Hemmapulat ESD-armband?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Hemmapulat ESD-armband?

Post by Dick »

Hej

Är det något speciellt med ESD-armband som säljs eller kan man göra dom själv på något sätt.

Jag har läst att ESD-armband inte bara är en koppartråd (?) rakt upp och ner utan innehåller någon typ av motstånd som gör att eventuell potentialutjämning mellan komponent och chassi (som ESD-armbandet är kopplat till) sker lungt och stilla så att inget skadas.

Då är det väl bara att haka på någon lämplig resistor på koppartråden och så har man ett ESD-armband.

Eller?

Om det nu skulle bara sant det jag säger vad är en lämplig resistor?

Tack
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ett ESDarmband består av två speciella komponenter:

Ett armband som leder ström.

Ett motstånd på 1 megaohm i serie med ledningen till vägguttagets jord.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Går det inte lika bra med lite tunnkoppartråd virad runt handleden (ögla) vidare till ett element? :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Anzy wrote:Går det inte lika bra med lite tunnkoppartråd virad runt handleden (ögla) vidare till ett element? :)
Du ska ha ett motstånd i serie, och det är inte säkert att elementet är jordat.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

Till vägguttagets jord?

Ena delen av armbandet fästes på armen, den andra på chassit. Vart kommer vägguttagets jord in i bilden?

Om jag gör som du säger och kopplar in armbandet till vägguttagets jord så måste jag även koppla in chassit till vägguttagets jord annars kan ju den ha annan potential.


För övrigt så fortstår jag inte riktigt betydelsen av motståndet. Vad gör motståndet för nytta? Är skyddet motståndet ger, så som det är placerat mellan mig och chassit via kabeln, oberoende av vem av jag och komponenten som har högst potential? Kan du förklara eventuella urladdningsförlopp?

TACK
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

För övrigt har jag hittat ett till synes kunnigt och klart inlägg vad gäller ESD och koppling i denna tråd av författaren MBY:

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... genumber=5
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Man kopplar normalt ESD-armband till vägguttagets jord, har du kopplat chassit till vägguttaget kan du ju koppla ESDarmbandet till chassit, du ska alltid ha en faktisk jordreferens för att leda bort statisk elektricitet.

Anslut nätagget till vägguttaget och slå av strömbrytaren bakpå nätagget istället för att dra ur kontakten ur väggen.

Motståndet har två funktioner varav bara en är relevant i datorsammanhang så länge du inte öppnar nätagget:
1, förhindra att du tar livet av dig genom att ha ett jordat armband på ena handen och ta i 230V med andra handen.
2, förhindra snabb urladdning som kan orsaka skador på komponenter, när du tar i något statiskt laddat ska det laddas ur sakta genom motståndet istället för att laddas ur omederbart direkt mot jord.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

http://www.clasohlson.se/ wrote:Antistatarmband skyddar mot statisk elektricitet när du utför datorservice som t.ex kortbyten, processorbyten m.m. Ansluts till jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt.
Pris 95kr.


Visst att ta en avbitartång och gå ut någonstans och knippsa av lite taggtråd och linda runt armen blir kanske billigare (Om man inte blir påkommen eller behöver vård). Men blir det bekvämare?
Går det att göra hemmagjorda ESD armand som både är billigare och lika bra eller bättre?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det går att göra armband som är billigare och lika bra, men jag tvivlar på att du kan göra dem lika bekväma.

Allt du behöver är en krokodilklämma (6 SEK), en kopplingskabel (6 SEK / meter) samt ett 1 megaohm motstånd (3 SEK).
Anslutning av detta till kroppen skulle då ske genom att antingen köpa en extra krokodilklämma och klämma fast den i ett finger eller i örat, eller genom att linda en lång bit skalad kabel runt handleden. inte särskilt bekvämt, men till en kostnad av 27 eller 21 spänn med 2 meter kabel.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det finns ju elastiska armband i metall att köpa lite här och där.
Annars går det ju med ett läderarmband som man monterar en metallplatta på insidan nånstans.
Dock blir det knappast billigare än 95kr.
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

Ok.

I länken jag gav längre upp så säger killen att förbindelse till jord inte är nödvändigt utan bara att chassi, armbandet och komponenten har samma potential. Han har alltså fel?

Jag vet inte hur ni gör men när jag köper nytt moderkort/minnen/CPU så kopplar jag på dessa innan jag installerar i chassit. Hur borde man göra i sådana här fall för att undvika ESD-problem? Koppla moderkortsplåten till jord, armbandet till moderkortsplåten och sedan ta tag i komponenterna.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det ger ett visst skydd att försöka få samma potential på alla föremål, men skyddet blir bättre om allt jordas till markjord.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

Ok.

Men killen säger vidare:
På riktiga ESD-skyddade anläggningar kan man koppla upp sig till vägguttagets jord och liknande (via motstånd). Detta beror endast på att det är garanterat att alla ytor har samma potential, nämligen jord.
Tror inte min lägenhet är ESD-skyddad. För det första därför att vissa uttag är jordade bara. Alltså bör jag inte koppla upp mig mot jord eller?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Statisk elektricitet är på flera tusen volt. Potentialskillnaden mellan jord och chassit på en dator ansluten till ett ojordat uttag är inte så stor.
Själv kopplar jag mitt ESD-armband i chassit när jag pular med datorn, eftersom jag inte har några jordade kontakter i närheten. Lite svårt att koppla sig till jord då. Och elementet är ju inte så bra, även om jag använt det också ibland, då jag byggt ihop burkar åt andra. Mitt på den stora rumsmattan i konstfiber... ;D
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag har aldrig använt ESD-armband när jag pillat med burkar osv, är det verkligen att rekomendera ?
The town where i was born...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är att rekommendera. Det går dock oftast bra utan. Känner inte till någon som pajat nånting. Men Olyckan kan ju kika runt hörnet när man minst anar det...
Därför säger jag att man bör använda det. ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder wrote:Det går dock oftast bra utan. Känner inte till någon som pajat nånting.
Problemet med ESD är att det är en dold skada, du märker väldigt sällan av den på en gång, men när du hör om något elektroniskt som "bara gått sönder" utan att ha varit för varmt eller liknande, är det väldigt ofta en dold ESD-skada.

Skadan kan visa sig inom några timmar, dagar, månader, år, men nästan aldrig på en gång.

Källa: Bofors elektronikavdelning, ansvarig för ESDsäkerhet.

Bofors var ett av de företag som upptäckte ESD och arbetade fram skydd mot det, på den tiden levererades kretsar nedstuckna i frigolitblock.
Problemen upptäcktes när smarta vapen skulle rutintestas efter ett antal år, prylarna hade legat i ett klimatkontrollerat lager och alla hade funkat när de lades in i lager, ändå var det så mycket som 1/5 som på nåt mystiskt sätt gått sönder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

BTW
Har dock sett billigare Esd band än 95 pix idag lite varstanns och om jag inte minns fel så köper man ett uppgradersingpaket på vissa ställen brukar dem sända med ett armband.

Bygga ett verkar lite jobbigt och i slut endan med alla utlägg är det nog dyrare än ett skönt nytt fint Esd band som kan rädda din nya utrustning om du har oturen på din sida.
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
pimen

Post by pimen »

Och har du ett köpt kan du säkert kräva ut ny utrustning om det skulle hända nåt fast du har armbandet på dej...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

pimen wrote:Och har du ett köpt kan du säkert kräva ut ny utrustning om det skulle hända nåt fast du har armbandet på dej...
nej
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Ghlargh wrote:
pimen wrote:Och har du ett köpt kan du säkert kräva ut ny utrustning om det skulle hända nåt fast du har armbandet på dej...
nej
Nå det där varierar starkt... Men oftast brukar man nog kunna få lite gratisgrejer...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ok, armbandet gör ingen skillnad i garantivillkor, de kommer inte kunna kolla huruvida du haft armband eller inte så om du får garantiersättning beror helt på vad du säger har hänt, inte på vad som faktiskt hänt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply