Behöver hjälp med att komma på namnet på en leksak! Snälla!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Zeroqp
Posts: 13
Joined: 2005-12-03 17:10:52

Behöver hjälp med att komma på namnet på en leksak! Snälla!

Post by Zeroqp »

Hej!

När jag var liten hade jag en leksak som såg ut som en orm, ungefär. Den var uppbyggd av något man skulle kunna kalla för liksidiga trianglar med ett djup, där dom staplades på varandra, varannan upp-och-ner för att bilda en lång rad med dom. Dessa kunde vridas och vändas för att skapa olika geometriska former! Jag tror den var populär och inne på åttiotalet, men jag är inte säker. Tips på namn och gärna inköpsplats uppskattas stort! Om ni är ovetande ritar jag en bild i Paint eller något för att visa hur den ser ut, ungefär. :P

Ett bra sätt att förklara utseendet av det skulle vara detta: Tänk dig att du ser tecknade tänder på t.ex. en dinosaurie, som är gjorda som trianglar precis bredvid varandra. När denna biter ihop ser dom exakt ut som formen på leksaken!
pimen

Post by pimen »

jo, jag vet precis vad du menar, men vad heter den? Dom e ju skitroliga att bygga saker av!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Den hette Ormen (eller Rubiks Orm) och var populär ungefär samtidigt som Rubiks kub, Babels torn och Tunnan. Ormen var min favorit eftersom den var mer kreativ och mindre själsmördande tråkig. (Med andra ord ingen respekterade någon som höll på med Ormen)

http://susning.nu/Ormen

(Fast nu dyker det väl upp någon hårding och dissar mig för att jag länkar till susning)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Big_Bird wrote:Den hette Ormen (eller Rubiks Orm) och var populär ungefär samtidigt som Rubiks kub, Babels torn och Tunnan. Ormen var min favorit eftersom den var mer kreativ och mindre själsmördande tråkig. (Med andra ord ingen respekterade någon som höll på med Ormen)

http://susning.nu/Ormen

(Fast nu dyker det väl upp någon hårding och dissar mig för att jag länkar till susning)
Jag är hård, susning är för mjukisar ;) Wikipedia ska det vara :-*
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

* Maciato * wrote:Jag är hård, susning är för mjukisar ;) Wikipedia ska det vara :-*
I just det här fallet suger Wikipedia på satans svettiga jättesalami.
Nixipedia

Personligen föredrar jag att använda det verktyg som funkar till jobbet som skall göras framför det som andra tycker bäst om ;)

IOFS... Google rockar det med.
http://www.cs.purdue.edu/homes/gnf/book ... snake.html
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Zeroqp
Posts: 13
Joined: 2005-12-03 17:10:52

Post by Zeroqp »

Du är min hjälte! Yay! ;D
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Zeroqp wrote:Du är min hjälte! Yay! ;D
Nu är du allt bra exhalterad vad? ;)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Zeroqp
Posts: 13
Joined: 2005-12-03 17:10:52

Post by Zeroqp »

Klart! Jag har saknat min leksak! Nu när ni ändå är här, posta gärna länkar till sidor med guider på saker, eller färdiga bilder! Jag kan göra en boll och en svan, och något som liknar askkopp, typ.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Problemet med ormen, som jag mins det, var att lederna slets ut ganska snabbt och den tappade förmågan att hålla formen. Vilket gör att det i dagsläget kan vara svårt att hitta en i gott skick...

Dammit, jag saknar min orm med.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Zeroqp
Posts: 13
Joined: 2005-12-03 17:10:52

Post by Zeroqp »

Jag vet vad du pratar om... den blir helt lös och allt för snurrig, eller hur? Dags för en ny, inte så billig version snart? :D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Zeroqp wrote:Jag vet vad du pratar om... den blir helt lös och allt för snurrig, eller hur? Dags för en ny, inte så billig version snart? :D
En version i stål, med SKF-kullager.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Leksak

Post by Tjotte »

Jag använder min orm som dörrstopp/kil Dörren glider igen av sig själv till vardagsrummet. Ormen är alldeles perfekt för ändamålet.
Ett tag var hunden på den men jag smorde in ormet med "finkelolja" så nu får den vara ifred.
Den gör utopin till pragmatik!
Post Reply