Oblivion och mellanpriskort

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Oblivion och mellanpriskort

Post by milohenke »

Image
Det kritikerrosade spelet Oblivion har visat sig kräva en rejäl dator, i alla fall om man vill kunna dra nytta av dess fulla grafiska potential. Framförallt så ställer spelet mycket höga krav på datorns grafikkort, något som har lett till att många spelentusiaster börjat fundera på att uppgradera detta.

Vad ska man då köpa för grafikkort och i vilken prisklass bör man lägga sig i? Hårdvarusidan Firingsquad har försökt att ta reda på detta genom att testa grafikkort i prisklassen 1300 till 2700 kronor. Man testar spelet Oblivion med rad olika inställningar och upplösningar för att ta reda på vad de olika korten går för.

● Klicka här för att få reda på hur det gick.
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
fraggel

Post by fraggel »

Thx kul att se att mellan kort funkar skapligt dom med .
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det fungerar ju med ett 64 megs Radeon 9000 Mobility, även om det inte är vackert ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
holymonk
Posts: 91
Joined: 2005-08-07 21:44:20
Location: sthlm
Contact:

Post by holymonk »

Istället för att lägga flera tusen lappar på ett nytt grafik kort så råder jag alla att köpa ett xbox360 istället.

Jag har båda versionerna (PC och 360) av detta spel och jag har kommit fram till att xbox360 versionen är smidigare och dessutom lite snyggare. Nu tänker ni säkerligen att det måste bero på att jag inte har en bra dator. Jag kan dock försäkra er att min dator är tillräckligt bra för att stödja detta påstående. Datorn består av följande komponenter:

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb:

En annan fördel med konsol-versionen är att ni slipper sitta i datorstolen och få kutrygg och musarm.

Det var allt för idag, hej.
:D
Somsagt innan, jag upprepar mig sällan

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:
K

Post by K »

Det finns några buggar som kan vara svåra och omöjliga komma runt på Xbox 360 versionen.
En fighters guild uppdrag kunde t.ex. bara lösas genom ett konsolkommande på PC versionen.
User avatar
degart
Posts: 113
Joined: 2002-03-08 16:12:39
Location: Borås
Contact:

Post by degart »

K wrote:Det finns några buggar som kan vara svåra och omöjliga komma runt på Xbox 360 versionen.
En fighters guild uppdrag kunde t.ex. bara lösas genom ett konsolkommande på PC versionen.
Om det finns alvarliga buggar på 360 versionen som jag dock inte märkt ännu.
Så kan de ju släppa en uppdatering precis som de kan göra till pc versionen.

Det är bara att ladda hem via xboxlive när det kommer en.
Dator:
AMD A64 3500+, ASUS A8N Premium, Leadtek GF 7800GTX, 3 st Samsung 200GB SATA2, 4 st GeIL Ultra X 512Mb,
Antec P180, Antec Neopower 480W ViewSonic 19" P95f+
Konsoll:
XBox360 & XBox med Xecutor 3 + Seagate 120 GB
skyline_dennis

Post by skyline_dennis »

degart wrote:Om det finns alvarliga buggar på 360 versionen som jag dock inte märkt ännu.
Så kan de ju släppa en uppdatering precis som de kan göra till pc versionen.

Det är bara att ladda hem via xboxlive när det kommer en.

men då måste man ha x-box live vilket inte är möjligt för alla... :[
:[

Post by :[ »

skyline_dennis wrote:
degart wrote:Om det finns alvarliga buggar på 360 versionen som jag dock inte märkt ännu.
Så kan de ju släppa en uppdatering precis som de kan göra till pc versionen.

Det är bara att ladda hem via xboxlive när det kommer en.

:P men då måste man ha x-box live vilket inte är möjligt för alla...
Framförallt så kostar det en del pengar ;)
_Xenomorph_

Post by _Xenomorph_ »

:[ wrote:
skyline_dennis wrote:
degart wrote:Om det finns alvarliga buggar på 360 versionen som jag dock inte märkt ännu.
Så kan de ju släppa en uppdatering precis som de kan göra till pc versionen.

Det är bara att ladda hem via xboxlive när det kommer en.

:P men då måste man ha x-box live vilket inte är möjligt för alla...
Framförallt så kostar det en del pengar ;)
Nja Silver-paketet är gratis, huruvida man är tillåten att ladda hem uppdateringar via Silver har jag ingen aning om, vet iaf att för att spela online krävs guld-paketet.
Diemon

Post by Diemon »

Hur är det med moddar till x360 då?
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

holymonk wrote:Istället för att lägga flera tusen lappar på ett nytt grafik kort så råder jag alla att köpa ett xbox360 istället.

Jag har båda versionerna (PC och 360) av detta spel och jag har kommit fram till att xbox360 versionen är smidigare och dessutom lite snyggare. Nu tänker ni säkerligen att det måste bero på att jag inte har en bra dator. Jag kan dock försäkra er att min dator är tillräckligt bra för att stödja detta påstående. Datorn består av följande komponenter:

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb:

En annan fördel med konsol-versionen är att ni slipper sitta i datorstolen och få kutrygg och musarm.

Det var allt för idag, hej.
:D
Jadu alla säger olika tydligen. Jag kan länka till en stor recension där dom jämför datorn och Xbox 360, och där säger dom i alla fall att grafiken blir bättre på datorn m.m om den orkar driva allt.

Försöker hitta den artikeln i alla fall nu.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
holymonk
Posts: 91
Joined: 2005-08-07 21:44:20
Location: sthlm
Contact:

Post by holymonk »


Jadu alla säger olika tydligen. Jag kan länka till en stor recension där dom jämför datorn och Xbox 360, och där säger dom i alla fall att grafiken blir bättre på datorn m.m om den orkar driva allt.

Försöker hitta den artikeln i alla fall nu.
okej, det var märkligt, för jag kör verkligen på högsta inställningarna. :)
Somsagt innan, jag upprepar mig sällan

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

holymonk wrote:

Jadu alla säger olika tydligen. Jag kan länka till en stor recension där dom jämför datorn och Xbox 360, och där säger dom i alla fall att grafiken blir bättre på datorn m.m om den orkar driva allt.

Försöker hitta den artikeln i alla fall nu.
okej, det var märkligt, för jag kör verkligen på högsta inställningarna. :)

Smaken är som baken.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

K wrote:Det finns några buggar som kan vara svåra och omöjliga komma runt på Xbox 360 versionen.
En fighters guild uppdrag kunde t.ex. bara lösas genom ett konsolkommande på PC versionen.
Uh, vilket då? Klarade precis Fighers Guild-questen idag på 360n, upplevde inga problem... :P
K

Post by K »

mr b0m wrote:
K wrote:Det finns några buggar som kan vara svåra och omöjliga komma runt på Xbox 360 versionen.
En fighters guild uppdrag kunde t.ex. bara lösas genom ett konsolkommande på PC versionen.
Uh, vilket då? Klarade precis Fighers Guild-questen idag på 360n, upplevde inga problem... :P
Tydligen så kommer bugget inte alltid då. Minns inte vad uppdraget heter men det är när man ska undersöka en grotta full med "trolls" där personen som skall hittas inte alls finns där. Jag råkade ut för det på PC versionen och läste på officiella forumet ganska många inlägg om just det bugget, på både 360 och PC.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

holymonk wrote:Istället för att lägga flera tusen lappar på ett nytt grafik kort så råder jag alla att köpa ett xbox360 istället.

Jag har båda versionerna (PC och 360) av detta spel och jag har kommit fram till att xbox360 versionen är smidigare och dessutom lite snyggare. Nu tänker ni säkerligen att det måste bero på att jag inte har en bra dator. Jag kan dock försäkra er att min dator är tillräckligt bra för att stödja detta påstående. Datorn består av följande komponenter:

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb:

En annan fördel med konsol-versionen är att ni slipper sitta i datorstolen och få kutrygg och musarm.

Det var allt för idag, hej.
:D
Varför skulle man frivilligt köra detta spel på en 360 när möjligheten att modifiera och ändra är större på PCn, och detta är halva charmen med oblivion trots allt. Dessutom så finns det ett antal sätt att få GUIt smidigare på PCn, för som det är som original är det nästan outhärdligt...

Får personligen varken mer kutrygg eller musarm av min dator än valfri konsoll. :)

Men det är min syn på det hela...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
holymonk
Posts: 91
Joined: 2005-08-07 21:44:20
Location: sthlm
Contact:

Post by holymonk »

Varför skulle man frivilligt köra detta spel på en 360 när möjligheten att modifiera och ändra är större på PCn, och detta är halva charmen med oblivion trots allt. Dessutom så finns det ett antal sätt att få GUIt smidigare på PCn, för som det är som original är det nästan outhärdligt...

Får personligen varken mer kutrygg eller musarm av min dator än valfri konsoll. :)

Men det är min syn på det hela...
Anledning har du själv just redan läst. Dessutom är det som sagt så är det skönare, och även mer ergonomiskt. Alltså att sitta framför en fet TV med trådlös kontroll.

Cheers.
Somsagt innan, jag upprepar mig sällan

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:
SuperCow

Oblivion

Post by SuperCow »

Jag kör 2 st GeForce 7600GS, funkar skit bra!!! Körde med ett innan men det laggade rejält på Oblivion. Men med 2 blir allt prima ;D
User avatar
jouni
Posts: 73
Joined: 2006-01-08 16:45:45

Post by jouni »

holymonk wrote:xbox360 versionen är smidigare och dessutom lite snyggare.
FPS spel ska spelas med en dator, punkt slut. ;)
GAMING / RENDERING : X2 4400+ @ 2.310Ghz | Asus A8N-E | Sapphire X1800XT 512mb @ 690 - 800 | Kingston PC3200 HyperX DDR 1GB @ 2-3-2-6-1 | Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA2
Locked