säkerhet

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

säkerhet

Post by narius »

Så här ser det ut hemma hos mig vad gäller säkerhet.

1 modem
2 brandvägg den stor där för att blockera trafik utifrån
3 hub
4 brandväggen som finns i xp.
Vad tycker ni.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Dale
Posts: 316
Joined: 2002-03-08 14:43:36
Location: Södertälje
Contact:

Re: säkerhet

Post by Dale »

Narius wrote:Så här ser det ut hemma hos mig vad gäller säkerhet.

1 modem
2 brandvägg den stor där för att blockera trafik utifrån
3 hub
4 brandväggen som finns i xp.
Vad tycker ni.
'
Helt onödigt?
P4 2400Mhz|Asus P4PE|Asus g4 4200| 512Mb ddram|Sb live 1024|2x Nätverkskort|Sony 52x|Creative pc-dvd 32x-12x|Cdbrännare Yamaha 32x-16x-10x|icemat+ms3.0|W2k pro eng|BBB|Chieftec 340W|Lcd 4x20|wd ata100((40Gb)&&(2x80Gb se 8mb))
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Håller med Dale. Helt onödigt. Själv kör jag bara med en branvägg som heter Zonealarm som finns i gratisverson på http://www.zonelabs.com/ och den duger bra + att Xp branvägg är inte så bra, brukar jävlas ibland. Men man kan aldrig vara helt säker.
Mecca: The Blessed
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

duger inte det att ha en brandväg som står efter Bredbands modemet. Det stoppa det mesta.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Vad är det för brandvägg ni har.
om ditt modem är kopplat till brandväggen så stoppar den all oönskad trafik plus så kan man för det mesta ändra inställningar m.m på en webb baserad hemsida eller i datorn. men det blir alltid något bekymmer när man har en brandvägg spelar ingen roll vilken.
om ni har ett nätverk plus brandvägg så kommer bara den själva host i datorn kunna röra sig fritt och ordentligt igentligen. dom andra datorerna kan inte hosta i dom flesta spelen på internet eller göra games och ibland kan det bli svårigheter över nätverket. det är så med Renegade och ett flertal spel som jag sett ännu i alla fall.
sen dessa brandväggar är ju till att stoppa intrång m.m så hänsyn till spel o program som vill ha access till internet är inte så står det är inte vad tillverkaren tänker i första hand och man prioterar det inte så speciellt högt. bara du kan mycket om brandväggar och kan själv skriva och konfigurera om inställningar så är brandväggen i xp ganska så effektiv faktiskt men den är svår och ser dålig ut för en ovan person.
men du ska inte behöva ha igång brandväggen i xp om ni har en Router med brandvägg.
Post Reply