Core 2 Quadro

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Core 2 Quadro

Post by Jonas Axman »

HKEPC har information från Intel där man gått ut till pc-tillverkare om att Core 2 Quadro kommer att offentliggöras denna månaden för att i en första skepnad dyka upp under november. Core 2 Quadro är i praktiken två stycken Core 2 Duo paketerade som en processor med fyra kärnor. Det betyder att processorn har två L2 minnen på vardera 4 MB, 1066 i busshastighet och kommer först att lanseras i en Extreme-variant på 2.66 GHz. I kvartal ett nästa år kommer en billigare Core 2 Quadro på 2.4 GHz att lanseras.

HKEPC har mer information.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Muu

Post by Muu »

Varför lanserar de en 2.4 GHz nästa år, när du lanserar en 2.6 GHz istället för att lansera en 2.8 GHz nästa år? :rolleyes:

Prescott-style TDP på Quadron. :D
Lär kräva ganska rejäl kylning, aff.

Undrar när K8L kommer, en riktig quadcore processor.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag längtar till AMD's motsvarighet, K8L.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

xtremevarianten kommer väl va dyrare än x6800 när den kommer?

intel cpu med 4 kärnor har funnits o få tag på lika länge som conroe ungiför men jag tror det tar lite längre tid o producera dom nu.

kylningen får man nog tänka på men coolaler kör i 3,8ghz med en tunic tower stabilt så köper man en sån dyr cpu så kan man lika görna kosta på sig bra kylning också :)


hoppas amd kommer med 4cores snart också,och då till ett billigt pris med tanke på deras dåliga prestanda.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Gebba wrote:hoppas amd kommer med 4cores snart också,och då till ett billigt pris med tanke på deras dåliga prestanda.
Nej, nej. När AMD kommer med sin 4 core, då är det nog på den nya K8L arkitekturen. Inte den nuvarande K7 arkitekturen. K8L kommer säkerligen ha ännu bättre prestanda än K7, och kanske till och med bättre än Core 2 Quadro, med tanke på att Core 2 Quadro är två stycken Core 2 Duo, medans AMD's quadcore är en riktig quadcore.
Sedan har inte AMD's processorer dålig prestanda, de har bra prestanda. Dock så har Intel bättre med sin Core 2 processor då det är en nyare arkitektur, den arkitekturen som AMD använder idag, är fortfarande samma arkitektur som både slog Pentium III och Pentium 4.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Moonsky wrote:Nej, nej. När AMD kommer med sin 4 core, då är det nog på den nya K8L arkitekturen. Inte den nuvarande K7 arkitekturen. K8L kommer säkerligen ha ännu bättre prestanda än K7, och kanske till och med bättre än Core 2 Quadro, med tanke på att Core 2 Quadro är två stycken Core 2 Duo, medans AMD's quadcore är en riktig quadcore.
Sedan har inte AMD's processorer dålig prestanda, de har bra prestanda. Dock så har Intel bättre med sin Core 2 processor då det är en nyare arkitektur, den arkitekturen som AMD använder idag, är fortfarande samma arkitektur som både slog Pentium III och Pentium 4.
Nä... K7 är väl Athlon ändå? K8 är Athlon 64, och K8L är en vidareutveckling av K8 (Hammer). För inte var det väl några "Hammers" som krigade med Pentium 3, eller hur?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

k8 är ju dom som finns idag ja.

amds prestanda är ju inte dålig men ja komm inte på ngt bättre o skriva.

påstår du att man måste vänta tills k8l innan man kan få amd med 4 cores så måste man vänta skitlänge :-/

det kanske blir en väldigt liten prestanda ökning från amds sida när 65nano prollarna släpps.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Intel Quad-core demo

Ps. Har inte själv hunnit kolla på filmen ännu men låter minst sagt spännande =)
Last edited by Zezo on 2006-10-04 12:27:22, edited 1 time in total.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Den datorn dom demonstrerade Alan Wake på hade jag inte tackat nej till. Vilket monster. *suck*

Vet ärligt talat inte om jag ska slå till med Core 2 Quadro eller om jag ska vänta på AMDs K8L serie. Snacka om köpångest alltså. Men med tanke på hur jävla grymt Alan Wake ser ut, verkar det ju ändå som att man inte kan gå fel med fyra kärnor. Man kanske till och med slipper punga upp för ett PhysX-kort. :p
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Bodego wrote:Den datorn dom demonstrerade Alan Wake på hade jag inte tackat nej till. Vilket monster. *suck*

Vet ärligt talat inte om jag ska slå till med Core 2 Quadro eller om jag ska vänta på AMDs K8L serie. Snacka om köpångest alltså. Men med tanke på hur jävla grymt Alan Wake ser ut, verkar det ju ändå som att man inte kan gå fel med fyra kärnor. Man kanske till och med slipper punga upp för ett PhysX-kort. :p
Nu när ATi och nvidia börjar med fysikberäkning i deras multi-GPU lösningar så verkar PhysX inte så attraktivt speciellt inte med tanke problemen i en del spel och i själva designen som PhysX tyvärr har.

Jag tänker vänta tills marknaden är mogen med quadcore iaf. Känns som om 2 kärnor kommer ligga i dvala i onödan annars för min del.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

rokk wrote:Nu när ATi och nvidia börjar med fysikberäkning i deras multi-GPU lösningar så verkar PhysX inte så attraktivt speciellt inte med tanke problemen i en del spel och i själva designen som PhysX tyvärr har.

Jag tänker vänta tills marknaden är mogen med quadcore iaf. Känns som om 2 kärnor kommer ligga i dvala i onödan annars för min del.
At vänta är alltid en bra ide, men jag har väntat länge nu. Sitter fortfarande på Socket A. :-/
Måste dock vänta ett bra tag till, för jag planerar att skaffa Vista.

Vet inte vad för slags problem Ageia har med sin ppu, men jag tvivlar på att dom är ute ur leken bara för att dom fått konkurrens. Att Nvidia och ATI har börjat använda Havoc FX is sina gpu-lösningar, betyder ju bara att Ageia är värt att konkurrera med.

Men samma sak gäller väl även här, att vänta tills marknaden har mognat. Så får vi helt enkelt se vad som är bäst.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Bodego wrote:
rokk wrote:Nu när ATi och nvidia börjar med fysikberäkning i deras multi-GPU lösningar så verkar PhysX inte så attraktivt speciellt inte med tanke problemen i en del spel och i själva designen som PhysX tyvärr har.

Jag tänker vänta tills marknaden är mogen med quadcore iaf. Känns som om 2 kärnor kommer ligga i dvala i onödan annars för min del.
At vänta är alltid en bra ide, men jag har väntat länge nu. Sitter fortfarande på Socket A. :-/
Måste dock vänta ett bra tag till, för jag planerar att skaffa Vista.

Vet inte vad för slags problem Ageia har med sin ppu, men jag tvivlar på att dom är ute ur leken bara för att dom fått konkurrens. Att Nvidia och ATI har börjat använda Havoc FX is sina gpu-lösningar, betyder ju bara att Ageia är värt att konkurrera med.

Men samma sak gäller väl även här, att vänta tills marknaden har mognat. Så får vi helt enkelt se vad som är bäst.

Stackars dej :), jag har Socket A som andradator nu och jag kan säga att det är en jätteskillnad mellan Socket A och Socket 939, Windows XP gick ganska segt med Socket A, men med min AMD 64 4400+ x2 flyter allt på som bara den. Det kommer säkert bli ännu större skillnad när K8L släpps
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Spekulationer.. I nuläget blöder AMD, kommer inget snart med jämbördig prestanda så kan alla AMD-fanboys börja spara till "nya" Core-arkitekturen.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Hunter wrote:Stackars dej :), jag har Socket A som andradator nu och jag kan säga att det är en jätteskillnad mellan Socket A och Socket 939, Windows XP gick ganska segt med Socket A, men med min AMD 64 4400+ x2 flyter allt på som bara den. Det kommer säkert bli ännu större skillnad när K8L släpps
Åh, sluta. Nu blir jag avis på dig. ;(
Önskar att dom släppte K8L nu så dom hinner gå ner i pris lite innan jag har fått ihop tillräckligt med cashiolas.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

socket A fanns väldigt länge...allt från 500mhz till deras 3200+ om inte mer kanske :P

hoppas k8l blir bättre bara,fx-60 serien va bara skit :( cooldbug som fan o klocka inte så mycket heller.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Locked