Problem med att spela på skolans dator.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Problem med att spela på skolans dator.

Post by Ruzixaji »

Hejsan, jag går på IT-G i uppsala och har problem med att spela onlinespel. Alla spel är blockade på detta internet, men jag vet att det ska finnas nått sätt som gör att man kan spela dom. Hur vet jag inte, skulle gärna villja ha lite hjälp om ni kunde hjälpa mej.

Så frågan är, "hur fixar jag så jag kan spela onlinespel på min bärbara dator ifrån skolan?" :-/
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Re: Problem med att spela på skolans dator.

Post by Xmel »

Ruzixaji wrote:Hejsan, jag går på IT-G i uppsala och har problem med att spela onlinespel. Alla spel är blockade på detta internet, men jag vet att det ska finnas nått sätt som gör att man kan spela dom. Hur vet jag inte, skulle gärna villja ha lite hjälp om ni kunde hjälpa mej.

Så frågan är, "hur fixar jag så jag kan spela onlinespel på min bärbara dator ifrån skolan?" :-/
Fråga admin... Du ska inte spela på skoltid.
#mac.se @ EFnet
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem med att spela på skolans dator.

Post by Ruzixaji »

Xmel wrote:Fråga admin... Du ska inte spela på skoltid.
Kan va sant att man inte ska göra det ja. Men om man vill och nån skulle kunna hjälpa mig. så ere mitt problem inte erat ifall det händer nånting. Right? ;)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Varför inte bara göra det du ska och sen spela hemma?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Post by Ruzixaji »

elvenman wrote:Varför inte bara göra det du ska och sen spela hemma?
Det var meningen att jag ville ha hjälp med hur jag ska göra, inte vad som är viktigt för mig och mitt liv, har jag håltimme så sitter jag ner och pluggar om jag behöver. Men tack för omtanken.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

På vilket sätt är "alla spel blockade"?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Är det inte tillåtet så är det inte tillåtet. Spela på din dator, rätta dig efter reglerna om du lånar någon annans.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

kr1sse wrote:På vilket sätt är "alla spel blockade"?
Ja, fråga Admin, det är samma på min IT-linje, vissa program fungerar helt enkelt inte, inte heller t.ex. miniclip.com, men så är ju det vanligaste spelet folk på IT-linjer brukar spela: CS... (alltid någon som vet detta...)
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Post by Ruzixaji »

kr1sse wrote:På vilket sätt är "alla spel blockade"?
Det är blockat så att man inte kan "connecta" till spelen, och jag vet att det finns personer som spelar CS, WoW, Tibia m.m i skolan. Just därför jag vet att det ska gå på nått sätt.
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Ruzixaji wrote:och jag vet att det finns personer som spelar CS, WoW, Tibia m.m i skolan
Varför frågar du inte dom då?
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Post by Ruzixaji »

Jajaja! lägg ner denna tråd, bara bra onödigt när man inte får nån hjälp.

Hade jag frågat t.e.x oärligt. typ, jag behöver hjälp med att kunna spela online spel på min bärbara. Det går inte att connecta till ett ända spel. Då hade det säkert blivit ett antal bättre svar. Men Men nu vart det inte så, så då får jag väl hoppas på att det går bättre nån annanstans.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Varför är alla så ignoranta? Jag har för mig att det var nån tidigare topic här där nån person fick bra svar på ungefär samma fråga. Skumt.

Ruzixaji, jag kan inte så mycket om sånt, men testa att söka lite på forumet, nån gång borde nån ha haft nåt liknade problem. (Om jag minns rätt.)
Kothoga
Posts: 31
Joined: 2005-08-30 23:06:54
Location: Södermanland, Vingåker

Re: Problem med att spela på skolans dator.

Post by Kothoga »

Ruzixaji wrote:Hejsan, jag går på IT-G i uppsala och har problem med att spela onlinespel. Alla spel är blockade på detta internet, men jag vet att det ska finnas nått sätt som gör att man kan spela dom. Hur vet jag inte, skulle gärna villja ha lite hjälp om ni kunde hjälpa mej.

Så frågan är, "hur fixar jag så jag kan spela onlinespel på min bärbara dator ifrån skolan?" :-/
de är blockad för en anledning gissar jag ;D 8)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Vad säger skolans regler om spel (på deras eller egna datorer och/eller via deras nätverk)?

Står det inget om det kan du väl funderar på att fråga nätverksadministratörerna varför det är stängt och fråga om det går att öppna.

Står det att det icke är tillåtet och du trots detta kör på, och de upptäcker det kan mycket väl din nätverksåtkomst begränsas.

Annars skaffa 3G (384Kbit) och kör via det.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Kanske blir kass kvalité men testat att VNCa hem till din stationära burk där hemma? Eller den porten kanske är stängd också?

Tack och lov så verkar det som att jag kommer få spela (ehum ofta jag spelar ::) ) om det finns tid över och så länge det inte stör någon annan, så är det/kommer antagligen bli på mitt gymnasium.

Du kan ju försöka göra som vi har gjort, hade ett möte i klassen och påverkar de nya reglerna. Det kan funka för det kommer det förmodligen göra här. Det är värt ett försök.

Om det lyckas, se till att ni inte bara missbrukar systemet så det blir permanent ban på allt spelande (för er egen skull).

Just my 2 cent.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

kr1sse wrote:Varför är alla så ignoranta? Jag har för mig att det var nån tidigare topic här där nån person fick bra svar på ungefär samma fråga. Skumt.
Vet du vad ordet ignorant betyder?

Det finns en tämeligen enkel anledning till varför få vill berätta hur man tar sig runt brandväggar och liknande. Syns en plötslig spik av tillräcklig storlek i bandbreddsnyttjande vid särskillda tider mot en specifik port eller mot en särskilld adress börjar administratörer undersöka saker och ting. Ju fler som känner till hur man passerar diverse hinder, ju större är risken att en administratör ser vad som händer och sätter stopp för det.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Niklas Berggren wrote: Syns en plötslig spik av tillräcklig storlek i bandbreddsnyttjande vid särskillda tider mot en specifik port eller mot en särskilld adress börjar administratörer undersöka saker och ting. Ju fler som känner till hur man passerar diverse hinder, ju större är risken att en administratör ser vad som händer och sätter stopp för det.
På vilket sätt skulle det bli värre än innan? Antingen kan han vara med och allt är fint, eller blir samtliga blockerade, rättvist? ja.

Det var ju ett väldigt gnäll när porrsidor var blockerade mot studentuppkopplingar, varför är detta då sådant stort problem? Så länge man inte stör någon annan är det upp till var och en vad man gör med sin tid, sen när blev halva 64bits moralpoliser i folks vardagsliv?

Tyvärr har jag själv ingen större kunskap i hur man gör det, men någon form av tunnel, vpn-nät eller proxy borde kunna lösa ditt problem, förutsatt att du har någon dator utanför du kan surfa mot.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

snigel wrote:På vilket sätt skulle det bli värre än innan? Antingen kan han vara med och allt är fint, eller blir samtliga blockerade, rättvist? ja.
Jag kan bara berätta hur jag ser det från egen erfarenhet. Jag gick i ett gymnasium där många portar var spärrade, så jag och en kompis labbade lite och tog oss runt det. Vi var dock väldigt medvetna om att nätet var hårt övervakat, så om det bara var vi som tog oss runt blockaden var sannolikheten låg att någon uppmärksammade något. Hade däremot 20 personer börjat använda samma lösning hade det snabbt dykt upp på radarn.
Det var ju ett väldigt gnäll när porrsidor var blockerade mot studentuppkopplingar, varför är detta då sådant stort problem? Så länge man inte stör någon annan är det upp till var och en vad man gör med sin tid, sen när blev halva 64bits moralpoliser i folks vardagsliv?
Jag känner mig inte särskillt träffad här, men vill ändå påpeka att porrfiltret var applicerat på folks hemuppkopplingar, inte bara skolans datorer. Det är en väldig skillnad.

En tanke som slår mig nu är att detta även är en utmärkt övning som ett led i utbildningen. Nätverksteknik måste väl ändå vara ett obligatoriskt ämne på ett IT-gymnasie?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Att prata med administratör/vem som nu administrerar skulle kunna vara en bra idé. De måste ju ha en anledning till blockningen, och den kanske man kan prata bort. Om inte det alternativet går så återstår att ta sig runt blockeringen.
Vet du vad ordet ignorant betyder?
Ja, men jag kunde inte komma på något bättre ord.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Niklas Berggren wrote:
snigel wrote:På vilket sätt skulle det bli värre än innan? Antingen kan han vara med och allt är fint, eller blir samtliga blockerade, rättvist? ja.
Jag kan bara berätta hur jag ser det från egen erfarenhet. Jag gick i ett gymnasium där många portar var spärrade, så jag och en kompis labbade lite och tog oss runt det. Vi var dock väldigt medvetna om att nätet var hårt övervakat, så om det bara var vi som tog oss runt blockaden var sannolikheten låg att någon uppmärksammade något. Hade däremot 20 personer börjat använda samma lösning hade det snabbt dykt upp på radarn.
Är det fler här inne som går på den skolan förstår jag det, men annars ser jag ingen anledning till att vi ska sitta och säga emot. Det är ju inte vi som blir blockerade av administratören i så fall.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply