RAZZIA mot The Pirate Bay

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

AntzZ| wrote:Har en fråga till, om polisen eller vad det nu är som kommer, kommer hem till någon person och hittar piratkopierade material på datorn, är personen olaglig då ? Utan att polisen har fått någon order/tips osv. Och personen inte delar ut på nätet eller laddar ner utan hade verkligen gjort det innan det blev olagligt.
Svensk lagstiftning följer inte amerikansk på den punkten. Bevisning som hittas under en husrannsakan är giltigt oavsett om rannsakan var laglig eller inte. Om rannsakan var olaglig kan inblandade komma att straffas, men bevisen är fortfarande giltiga.

Frågan där blir om innehavet av piratkopior är olagligt eller om man måste bli tagen under nedladdningen för att kunna straffas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ser ut som den ska komma i gång ganska snart
http://thepiratebay.org/
SITE DOWN - WILL BE UP AND FULLY FUNCTIONAL WITHIN A DAY OR TWO
står det på sidan nu
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

i nuläget ser det ut såhär hos PRQ http://82.99.25.142/prq/
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

För att begripa vad all upphovsrätt och kopieringsrätt (copyright) egentligen innebär bör man överväga vad som egentligen hänt under den moderna tidens explosion, med patent, och liknande.

Jag tror inte att "alla" vill kopiera "allt", utan snarare nyttja de medium som finns tillgängliga för allmänheten.

Jag ser det som en mänsklig företeelse att när man ser ett utbud, så får man ett brinnande intresse för att ta reda på vad varje komponent i utbudet är för någon, kanske av ren upptäckarlust, men oftare tror jag det handlar om en slags personligt sorterande över vem man är, och vad man tycker om.

I grund och botten är jag ganska övertygad om att de flesta har en stark vilja av att få -välja själv, men ta del av utbudet så att de kan göra godtyckliga jämförelser- ; poängen här är att utbudet - som medierna tillhandahållit är stort, informationsflödet är nästan oöverkomligt.

Vart jag vill komma är att den mängd information som nedhämtas "olagligt" via internet till 90% består av redundanta strömmar av information, i det avseendet att det mesta kommer att gå till spillo, för att det inte är intressant för konsumenten ifråga.

Jag laddar kanske ner 10 skivor, provlyssnar (efter egen vilja), och finner att 9 var ointressanta. Men "de gigantiska bolagen" ser endast '10 nedladdade skivor'.

Visst kan man säga att jag borde förbjudas att få lyssna på de tio skivorna, men här kommer det in en absurd mentalitet; det vill säga begränsning (frihet) av information.

För det jag tror är det riktiga problemet bland produktionsföretagen är det problem som kommersiell musik lider av överhuvudtaget, och det är att man gör produkter som har vackra omslag, men inget innehåll. Det man egentligen vill ha är omslaget. Det man får, något helt annat.



I detta avseende blir själva kopieringen en slags metod för kvalitetsgranskning, lite som att zappa mellan kanalerna för att hitta det man vill se, det man "zappar förbi" vill man inte 'betala' för, men det är precis det som man skall bli påtvingad.

Så vad allt leder fram till är att man skall betala för saker som man inte vil l ha egentligen, utan som man använt för att jämföra, att upptäcka, att strunta i.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:massor med text
Jag köper de där tankegångarna. Men jag förstår inte varför folk vill bli av med upphovsrätten istället för att fixa nya kanaler som ett bibliotek för musik, precis som vi idag har för böcker.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

egar wrote:
fisk wrote:massor med text
Jag köper de där tankegångarna. Men jag förstår inte varför folk vill bli av med upphovsrätten istället för att fixa nya kanaler som ett bibliotek för musik, precis som vi idag har för böcker.
Därför att kommer det en laglig lösning kommer kvalitén vara sämre, den kommer inte ha multiplattformstöd och allmänt vara sämre på en rad olika sätt.
Klart man kan säga "det skulle vara möjligt att göra såhär", men så som de lagliga alternativen ser ut nu, har jag bara sett sämre alternativ än det utan upphovsrätt.

Jag skulle gladeligen se ett fungerande bra system, men som det nu ser ut är det krångligt och knappast någon multiplattformslösning i många fall.
Vi skulle kanske behöva motsvarande lagändring som frankrike gjorde.
Inga skydd på köp-mp3, det är ett bra steg på vägen mot användbara betalfiler.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Det är ju inte direkt så att det är lite pengar i musik och filmindustrin. Jag tror dem klarar sig.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Antipiratbyråns Henrik Pontén säger följande till Dagens Industri:
http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fArticleId%3d2006%5c06%5c01%5c189610%26SectionId%3dEttan wrote:Ja, jag är nöjd med att polisen har börjat arbeta med den här typen av ärenden. Samtidigt har ju vi på Antipiratbyrån i första hand agerat gentemot den upphovsrättsfientliga organisationen Piratbyrån, som ligger bakom sajten. The Pirate Bay är mer i botten på kedjan, även om den skada som sajten har orsakat är mycket omfattande.
Menar han seriöst att Piratbyrån var målet för gårdagens händelser? Piratbyrån, som är något av en tankekedja och community, och som främst arbetar med att lyfta fram frågor och diskussioner om upphovsrätt, kommunikation och fildelning. Det var alltså denna organisation som de i första hand agerade mot igår? Vad skönt att yttrandefriheten lever och mår bra i dagens Sverige.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Verkar ju inte som om sidan kommer vara uppe med alla torrents snart direkt.
The town where i was born...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

dagens Stockholm City wrote:-Upphovsrättsskyddat material får kopieras för enskilt bruk, det finns dock undantag.
-Från den första juli förra året är det olagligt att såväl ladda ned som att tillhandahålla upphovsrättsskyddat material för nedladdning på internet.
Detta tolkar jag som att det är helt ok att sprida upphovsrättsskyddat material om man gör det med bärbar hårddisk, eller optisk media. Det skulle innebära att man inte kan bli fälld enbart för att man har materialet på sin dator utan man måste kunna bevisa att det tankats via internet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Heh, www.polisen.se är nere.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

egar wrote:Jag köper de där tankegångarna. Men jag förstår inte varför folk vill bli av med upphovsrätten istället för att fixa nya kanaler som ett bibliotek för musik, precis som vi idag har för böcker.
Bibliotek förlitar sig på statliga medel bland annat, och har avtal för att distribuera böckerna.

Även om både du och jag skulle vilja att konsumtionen av böcker var lika hög som den konsumtion som råder av musik, så är fallet inte så.

Problemet blir därtill utbud, jag har nog med problem att hitta artister som "Black Sun Empire", som bara släpper sitt materiel på vinyl, och att hoppas att ett musikbibliotek skulle ta in något sådant är orimligt.

Vad som är ännu mer orimligt är att skivbolagen skulle tillåta något dylikt (musikbibliotek), det genererar för lite inkomst, och deras mål går nog inte ihop med dem som ett musikbibliotek skulle erbjuda.

Betänk massproducerade artister som gör en hitlåt, och 9 skitlåtar, och sedan säljer skivor. Ett skivbolag vill kanske inte att de andra låtarna skall gå att lyssna på, för det skulle göra att det minskade sannolikheten att folk köpte skivan.


Samma sak gäller givetvis distributionssajter som iTunes, och dyl. ; man begränsas till en mjukvara, och får inte det man söker.

Hittar du Anouar Brahem på iTunes så får du en fisk.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

dystopin wrote:Antipiratbyråns Henrik Pontén säger följande till Dagens Industri:
http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fArticleId%3d2006%5c06%5c01%5c189610%26SectionId%3dEttan wrote:Ja, jag är nöjd med att polisen har börjat arbeta med den här typen av ärenden. Samtidigt har ju vi på Antipiratbyrån i första hand agerat gentemot den upphovsrättsfientliga organisationen Piratbyrån, som ligger bakom sajten. The Pirate Bay är mer i botten på kedjan, även om den skada som sajten har orsakat är mycket omfattande.
Menar han seriöst att Piratbyrån var målet för gårdagens händelser? Piratbyrån, som är något av en tankekedja och community, och som främst arbetar med att lyfta fram frågor och diskussioner om upphovsrätt, kommunikation och fildelning. Det var alltså denna organisation som de i första hand agerade mot igår? Vad skönt att yttrandefriheten lever och mår bra i dagens Sverige.
Henrik Pontén är en gris. Han låter sig helt styras av sina ägares ekonomiska intressen.
Inget fel med det egentligen, men det är dags att pröva om man verkligen kan bryta mot lagen, skryta om det och gå straffri. Det gäller både herr Pontén och ThePirateBay.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
dagens Stockholm City wrote:-Upphovsrättsskyddat material får kopieras för enskilt bruk, det finns dock undantag.
-Från den första juli förra året är det olagligt att såväl ladda ned som att tillhandahålla upphovsrättsskyddat material för nedladdning på internet.
Detta tolkar jag som att det är helt ok att sprida upphovsrättsskyddat material om man gör det med bärbar hårddisk, eller optisk media. Det skulle innebära att man inte kan bli fälld enbart för att man har materialet på sin dator utan man måste kunna bevisa att det tankats via internet.
Killen som tog 50 kronor för en piratbränd CD (eller 100 spänn för en kassett med 200 C64-spel) är förmodligen glad.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Dissident wrote:Heh, www.polisen.se är nere.
Hittade info om just det där någonstans igår, minns inte vart bara. Dom vill inte men kopplar ändå det till att det är i sammband (stavfel?) med TPB.

EDIT: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=549520
The town where i was born...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

AntzZ| wrote:
Dissident wrote:Heh, www.polisen.se är nere.
Hittade info om just det där någonstans igår, minns inte vart bara. Dom vill inte men kopplar ändå det till att det är i sammband (stavfel?) Japp, bara ett "m"med TPB.

EDIT: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=549520
Det vore ju ett rätt så lustigt sammanträffande ifall Polisen gör ett rättsövergrepp som retar upp datornördar och sen får deras hemsida en DoS-attack som sänker den, fast det är inte relaterat med den föregående händelsen :)

Sen kan man ju tycka att det är jävligt korkat av den fjortonåriga scriptkiddie som gjort det, eftersom det bästa sättet att vinna den här striden är att strikt hålla sig inom lagens råmärken och sen påtala de övertramp som motståndarsidan, framförallt Antipiratbyrån, har för sig.
Nyheten att Pontén är nöjd med att Piratbyråns servrar också beslagtogs, trots att ingen husrannsakningsorder för detta fanns, talar ganska så tydligt för sig själv. Den oerhört pragmatiska inställning som Pontén och hans hussar har till lagen är rätt skrämmande och borde verkligen uppmärksammas mer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Det räckte för mig att se debatten på svt med honom och tror det var Jos jens som var med också, för att förstå att Pontén är först och främst lite korkad och även lite dum rolig :P Jag förstå mig inte på honom i alla fall.
The town where i was born...
pimen

Post by pimen »

Finns den debatten att ladda ner nånstans? Alla snackar om den o jag vill också se den...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Men tänk om de körde en torrentracker sida på Freenet?
Det vore intressant, hur ska de stängas ner?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

pimen wrote:Finns den debatten att ladda ner nånstans? Alla snackar om den o jag vill också se den...
Du kan tanka ner den på the pirate b... nej justja... :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Om någon missat listorna på vad de tog från PRQ

[Länken borta pga whine]

Ganska skoj att läsa, fasen vad saker de tagit med sig. Switchar och allt möjligt.

EDIT: Är det här en offentlig handling?
Last edited by Xerbee on 2006-06-02 22:29:18, edited 1 time in total.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Xerbee wrote:Om någon missat listorna på vad de tog från PRQ

http://lunarstorm.se/beslag/

Ganska skoj att läsa, fasen vad saker de tagit med sig. Switchar och allt möjligt.

EDIT: Är det här en offentlig handling?
"Vänligen sprid inte" är det enda de ber om, och det första du gör.
Last edited by xxKRILLE-THE-KILLERxx on 2006-06-02 22:43:21, edited 1 time in total.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Tossefar wrote:"Vänligen sprid inte" är det enda de ber om, och det första du gör.
Är det lönt att be pirater att inte sprida saker?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Tossefar wrote:
Xerbee wrote:Om någon missat listorna på vad de tog från PRQ

[Den farliga länken]

Ganska skoj att läsa, fasen vad saker de tagit med sig. Switchar och allt möjligt.

EDIT: Är det här en offentlig handling?
"Vänligen sprid inte" är det enda de ber om, och det första du gör.
Som det ser ut nu är det nog bara du som sprider den genom mitt citat...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

En jävla massa servers + en mac mini =)
Post Reply