det kan hända.
Precis, jag röker själv och skiter väl fullständigt i hur min lunga ser ut.

Tror du det kan finnas någon text eller bild som bara kan få fram en enda känsla som rökare/icke-rökare? Eller någon rolig jämförelse som inte är för seriös? Vet att mycket tolkas med humor, även allvarliga saker.
Last edited by stealth on 2006-03-07 16:49:29, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

stealth wrote:Precis, jag röker själv och skiter väl fullständigt i hur min lugna ser ut.
Just så ja.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Re: Du som röker / inte röker

Post by aiwass »

stealth wrote: * Vad för bilder skulle få dig att inte motstrida dig mot rökning?
* Skulle du villa veta mer fakta, sådana saker som inte är uppenbara och inte "Du drar i dig Nitroglyceringsmajskolvsmedel" utan mer "Vad är det som gör det och det".
Förstår ärligt talat inte första frågan. Dubbelnegation är bara början... Har i vart fall lite svårt att se hur någon enskild bild skulle kunna få mig att vilja börja röka, men det känns som att jag besvarar fel fråga där.

Andra frågan förstår jag inte riktigt varför den är riktad mot icke-rökarna, jag tycker mer det ser ut som att du där frågar rökare om vad information som skulle krävas för att få dem att sluta (kort om en lungläkare som med allvarlig min pekar på en ljus fläck på en röntgenbild...)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

coin wrote:Det var väldigt krävande och störande meningar du byggt stealtgh...

Men som svar på frågorna: Det finns inget som kan försköna min bild av rökning för att få mig det minsta intressead. Ingen bild. Heller ingen information, vad nu det skulle vara. LOL
Det är coolt att röka. Jag saknar det så in i helvete.

Just pausen är det sexiga med det.
Man släpper allt; med en cigg i ena handen och en kopp cappuccino i den andra, begrundar man sin existens
...på ett coolt sätt.

Att tända en cigg är bäst, särskilt om man har en grym bensintändare
som vissa <---. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Jag röker, dock bara på helgerna och i samband med fest. Och anledningen till detta ? Tjaa, helt enkelt för att jag tycker om det sociala, att gå ut, ta en cigarett, och småprata.

Sedan är det ju så att jag vet mycket väl vilka risker jag utsätter mig själv för. Jag har fått all information mot rökning som man kan tänkas få i princip och ändå började jag röka. Så inget utom mitt egna val att självmant strunta i att tända skulle väl få mig att sluta.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

"I would rather die 5 years earlier than die as an uncool nonsmoker"
Dennis Leary i någat avsnitt från "no cure for cancer" serien
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: Du som röker / inte röker

Post by Fluffy »

stealth wrote:* Vad för bilder skulle få dig att inte motstrida dig mot rökning?
Bilder? Har sett bilder på lungor från en död rökare och en frisk icke-rökare. Lite färgskillnad så att säga. Grå lunga respektive "normalt" köttfärgad lunga.
stealth wrote:* Skulle du villa veta mer fakta, sådana saker som inte är uppenbara och inte "Du drar i dig Nitroglyceringsmajskolvsmedel" utan mer "Vad är det som gör det och det"
Det hade varit trevligt att veta hur rökare förstör sina kroppar.
stealth wrote:Sen lite andra frågor:
* Kan du nämna en annons (buss, tidning) som fått dig att tänka till.
Inte riktigt tänka till men endå: Den reklamen som "nyss" gick gick på TV och fanns i Metro då en rökare tvingades ut i ett ruskigt väder för sitt behovs skull. (Nikotinreklam)


---

Jag anser det inte är speciellt bra med ett beroende som kostar en hel del pengar, försämrar hälsan, har en lukt som många inte gillar och ett par procent av befolkningen inte änns tål.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Du som röker / inte röker

Post by syntetisk »

stealth wrote: * Vad är det som håller gör att du är beroende? Tror du det är vanan eller att du är fysiskt beroende?
Ett svagt beroende och ingen större motivation för att sluta för tillfället. Det är ju trots allt ganska tufft att röka ;)
stealth wrote:* Vad för typ av bilder av all förmodan tror du skulle få dig att sluta röka? Eller snarare för dig överhuvudtaget att tänka till om en så en sekund
Inga bilder tror jag, jag vet att det är skadligt och jag ska sluta, så småningom.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

det finns ju dom som inte heller vill leva hur länge som helst ;)

jag är förövrigt rökare, gillar det sociala med det, nikotinet och smaken (att aska kan smaka så gott!?)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Post Reply