Vad jösses é egen FTP-server?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Vad jösses é egen FTP-server?

Post by B-O Gavne, Västerås »

Ja ni vet som gammal gubbe har man inte chansen till att vara med mitt i svängen, ::) Jag får bara höra från svängen. Och jag hör ibland tal om att ha en egen FTP-server där hemma. -Vad är sådant?

Jomenvisst, jag har min dator här hemma, jag har ett FTP-serverprogram på den -kanske programmet ”bulletproof FTP”?- å så skall ni veta min IP-adress till detta FTP-serverprogrammet.
-Hur får jag tag i sådan adress? Är detta mitt vanliga IP-nummer som jag kan plocka fram från Nätet?

Å så startar ni er webbläsare, kanske Internet Explorer, och skriver in detta –FTP- IP-numret/adressen plus filnamnet på den fil som ni önskar, som jag har döpt filen till, kanske "blomkruka".

..å så undrar jag vad är själva poängen med att ha en egen FTP-server hemma?
Vad kännetecknar dessa filerna som jag har lagrade till FTP-servern, mot filer på en HTTP-server?
Och kan jag också sätta upp en egen HTTP-server hemma?

..tackar på förhand.
:)
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

En FTP-server är en dator som tillhandahåller filer över FTP-protokollet.

Du kan köra en publik server, det vill säga att det inte behövs användare och lösenord för att komma åt den. Eller så har du användare, dvs att det krävs login för att ansluta till den.

För att få veta vad du har för IP, så går du antingen in i KÖR, sedan skriver du CMD, och sedan IPCONFIG (XP).

Om du kör Bulletproof FTP-server så står det vilket IP du har, när du startar FTP:n.

Vill du komma åt FTP:n via webbläsare, skriver man t.ex:
ftp://user:password@ip-adress:port

Hoppas det hjälpte dig lite.


*Flyttar till nätverk*
Last edited by Najze on 2006-06-08 13:07:59, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Najze wrote:En FTP-server är en dator som tillhandahåller filer och program över FTP-protokollet.
Inkorrekt. FTP används enbart för filöverföring, exekvering är inte möjligt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

En dum fråga, men varför kan man då ge rättigheter för exec?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Nicke wrote:
Najze wrote:En FTP-server är en dator som tillhandahåller filer och program över FTP-protokollet.
Inkorrekt. FTP används enbart för filöverföring, exekvering är inte möjligt.
Hade räckt att skriva filer, menade inte att programmen körs från FTPn.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Stuggi wrote:En dum fråga, men varför kan man då ge rättigheter för exec?
Läs, skriv och exekveringsrättigheterna kopieras med filen. Jag tror windows filsystem ignorerar rättigheterna, men unix-filsystem behåller dem. Sätts exec på en fil på servern och jag kopierar filen kommer den ha exec-biten satt även hos mig. Är exec inte satt på FTPn så kommer den inte heller vara satt på min kopia.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Nicke wrote:
Stuggi wrote:En dum fråga, men varför kan man då ge rättigheter för exec?
Läs, skriv och exekveringsrättigheterna kopieras med filen. Jag tror windows filsystem ignorerar rättigheterna, men unix-filsystem behåller dem. Sätts exec på en fil på servern och jag kopierar filen kommer den ha exec-biten satt även hos mig. Är exec inte satt på FTPn så kommer den inte heller vara satt på min kopia.
Det används även på kataloger för att få lov att gå in i dem.
hej.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

FileZilla är en fri FTP server som stödjer SSL och annat trevligt.

Kör du en FTP server på din dator, så kan du välja mappar att dela ut och välja skapa konton och ge dem rättigheter.
Sen kan du eller en kompis koppla upp sig mot din FTP server med en FTP klient och ladda ner filer eller ladda upp filer (du bestämmer vilka rättigheter kontot ska ha när du skapar det).
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Skillnaden mot en HTTP-server är väl att det är olika protokoll helt enkelt, med olika funktioner och begränsningar. De är ju byggda för fildelning (FTP) respektive webbplatshosting (HTTP).
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

-JAG TACKAR SÅ MYCKET!

…och jag hoppas att ni förstår att jag, liksom snabbt går över vad Nicke drar i gång här ovan; som jag inte fattar vad som avses med exekvering i sammanhanget.

Svaret till frågan vad är en egen FTP-server hemma, är alltså: en dator med sin HDD (och ansluten till Internet; via en ISP), varpå det finns dels ett (FTP-serverdator-) program, t.ex. ”bulletproofFTP”, dels lagrade filer.

–Kan dessa filerna vara av olika slags filformateringar? T.ex. word doc.

Å så har någon sin egen dator ansluten till Internet och med något webbläsarprogram som innefattar en FTP-klient, t.ex. Internet Explorer.
Med att hon skriver där in mitt IP-nummer SAMT! väl? den önskade filens namn, kanske ”blomkruka”.

Mitt IP-nummer, som jag plockar fram via webbplatsen www.showmyip.com –alltså Najze:s tips här ovan om: Start > Kör > skriv in: CMD > skriv in: IPCONFIG –fungerar inte för mig, som jag kör Windows 98:2.
Eller att jag ju, som Najze berättar, bara läser av mitt IP-nummer i (FTP-serverdator-) programmet ”bulletproofFTP”.

Jag kanske har IP-numret: 123.456.789
–Vad skall då en tänkt besökare skriva in i sin webbläsare? Och med filnamnet ”blomkruka”?

Kan jag också ha en egen http-server hemma?

..tackar på förhand
;)
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

B-O Gavne, Västerås wrote:
Jag kanske har IP-numret: 123.456.789
–Vad skall då en tänkt besökare skriva in i sin webbläsare? Och med filnamnet ”blomkruka”?

Kan jag också ha en egen http-server hemma?

..tackar på förhand
;)
Besökaren skriver lämpligen ftp://din-ip-adress/ för att lista alla filer i mappen du delat ut mha t.ex. bulletproofFTP. Alternativt ftp://din-ip-adress/filnamn

En http-server (vanligen kallad webserver) kan du ha på din egen dator lika simpelt som med en ftp-server.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Hocce
Posts: 80
Joined: 2002-11-16 19:52:38
Location: Halmstad
Contact:

Post by Hocce »

B-O Gavne, Västerås wrote:-JAG TACKAR SÅ MYCKET!

…och jag hoppas att ni förstår att jag, liksom snabbt går över vad Nicke drar i gång här ovan; som jag inte fattar vad som avses med exekvering i sammanhanget.

Svaret till frågan vad är en egen FTP-server hemma, är alltså: en dator med sin HDD (och ansluten till Internet; via en ISP), varpå det finns dels ett (FTP-serverdator-) program, t.ex. ”bulletproofFTP”, dels lagrade filer.

–Kan dessa filerna vara av olika slags filformateringar? T.ex. word doc.

Å så har någon sin egen dator ansluten till Internet och med något webbläsarprogram som innefattar en FTP-klient, t.ex. Internet Explorer.
Med att hon skriver där in mitt IP-nummer SAMT! väl? den önskade filens namn, kanske ”blomkruka”.

Mitt IP-nummer, som jag plockar fram via webbplatsen www.showmyip.com –alltså Najze:s tips här ovan om: Start > Kör > skriv in: CMD > skriv in: IPCONFIG –fungerar inte för mig, som jag kör Windows 98:2.
Eller att jag ju, som Najze berättar, bara läser av mitt IP-nummer i (FTP-serverdator-) programmet ”bulletproofFTP”.

Jag kanske har IP-numret: 123.456.789
–Vad skall då en tänkt besökare skriva in i sin webbläsare? Och med filnamnet ”blomkruka”?

Kan jag också ha en egen http-server hemma?

..tackar på förhand
;)
Vi börjar från början:

FTP står för 'File Transfer Protocol' och är ett protokoll som vilket annat inom datorvärlden, HTTP, är likså ett protokoll.

Tanken är den att klienter, (noder), skall kunna ansluta till en server som tar emot deras förfrågningar. Om servern, som är en helt vanlig dator, har valt att några filer, vilka som helst, skall vara tillgängliga i FTP-server-mjukvaran kan de klienter som anslutit ladda hem dom.

Alltså, datorn i mitten - servern, har en mjukvara, t.ex. bulletproofFTP, som du själv sade, där du gör lite inställningar, väljer filer du vill att andra skall kunna ladda hem, och lite sådär.

Klienterna, jag med min dator t.ex, startar upp min FTP-klient, (ett program för att ansluta mot FTP-servrar, eller via en webläsare som du också påpekade), och ansluter mot ditt IP-nummer, som kan liknas med ditt telefonnummer. IP-numret är detsamma som du har mot Internet, vilket du kan kika på genom att besöka hemsidan, (http://www.whatismyip.org).

När de väl anslutit till din server, får de upp listningar utav dem filer du valt att de skall kunna se - och ladda hem. Vill de, så kan de ladda hem någon av de filer.

Med andra ord, FTP-servern tillhandahåller filer som andra FTP-klienter kan ladda hem.

Hoppas det blev lite klarare nu,

/HP



Ja, du kan ha en egen HTTP-server hemma också. Det fungerar ungefär på samma sätt. Du får sätta upp en HTTP-server med en viss servermjukvara, och vi andra anslutar via våra webläsare.
The real purpose of books is to trap the mind into doing its own thinking - Christopher Morley
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

några bra tipps på bra server mjukvara? (http)
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Phperl funkar skitbra på windowsdatorer, på linuxmaskiner är det nästan enklare att lägga in apache etc. själv
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Apache finns till Windows också. Det bästa är ändå att installera Xampp där du får med FileZilla, Apache, någon slags mailserver och något annat program om jag inte minns fel.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Om du delar ut "Mina dokument" på ftp så fungerar det för mottagaren som att han har dina "Mina dokument", fast på hans dator. FTP är dock mest lämpligt om man skall skicka filer, gärna från en dator till flera andra... Eller från flera datorer till en. Om man inte har behovet att flera datorer skall kunna hämta/skicka filer till/från dig behöver du inte en ftp-server heller. Kan dock vara roligt att ha en med dina kamerabilder så att du var som helst du befinner dig kan ladda ner dem .
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply