windows + linux = sant ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

windows + linux = sant ?

Post by TOVi »

kan man ha linux på en hårddisk och windows på en annan ?

så när man startar väljer man om man ska starta med windows eller linux
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Ja det går alldeles utmärkt med GRUB eller LILO.
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

vad är grub eller lilo :D ::)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

http://sv.wikipedia.org/wiki/GRUB
http://sv.wikipedia.org/wiki/LILO

Seriöst, tänk inte ens tanken på Linux om du inte orkar söka efter otrolig enkel och grundläggande information.
Linux är INTE Windows.
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

men hur gör man för att få dom här grub och lilo och fungera har kollat runt lite och där står det att man ska lägga det på en floppy på nått sätt ? står stage 1 och 2 och massor som jag inte fattar :(
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

har laddat ner nån liten version av debian som ska kunna ladda ner nödvändiga filer över nätet !?!
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

Mr Tobbe hur gjorde du med disketten ?
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

När jag fixade Linux senast installerades det automatiskt i installationen, efter att jag hade valt det.
Men tror seriöst att du ska lägga ner Linux, vad ska du ha det till?
Last edited by mr_tobbe on 2006-05-27 21:34:02, edited 2 times in total.
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

vill bara testa nått annat...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Mr_Tobbe wrote:När jag fixade Linux senast installerades det automatiskt i installationen, efter att jag hade valt det.
Men tror seriöst att du ska lägga ner Linux, vad ska du ha det till?
Nån gång måste väl ändå vara den första?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Vill bara testa något annat? Hmm, tänkte samma tanke som du för något år sedan. Slutade med att jag la ner det för det som jag sökte i det, fanns i Windows också. Ska du bara prova så dra hem Ubuntu Live för din dator, grilla det på en skiva, ställ in BIOS på att boota skivan, följ instruktionerna, och vips är du inne på Linux utan att använda hårddisken och kludda i 30 år.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Som sagt, satsa på en Live-CD, enklare blir det inte att testa Linux.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Är ju inte riktigt en hårdvarufråga. Flyttar tråden.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Om du ska testa Linux så rekommenderar jag en Live-CD.
Typ knoppix eller Ubuntu Live.

Annars om du vill testa en hel distro så kan du ju tanka hela Ubuntu, en mycket nybörjarvänlig dist.

finns på ftp.sunet.se (och du borde hitta linux där, snälla fråga inte vart man hittar det tack, leta själv!).

Stöter du på diverse problem? Google är din bästa vän!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Om man vill dualboota med operativsystem så gäller regeln: Installera det dummaste först.

I övergångstiden mellan Windows 9x/ME och Winows 2000/XP så dualbootade många. Då fick man installera Windows 9x/ME först för att sedan 2000/XP. Samma gäller det med Windows av någon variant och BSD/"GNU/Linux"/m.m., dummaste först = Windows, i detta fallet.
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Lilo = linuxloaderr som man med fördel använder när man ska boota mellan två olika system så som MS & någon distro.Eller olika unix/linuxdistrubitioner om man nu hellre vill detta.
Grub = GRand Unified Bootloader den mest vanligt förekommande "uppladdaren" av din linuxdistrubition alltså enklast på en hdd som endast körs med en distro.
För en novis som mig skulle jag satsat på lilo har guider för detta, i bokform.Dock tycker jag Grub är trevlig inte haft några problems med detta hitills.

Back to basic varför trolla och joddla med linuxloader om han ändå inte ska köra två OS på samma hdd.
Grub av MS på.
Man kan byta sladd dra in den ena och ut med den andra om han nu vill och orkar med en lucka i fronten.Eller på andra sätt in med linux och ut med MS.

Men tänk på att vissa distros rootkonton gärna vill stå på minst 15 minuter innan dem settlar sig, till exempel om man har en mjukvarubrandvägg.Linux är ett server OS som vill stå på dyng i streck egentligen, där av sitt "dåliga" stöd av media hantering.

Sedan antigen pluggar du på ditt linux/unix ordentligt och gör exakt som det står in i minsta detalj.I alla dessa howto's eller så lägger du ned linux.
Viktigt att du vet vad du ska göra och när du bör göra det.

Har hört att live cd's vill ha mycket ram.
Testa laddahem Fedora Core, sedan tar du snabbt ubuntu nu har du minst en månad innan detta funkar bra.Sedan dör ditt system ;D om du kör AMD satsa på Pentium eller plugga på rejält.
Eller letade reda på rätt frågor i rätt ögonblick, tro mig du kommer råka utför problem.
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

-SE- wrote:Vill bara testa något annat? Hmm, tänkte samma tanke som du för något år sedan. Slutade med att jag la ner det för det som jag sökte i det, fanns i Windows också. Ska du bara prova så dra hem Ubuntu Live för din dator, grilla det på en skiva, ställ in BIOS på att boota skivan, följ instruktionerna, och vips är du inne på Linux utan att använda hårddisken och kludda i 30 år.
Fördelen med en rejält installerad distro är många du har det jämt slipper ändra om systemet gång efter annan.Vissa system bör man joddla med vissa uppdateringar kanske behövs, dessa lär väl komma även i live cd versionen ska man vänta på dessa.Har man snålbandbredd så lär det väl ta sin lilla tid.

Näe live CD tycker jag är att testa vilken skrivbordsmiljö man kanske gillar bäst och se hur linux ser ut på ett enkelt sätt.
Men att använda dem varje dag skulle jag personligen inte göra då bråkar jag heller med problemen som kommer.Tro mig inga problem är olösliga dessutom känner man sig lite smått stolt efteråt ;D
Med tanke på att massvis kollar in i linux och droppar det efter någon månad, för mycket bråk eller joddel.
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

slackarn wrote: Men tänk på att vissa distros rootkonton gärna vill stå på minst 15 minuter innan dem settlar sig, till exempel om man har en mjukvarubrandvägg.Linux är ett server OS som vill stå på dyng i streck egentligen, där av sitt "dåliga" stöd av media hantering.

Sedan antigen pluggar du på ditt linux/unix ordentligt och gör exakt som det står in i minsta detalj.I alla dessa howto's eller så lägger du ned linux.
Viktigt att du vet vad du ska göra och när du bör göra det.

Har hört att live cd's vill ha mycket ram.
Testa laddahem Fedora Core, sedan tar du snabbt ubuntu nu har du minst en månad innan detta funkar bra.Sedan dör ditt system ;D om du kör AMD satsa på Pentium eller plugga på rejält.
Eller letade reda på rätt frågor i rätt ögonblick, tro mig du kommer råka utför problem.
Har du nån som helst källa att backa upp detta med? Och varför i hela friden måste man vara påläst för att kunna köra amd. Själv kör jag debian (hemskt bra dist, ubuntu bygger på den). Har aldrig haft några som helst problem med min burk...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

slackarn wrote:Men tänk på att vissa distros rootkonton gärna vill stå på minst 15 minuter innan dem settlar sig, till exempel om man har en mjukvarubrandvägg.Linux är ett server OS som vill stå på dyng i streck egentligen, där av sitt "dåliga" stöd av media hantering.
Källor, tack.
slackarn wrote:Har hört att live cd's vill ha mycket ram.
Ja, de rör ju inte hårddisken så dem skapar en ramdisk istället.
slackarn wrote:Testa laddahem Fedora Core, sedan tar du snabbt ubuntu nu har du minst en månad innan detta funkar bra.Sedan dör ditt system ;D om du kör AMD satsa på Pentium eller plugga på rejält.
Eller letade reda på rätt frågor i rätt ögonblick, tro mig du kommer råka utför problem.
Sluta trolla.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Installera Windows först och Ubuntu, som nämnt, sen så fixar det sig automatiskt. Ubuntu har utmärkt stöd för media f.ö. slackern är kass, allt han säger är fel. :-/

Du kanske borde kolla bootsekvensen i BIOS med. Se till så att du bootar ifrån den disken du har Ubuntu på.
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

kör raid 0 så det går inte att lägga på olika
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Partitionera om då? Det går att krympa en befintlig partition om du vill.
User avatar
TOVi
Posts: 367
Joined: 2005-12-31 21:41:52
Location: Farsta

Post by TOVi »

så jag ska ha en egen partion för linux ? och resten windows ?

men hur blir det när jag startar då ?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

En mindre fråga funkar Linux partition att ha på en usb2 extern hdd?

Edit: och självklart ha boot programet på min primära disk...
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Om du är väl insatt i linux så skulle det nog väl gå, men det är nog inget som en first time *nix user skall börja försöka sig på, det slutar nog med att man är tillbaka i windows jävligt fort
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Post Reply