Angående låsta trådar och dess funktion efter låsning.

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Angående låsta trådar och dess funktion efter låsning.

Post by zaver »

Vad sägs om att skapa en ny forumsavdelning med endast låsta trådar?
Man diskuterar inte i det forumet med endast låsta trådar utan fungerar istället som ett forum där man kan få klara exempel på vad man inte får skriva om.
Det kan även bli lättare för moderatorer att se om en person skapar mångatrådar som låses pga upphovsmannen syftat på olagligheter eller "bara" spammat.
Så när en moderator låser tråden flyttar han/hon den till "Låsta trådar forumet" eller något annat lämpligt namn.

Edit: La till ordet "många" i kursiv stil
Last edited by zaver on 2002-07-03 15:04:51, edited 2 times in total.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Re: Angående låsta trådar och dess funktion efter låsning.

Post by Parmardil »

zaver wrote:Vad sägs om att skapa en ny forumsavdelning med endast låsta trådar?
Man diskuterar inte i det forumet med endast låsta trådar utan fungerar istället som ett forum där man kan få klara exempel på vad man inte får skriva om.
Det kan även bli lättare för moderatorer att se om en person skapar trådar som låses pga upphovsmannen syftat på olagligheter eller "bara" spammat.
Så när en moderator låser tråden flyttar han/hon den till "Låsta trådar forumet" eller något annat lämpligt namn.
varför inte? i day do it! :)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Bra ide zaver....Jag tycker att det låter bra... :-*
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

extremt smart zaver
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

typ the graveyard of the evil trådarna :D
IL1
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Var är alla administratörer och moderatorer? Vill de inte uttala sig?
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Stressad? (14h på ett webbforum...)

Själv gissar jag att det mest skulle bli just en "the graveyard of the evil trådarna" och inte så mycket mer.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Vi diskuterar förslaget internt först.
» the empire never ended
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

whiz wrote:Vi diskuterar förslaget internt först.
Den diskussionen skulle jag vilja delta i.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

en sak vorde om moderatorerna gjorde det internt, som ett sätt att hålla bättre koll på folk missköter sig.

hurochvida man ska ha en öppen del vet jag inte, men det kan lätt leda till att man hänger ut folk, och det vill jag inte vara med om (som betraktare eller offer :[ ).

Väldigt bra initiativ och förslag annars Zaver!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Jag tycker de är totalt onödigt :/... Om jag har förstått de här rätt så vill ju admin/moderatorerna att den låsta tråden inte ska störa eller irritera folk något mer och bara försvinna så småningom, så säg mig varför man ska lägga en stor skylt där de står "Kom och läs misstag folk inte får göra", med de så pekar man ju ut vissa vilket inte är rätt enligt 64bits "oskrivna regler"...

Jag tycker däremot att man kan skylta reglerna lite mera, för läser man dom innan man svarar eller gör en ny tråd så tror jag inte de är nödvänligt att låsa några trådar huvudtaget..
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Vi har pratat om det nu och kom fram till att det egentligen bara kommer att förstöra. Den tanken att folk kommer att lära sig något av sådana trådar (vad som är lämpligt och ej) lär ju knappast hända. Och Troligen så blir det bara en kul grej att få mer trådar dit osv. Vilket lerder till mer arbete med mera. Dessutom så tror jag inte särskilt många vill bli uthängda på det sättet.

Nej, en trådkyrkogård kommer ej att komma till.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

En annan variant är att under Avataren,
så kan man bli 'varnad' av Administratörerna som en 'spammare', eller ngt annat otrevligt...

Det gör att varje forumdeltagare kan se om personen är seriös eller oseriös...ur 64bits.se's perspektiv....
Då kanske denne skärper sig och slutar upp med onödigt många skräpinlägg.
Tanken är väl god, men om den är så bra kan väl bara ni andra avgöra... ;)
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Så då ska moderatorerna bedömma om man är duktig eller ej? Förstår du vilket tjafs det kommer bli?
Last edited by zaver on 2002-07-04 0:02:38, edited 1 time in total.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

zaver wrote:Så då ska moderatorerna bedömma om man är duktig eller ej? Förstår du vilket tjafs det kommer bli?
Vem har sagt att det ska avgöras? Antar att du syftar på inlägget innan ditt och där står det inget om att man ska avgöra något om hur duktig man är?

Att man spammar, är otrevlig eller något likanade har ju absolut inget med kunskap att göra, det vet du lika bra som jag. :)
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

moderatorerna kommer få avgöra om man är en spammare eller ej och det kommer bli en massa tjafs. Varningssystemt låter inte heller bra, syftar på förslaget om att det ska stå varnad över sin avatar just om man är varnad.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

Nej, men jag förstår vad du syftar på.
Vad jag menade är om en forumdeltagare 'sabbar' för alla andra, så borde denne få en reprimand.
I stället för att skapa 'trådkyrkogårdar' så kunde detta vara ett lättare sätt för admin.

Naturligtvis blir den som blir 'varnad' irriterad för att ha fått stämpeln, men det behöver väl inte innebära en massa tjafs?
Det finns naturligt vis lösningen att 'stänga' personen från forumet, men tycker att varje person bör ha en fair chans att skärpa sig per automatik...

Zaver, Har du erfarenhet från andra forum om dyl. lösning?
Vad består tjafset av? (nyfiken)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Vi håller hellre reda på besökarna internt än skriver antalet varningar etc så att alla kan se.
hej.
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Gorf wrote:
Zaver, Har du erfarenhet från andra forum om dyl. lösning?
Vad består tjafset av? (nyfiken)
SC (Sweclockers) har ett varningssystem där man får titeln varnad. Det har lett till tjafs, i deras respons idé forum så är det ofta tjafs om varför just jag blev varnad. Ibland låter moderatorerna trådarna vara ett tag och det blir genast en hetskt debatt och slutar med upprörda känslor. Iblan låser moderatorerna tråden direkt men då blir personen som skapade den ännu mera sur.
Ett varningsystem leder bara till tjafs.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

Skönt att höra att man fortfarande är människa..
Jag är inte felfri.... ;D

Tack Zaver, för ditt snabba svar...
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Framförallt tycker jag att ett varningssystem som alla ser är kränkande mot besökarna. Det vore inte alls trevligt mot er :(
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Alltså 64bits har ju inga allvarliga (om inte inga alls t.o.m.) problem med folk som håller på...

/me votes nej för varningar

Sen händer det ofta att man bara fular sig lite och plötsligt har man en varning, vilket kanske inte är så kul när man plötsligt har två och kanske "låses ut" eller nåt :(
IL1
Post Reply