Freakshow i Uppdrag Granskning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Freakshow i Uppdrag Granskning

Post by Big_Bird »

Det handlar om piratkopiering i kvällens uppdrag granskning.
Alltid en säker underhållning.
Direkt efter programmet kommer det att streamas (ifall ni är för lata för att se det)
Dessutom försökte opinionredaktionen få till en debatt på sitt forum mellan pirater och anti-pirater. Men jag är osäker på om de fick några anti-pirater att ställa upp. Kan vara värt att ta en titt. Peta upp trafiksiffrorna lite för oss på SVT-Väst interaktiv 8)

(Det här inlägget sponsrades av: Big_Birds egenintresse) ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Detta ska helt klart ses, tack för tipset.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Såg tyvärr bara slutet på det.
Men Timbuktu (eller vad han nu kallas) har ju sunda åsikter. "Det är som att uppfinna hjulet men ingen får använda det".
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Den smartaste lösning jag har hört hittils var den om att låta internetmusik ingå i stim på något sätt.

När man tänker på det vorde det inte så svårt att slänga upp musikarkiv på internet som man sedan kan använda för stimpengarna som vi faktiskt betalar skatt för.

Man kan inte göra en tiondel av Sveriges befolkning kriminella utan konsekvenser.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Gillade han gubben som var med och pratade lagar, han var riktigt vettig.

Tycker det är tråkigt att det inte talas mer om vilket ansvar film-/skivindustrin har.

Det har skapats ett behov som de inte tillgodoser.
Att ta riktigt dyrt betalt för jättehårt skyddade DRM-filer med sämre kvalité än piratkopior är inte att tillgodose behovet.
Det är väldigt mycket gnäll, men en lösning som bevisat fungerar är att ha materialet lättillgängligt och till ett skäligt pris.
Rimligt pris? Enligt mig är det att skivbolagen inte ska tjäna mer på att sälja en låt via nätet än vad de tjänar på en låt i en skivbutik.
För tillfället kostar det ju lika mycket att "hyra" en film via nätet som att hyra i en affär. Samma gäller ju mp3-album, kostar nästan lika mycket som skivor i butiken.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Undrar vem som kommer vinna...

Ponten är skön... jag vet att jag iaf skulle klara mig bra på att inte ladda ner saker olagligt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag hann inte med att se det i går så jag kollade på nätet idag. Gillade Töllborgs insats efter inslaget "Det är ju gulligt att han tycker så och kanske lite naivt..."

Och måste säga att jag plötsligt känner mig motiverad att köpa en Timbuktu-skiva dödsrockare som jag är. Klart att artister som fattat grejen måste premieras.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Har bara börjat kolla början, men måste vara tvungen att flika in med hur komiskt det var när de mitt i reportaget tog med Undertexter.se och "Ladda ner" / "Spara som ..." och fick det att likna något som det egentligen inte var.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Såg programmet igår, var mycket givande för alla parter tycker jag =)

Gillar mest gubben i slutet, han var en skön prick ;)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Gupta wrote:Har bara börjat kolla början, men måste vara tvungen att flika in med hur komiskt det var när de mitt i reportaget tog med Undertexter.se och "Ladda ner" / "Spara som ..." och fick det att likna något som det egentligen inte var.
Tänkte på det med, tala om missledande journalistik :P
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:Och måste säga att jag plötsligt känner mig motiverad att köpa en Timbuktu-skiva dödsrockare som jag är. Klart att artister som fattat grejen måste premieras.
Timbuktu är bra. Hiphop och reggae på skånska är den "nya" skiten!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
Big_Bird wrote:Och måste säga att jag plötsligt känner mig motiverad att köpa en Timbuktu-skiva dödsrockare som jag är. Klart att artister som fattat grejen måste premieras.
Timbuktu är bra. Hiphop och reggae på skånska är den "nya" skiten!
Jag gillade inte hans debut, då lät han bara raeuv. Men det nya är rätt bra. Reggae på skånska däremot har väl inte varit nytt sen Peps klippte sin första hövding.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Den var inte så intressant, de tog ju fan bara upp p2p ju.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
egar wrote:
Big_Bird wrote:Och måste säga att jag plötsligt känner mig motiverad att köpa en Timbuktu-skiva dödsrockare som jag är. Klart att artister som fattat grejen måste premieras.
Timbuktu är bra. Hiphop och reggae på skånska är den "nya" skiten!
Jag gillade inte hans debut, då lät han bara raeuv. Men det nya är rätt bra. Reggae på skånska däremot har väl inte varit nytt sen Peps klippte sin första hövding.
Skillnaden är väl att Peps suger.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Fredd wrote:Den var inte så intressant, de tog ju fan bara upp p2p ju.
Det är så de flesta får tag på sina piratkopior, för du menar väl inte att alla sitter på fläskiga ftp-konton och på så sätt hittar det de vill ha?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Dissident wrote:Skillnaden är väl att Peps suger.
Ååuubåuujj?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag skulle viljat se en tjänst där man kan skänka en summa kronor till någon artist/regisör/o.s.v på något vis. Alltså skippa biten med att betala för en produkt utan skaffar den på andra vägar för att sedan välja vem/vilka man tycker är värd en summa kronor.

Sett det skulle kunna gå:
* Välja själv en summa man vill skänka och vart.
* Välja specifikt album, specifik låt, en film som har ett specifikt skänkpris.


Själv så klarar jag mig utan "lagligt köpt" men jag vill ge något tillbaka. Enda settet jag känner till är att köpa ett exemplar, men dessa exemplar passar inte ofta min smak vilket gör att det tar emot att köpa lagligt. (Exempel: Utlänska filmer har ofta svenskt titelnamn. Omredigerade. Interlaced. Kopieringsskydd. o.s.v) Sedan att i dessa priser så är det ett antal pålägg vilket gör att artisten/regisören/o.s.v inte får så många kronor.


EDIT!
Mr_Tobbe wrote:All hiphop är skit, eller har jag missat något?
I allmänhet så är inte hiphop min smak men sveriges första(?) hiphop-grupp JustD har en speciell klang, samt Griniga Gamla Gubbar. (Ganster-rapp och liknande ("MNM" & Co) är i samma klass med Brittan. ;) )
Last edited by Fluffy on 2006-04-12 21:22:38, edited 1 time in total.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

egar wrote:Timbuktu är bra. Hiphop och reggae på skånska är den "nya" skiten!
All hiphop är skit, eller har jag missat något?

Kommer ihåg när Ponténs nummer läckte ut på varenda sida, hans lilla telefon måste ha gått het efter det. ::)
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Bilderna ur Hipp Hipp hora och texten därunder var riktigt humor:

Om inte folk betalar för Svensk Kvalitetsfilm
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Mr_Tobbe wrote:All hiphop är skit, eller har jag missat något?
Du har verkligen missat något. Plocka därför upp Ghostface Killahs "Fishscale".
Trappski wrote:Bilderna ur Hipp Hipp hora och texten därunder var riktigt humor:
Om inte folk betalar för Svensk Kvalitetsfilm
Vilket mer handlade om att hon som sa det var regissören till Hip Hip Hora, än att just den filmen skall vara kvalitetsfilm.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

De organiserade (läs stora/kända) releasegrupperna är de enda som borde jagas och "sättas dit"/ge dem ett jobb. Och såklart alla som tjänar/försöker tjäna pengar på att sälja olagliga kopior. Tycker för övrigt att sådan här typ av brottslighet inte bör ge fängelse, utan någon annan form av straff, typ samhällstjänst i ett år och förbud att använda datorer (blir nog tillräckligt hårt för den drabbade)...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag föredrar spelföretag som gör som tillverkarna av Oblivion och Galactic Civilizations II.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

fisk wrote:Oblivion
Att sälja items till ett singleplayer RPG är ju bara kasst.
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Hipshot wrote:
fisk wrote:Oblivion
Att sälja items till ett singleplayer RPG är ju bara kasst.
Ja det suger ju kan man tycka, mmorpg är ju en sak. Men singelspel...
Nix
Post Reply