En kompis dator -behöver hjälp!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

En kompis dator -behöver hjälp!

Post by Rupert »

Har försökt hjälpa en kompis med sin dator ett tag nu och behöver lite råd.

Han säger själv att den funkade hur bra som helst för att plötsligt inte vilja starta efter att compaq bilden visas. Eller så frös den direkt vid mer krävande spel. Det konstiga är att den kanske var 20-e gång helt plötsligt går igång men riskerar att frysa när windows nästan laddat klart väl framme vid skrivbordsbilden. 90% av gångerna fryser den redan vid compaq bilden så man inte kan komma in i bios.

Han har formaterat om 3 gånger, bytt hårddisk (IDE) med annan dator som fungerar, provat 2 olika grafikkort.

Jag körde memtest efter flera gångers försök att komma förbi första bilden där den ger upp oftast. Inga fel på något av de 2 kingston minnena, jag körde runt 3 timmar vardera och provade ta ut ett kort i taget. Det konstiga var att första gången jag tog ut ett minneskort så funkade datorn plötsligt jättebra för att efter omstart inte fungera igen...

Jag började misstänka hans nätaggregat (Q-tec) så han köpte ett nytt men det hjälpte inte heller. :-/

Det borde vara moderkortet som glappar eller något eller? Tempen är det inga problem med heller.

Tacksam för era egna funderingar om det här, behöver verkligen hjälp så han inte köper ett moderkort också förgäves. ;D
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

En compaq utan garanti?
Låter som en gamla dator som blir billigare att byta ut och spara lite små saker istället...
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

Testat att ta ut allt som inte behövs för att få igång den?
Spara moderkort, processor+fläkt, ett minne, grafikkort och nättagget och se om den kan stå igång med enbart de delarna...
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Den är ett hopkok utan garanti och pengar saknar han ::)

Han har utan datorvana själv försökt byta grafikkort och dragit av hela pluppen som säkrar grafikkortets plats på moderkortet :o alltså slitit ur grafikkortet med våld, inte bra alls. Kan det vara så enkelt så att det påverkar resten om agp platsen är skadad?

Såg att han böjt lite andra fästen för strömkontakter också ;D

Jag har sagt att han inte skall pilla mer utan låta mig sköta resten.
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

adde_c85 wrote:Testat att ta ut allt som inte behövs för att få igång den?
Spara moderkort, processor+fläkt, ett minne, grafikkort och nättagget och se om den kan stå igång med enbart de delarna...
Menar du att testa utan hårddisk och dvd spelare? Förstår jag rätt då att man bara borde komma åt bios i det läget?
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Rupert wrote: Han har utan datorvana själv försökt byta grafikkort och dragit av hela pluppen som säkrar grafikkortets plats på moderkortet :o alltså slitit ur grafikkortet med våld, inte bra alls. Kan det vara så enkelt så att det påverkar resten om agp platsen är skadad?

Såg att han böjt lite andra fästen för strömkontakter också ;D

Jag har sagt att han inte skall pilla mer utan låta mig sköta resten.
Det låter väldigt troligt. Varför väljer du att inte ta upp så kritisk information i ditt första inlägg?
» the empire never ended
Post Reply