bitar som e fast kilade i ett fönster (bild-tråd)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

bitar som e fast kilade i ett fönster (bild-tråd)

Post by Mitra »

Hej har ett litet problem..

Har ett sånt fönster där man man trycker in en metal bit för att kunna öppna eller stänga rutan.. det finns en maximal längd som man kan öppna rutan och det finns bara där för det finns en liten metall plugg som är gjord av två delar och en skruv som håller den på plats.. Nu en dag råkade jag slå upp rutan för hårt så den stora metall gängan kom över de lilla metallbitar. Jag kunde inte få tillbax den stora metall gängan så mitt enda sätt var att ta bort skruven och ta bort de små metall bitarna.. dock så slarva jag och de små metall bitarna föll bakom.. Nu undrar jag om det är någon som känner till den här typen av fönster eller liknande och kan hjälpa mig fixa det.. vill helst inte behöva anlita folk eller liknande..
och det är okej att säga, jag du behöver en sån här stor tjotamojäng för att göra det.. vill bara veta alla mina alternativ innan jag anlitar någon..



här nedan kommer bilder med förklaringar

Image
här ser det ut som det ska.. d.v.s den lilla metalbiten(de två med skruven är kvar) det som har hänt att jag tog bort skruven och de två metallbitarn flög ner å fastna..

Image
detta är som det ser ut just nu.. som ni kan se så är bitarna borta och den stoar metallbiten sitter hårt fast så fönstret går inte at töppna utåt elelr inåt..



ps: jag har testat för se hur långt ner de har åkt ner genom att försiktig sticka ner en metall bit(rak) och se var den stannar och det verkar som om iaf en bit är cirka 6 cm ner... och de är desustom magnetiska.. eller d.v.s det skulle vara möjligt att fiska upp med en magnet.. dock måste magneten vara väldigt smal. och kanske jag inte kan få tag på....alltså bitarna sitter ungefär där den ssita guldig "skruven sitter"
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Den där fjädermojängen ser ju ut att kunna flyttas på, med tanke på de tomma jacken nedanför. På den hela sidan sitter den ju i de tre nedre jacken...
Serenity
Posts: 25
Joined: 2006-05-02 20:14:00
Location: Västra Frölunda

Post by Serenity »

En stark hdd magnet kanske?
Här finns det en gräns på 255 tecken...
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Serenity wrote:En stark hdd magnet kanske?
vet inte hur jag ska få ner den isf.. inte mkt till utrymme.. jag sitter och försöker få ner metalstavar med suerlim på.. men jag måste hitta något tjockare. de är en aning för smala och fäst ytan för liten.. för de är rätt så fastkilade
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

En skruvmejsel med magnetisk spets borde funka eller är den för klen för att dra upp bitarna?

EDIT; jo det är nog för klent med tanke på att du hade kört med superlim..


men du han inte komma åt underifrån? och trycka upp bitarna?
Last edited by derfl@ on 2006-05-07 0:11:40, edited 1 time in total.
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Kan du inte köra med en dammsugare?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Derfl@ wrote:En skruvmejsel med magnetisk spets borde funka eller är den för klen för att dra upp bitarna?
för klen.. och den jag har är så n man byter huvud på så den e för tjock.. men jag det är för klen..

grejen är dessutom att det runtom metallbiten är också i metall och tyvärr är de mer magnetiska än just biten så ofta såå drar magneten till sidorna o.s.v men som sagt bara en vanlig skruvmejsel e för dålig...

har kollat efter sånna "super" magneter i bra storlek men dom flesta har varit för tjocka.. =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Serenity
Posts: 25
Joined: 2006-05-02 20:14:00
Location: Västra Frölunda

Post by Serenity »

På något sätt måste det gå att montera ur fönstret? De satte ju dit det.. Annars kanske såhär. borra ett hål där du tror den saken befinner sig. Se om du "hittade" rätt. om du gjortde det så såga ut ett större hål där tills du får ut den? Ser kanske inte så snyggt ut iofs..
Här finns det en gräns på 255 tecken...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

teleskopmagnet då som finns i form utav en penna.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

ADiS wrote:teleskopmagnet då som finns i form utav en penna.
vad e det?.. har jag itne sett.. du vet ingen länk som visar en sån eller liknande??
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är nästan omöjligt att med en magnet lyfta ett magnetiskt material från ett annat magnetiskt material, det magnetiska fältet får de två magnetiska materialen att fästa samman nästan lika hårt som magneten fäster i det du ska lyfta.

Personligen skulle jag antagligen borra ut nitarna som håller mässingfjädern på plats, fixa problemet och sedan nita eller gänga och skruva tillbaks fjädern.

Hur mycket spel har du mellan din tappade bit och fjädern? Du kanske kan böja en bit tunn ståltråd eller ännu bättre en uträtad tryckfjäder (fjäderstål) så att änden ser ut som ett J, böjen bör vara mindre än en millimeter. Sedan för man ned denna tråd mellan den tappade biten och fjädern och vrider den så att haken hamnar i hålet där skruven suttit, och drar upp biten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

ville bara meddela att jag lyckades laga fönstret.. med hjälp av en lampa på en mobiltelefon lyckades jag se hur det såg ut därener och lyckades få ner en small metalbit och dra upp en av bitarna.. den andra biten hade tydligen flyttats sig mkt långt ner och jag kunde inte se den. men räckte tydligen med att ta bort en av bitarna för nu kan jag öppna och stänga fönstret =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Serenity
Posts: 25
Joined: 2006-05-02 20:14:00
Location: Västra Frölunda

Post by Serenity »

Bra :) ;)
Här finns det en gräns på 255 tecken...
Post Reply