Få snabbare uppstartstid i Win XP

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Dementi

Post by ruva »

Är ledsen men måste ta tillbaka 100 watt. Mätte nu igen och mitt minne är visst dåligt. 180 watt drar min AMD 3500+ 90mn på tomgång men tycker också det är för mycket.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Min dator startar upp på runt 20 sekunder, fast då har jag pagefile defragger som tar defraggar swapfilen varje start/omstart av datorn annars skulle den starta mycket snabbare. Killen som skyller på att det är AMD's fel kan nog inte datorer speciellt bra. Tycker båda hans datorer tar lång tid att starta upp
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Hunter wrote:Min dator startar upp på runt 20 sekunder, fast då har jag pagefile defragger som tar defraggar swapfilen varje start/omstart av datorn annars skulle den starta mycket snabbare. Killen som skyller på att det är AMD's fel kan nog inte datorer speciellt bra. Tycker båda hans datorer tar lång tid att starta upp
Humm.. du defragmenterar swapfilen när du startar datorn?

Rent logiskt tycker man ju att swapfilen byggs upp från scratch när man startar windows vilket borde innebära att den kommer vara helt defragmenterad redan (om man inte har en väldigt fragmenterad partition).

20 sekunder är annars inte illa. Tar nog minst 20 sekunder innan windows ens börjar starta för mig..
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

tjoff wrote:Humm.. du defragmenterar swapfilen när du startar datorn?
Rent logiskt tycker man ju att swapfilen byggs upp från scratch när man startar windows vilket borde innebära att den kommer vara helt defragmenterad redan (om man inte har en väldigt fragmenterad partition).
Om man har dynamisk swapfil (låter win sköta storleken helt själv) så kan
man alltid starta på ny fin fil, om man har en fast storlek så är det så fragmenterat som den
blev när man gjorde den, vilket inte borde vara så farligt, och efter en defrag
på den så ska den ju vara helt ofraggad, så iden att defragga vid varje start
låter lite overkill.

/IcePic - gillar swappartitioner.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Damodred
Posts: 32
Joined: 2004-10-21 3:07:27

Post by Damodred »

Har jag ens träffat dig irl? Kan köra utan avatar om det får dig att må bättre. Tanken är skänka lite mer seriositet genom att våga visa sig själv även om det är på internet. Det är du som sitter osäker utan foto och är oförmögen att hålla dig till ämnet eller tillföra information.
Ursäkta? Är du fullständigt sned i kolan? Du förutsätter mycket, tro mig på vad jag säger bara - lätt å va kaxig på internet men i verkligheten...

Låt honom vara lyckligt ovetande, i hans värld är han bra och datorn dålig.
Och du hävdar, med citatet ovan, att du tillförde mer info?

Till sist, ja vi har träffats några ggr dock väldigt briefly.
Locked