CSS menysystem - problem med opacitet

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

CSS menysystem - problem med opacitet

Post by Martinos98 »

Tjena! Jag jobbar för tillfället på ett menysystem i css att ha i min hemsida, det är ett väldigt simpelt sådant med svart text på vit bakgrund. Meningen är att när man tar musen över en knapp så ska den vita bakgrunden försvinna och endast den svarta texten ska vara kvar! Detta har jag löst på så sätt att det blir 90% opacitet när man tar musen ovanför knappen, men samtidigt blir ju då texten "opaciterad" och man kan knappt se den!

Det jag skulle vilja veta är, finns det något trick som gör att texten förblir vanlig även när man har musen ovanför knappen? Det enklaste vore att helt enkelt inte ha någon bakgrund när man tar musen ovanför, men hur gör man det? Bakgrundsfärgen i "normalläget" visas ju då! Finns det något kommando som säger ungefär "background-color: null" eller så? Tack på förhand!
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Med risk för att ha fel, men är det inte det som background-color: inherit gör?
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

derfian wrote:Med risk för att ha fel, men är det inte det som background-color: inherit gör?
Tack för svaret, men den verkar inte fungera? ;(

EDIT: har fått hjälp från annat håll nu: background-color: transparent ska det vara!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Mer logiskt än "null" faktiskt. ;) Man får skylla sig själv när man växt upp med ologiska kodspråk antar jag.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply