Battlefield 2 LAGG :(

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Battlefield 2 LAGG :(

Post by imesh »

Det är så här att min dator laggar när jag spelar Battlefield 2.

Datorn:
RAM: 1024
Processor: Intel Pentium 4- 3 Ghz
Grafikkort: RADEIB 9600

Min dator klarar spelets krav men ändå så laggar det, jag har försökt med att ändra grafik inställningarna i spelet utan några inga förändringar. Jag brukar scanna datorn med Ad-awere innan jag spelar, då brukar det lagga mindre. Så jag tänkte att det kanske var spywares och sånt som kanske gör att det laggar.(?) Brukar få 4-20 critical objects.

Spelet har ju funkat bra förut. Laggade lite när det var stora explosioner.
Men att det börjar lagga så fort jag ska byta vapen/lägga mig ner/sikta/skjuta, det är ju helt fel.

Ska jag kanske uppdatera drivrutiner för grafikkortet eller nåt?


Om det är nån som har någon aning om hur jag skulle kunna fixa det så snääääälllla skriv! Jag är inte så bra med datorer! ;(
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Re: Battlefield 2 LAGG :(

Post by Hipshot »

imesh wrote:RADEIB 9600(
Uh, vad är detta för ett kort?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Troligtvis radeon, då i och b sitter bredvid o och n.
FY! kontrollera texten innan "skicka" ;)

Jag skulle tippa på drivrutinerna. Uppdatera för moderkortets chipset samt för grafikkortet. De som följer med på CD är mycket sällan nya.
Last edited by MadModder on 2006-11-07 21:19:18, edited 1 time in total.
User avatar
ante87
Posts: 178
Joined: 2005-08-11 22:57:39

Post by ante87 »

Uh, vad är detta för ett kort?
Det ska nog vara Radeon 9600.
Ska jag kanske uppdatera drivrutiner för grafikkortet eller nåt?
Ja prova det.

Har du provat att installera om BF2?
Formatera hårddisken kanske skulle hjälpa om inte någon av det andra hjälper.
AMD Athlon 64 3500+@2.2 GHz|MSI K8T Neo 2|Corsair 2GB|Gainward Geforce 6800 Ultra GS|Samsung 250 GB
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Om du nu tror dig ha spyware och liknande gojja på datorn, kör t.ex också Spybot - search and destroy. Annat allmänt tips då du verkar då in sådant, kör med en router eller liknande.

Notis:
Laggar = Hackar pga nätverksproblem som t.ex överbelastad internetuppkoppling.
Hackar = Lokalt fel på datorn som orsakar hackande, t.ex program i bakrunden som suger musten ur datorn eller spyware m.m.
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

ante87 wrote: Har du provat att installera om BF2?
Formatera hårddisken kanske skulle hjälpa om inte någon av det andra hjälper.
Har installerat om spelet massor av gånger, formaterat datorn också.
Den har till och med varit på fixning två gånger.

Om jag ska uppdatera drivrutinerna... hur gör jag då? ::)

Tack för att ni försöker hjälpa mig! :D
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

Det ska vara RADEON 9600. ::)
ante87 wrote: Har du provat att installera om BF2?
Formatera hårddisken kanske skulle hjälpa om inte någon av det andra hjälper.
Har installerat om spelet massor av gånger, formaterat datorn också.
Den har till och med varit på fixning två gånger.

Om jag ska uppdatera drivrutinerna... hur gör jag då? ::)

Tack för att ni försöker hjälpa mig!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Du kan ladda hem t.ex DriverCleaner, och rensa datorn på grafikdrivrutiner. Efter det går du in på ATI's hemsida och laddar hem passande drivare, förslagsvis de senaste.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

Anteaeg wrote:Du kan ladda hem t.ex DriverCleaner, och rensa datorn på grafikdrivrutiner. Efter det går du in på ATI's hemsida och laddar hem passande drivare, förslagsvis de senaste.
Lite mer specifik hur och exakt vart jag tar hem drivrutiner?
Det finns en massa grejer där :P
User avatar
ante87
Posts: 178
Joined: 2005-08-11 22:57:39

Post by ante87 »

Här är dom nyaste ATI drivrutinerna: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1508
AMD Athlon 64 3500+@2.2 GHz|MSI K8T Neo 2|Corsair 2GB|Gainward Geforce 6800 Ultra GS|Samsung 250 GB
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Du kanske kör på för hög upplösning. De systemkrav som gäller för spelet betyder inte att alla med en sådan hårdvara kan köra allt på max.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

XitArS wrote:Du kanske kör på för hög upplösning. De systemkrav som gäller för spelet betyder inte att alla med en sådan hårdvara kan köra allt på max.
det var min första tanke med

ett 9600 i bf 2 är inte mycket att hurra över
och sen älskar bf ram helst 2 gig men ska vara spelbart med 1 gig
men jag tror i ditt fall att grafikkortet är största problemet
men det ska vara spelbart med låga inställnigar
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Med ett 9600Pro och 512MB ram kunde jag köra BF2 i 1024x768 med allt på low. Tänk på det. Det är skillnad på 9600Pro och 9600 dessutom.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Diskrensning och defragmentering är heller inte så dumt :P ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Inte någon bärbar du sitter på va ?
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

Tack så mycket Ante87 ;)
XitArS wrote:Du kanske kör på för hög upplösning. De systemkrav som gäller för spelet betyder inte att alla med en sådan hårdvara kan köra allt på max.
Jag kör på typ "1024x..." nåt sånt.
Bör jag sänka då? :(
maciato wrote:Inte någon bärbar du sitter på va ?
Ingen bärbar ;)
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

Fluffy wrote:Om du nu tror dig ha spyware och liknande gojja på datorn, kör t.ex också Spybot - search and destroy. Annat allmänt tips då du verkar då in sådant, kör med en router eller liknande.
Jag har redan en router.
Jag testade Spybot - search and destroy, men när jag hittat alla 'hotfulla filer' så kan jag bara 'fixa' dom. Grejen är att jag vill ha bort allting som har med spywere att göra så det inte kommer tillbaka. :/
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

imesh wrote:Tack så mycket Ante87 ;)
XitArS wrote:Du kanske kör på för hög upplösning. De systemkrav som gäller för spelet betyder inte att alla med en sådan hårdvara kan köra allt på max.
Jag kör på typ "1024x..." nåt sånt.
Bör jag sänka då? :(
maciato wrote:Inte någon bärbar du sitter på va ?
Ingen bärbar ;)
1024x768 bör fungera helt okej med låga inställningar, men du kan ju alltid pröva med 800x600 och se om det blir någon större skillnad.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

imesh wrote:Jag kör på typ "1024x..." nåt sånt.
Bör jag sänka då?
Det viktiga är inte upplösningen utan vilken nivå du har effekterna på. Skuggor, AA, AF och sådant. Börja med att avaktivera AA, ställa in skuggor på minimum och köra AF i 8x, sedan så minns jag inte riktigt exakt vad det finns för grafikalternativ i BF2, men testa det ovannämnda. Om det fortfarande hackar så gå ner en upplösning med samma inställningar.

Det kan också mycket väl vara så att du har bakgrundsprogram som slukar massa minne och systemresurser. Se till så att all sån skit är avstängt. Kör sedan en defragmentering av hårddisken, en spyware koll med typ adaware och kanske en virusscan. Även om det inte hackar så kan det alltid vara bra att göra detta regelbundet.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Den som läser lite noggrannare i spybot ser att man efter uppdatering kan gå in under imunize/imunisera och uppdatera den delen också. Sen ser man till att ha realtidsskyddet igång, teatimer och det där andra.
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

XitArSDet wrote: viktiga är inte upplösningen utan vilken nivå du har effekterna på. Skuggor, AA, AF och sådant. Börja med att avaktivera AA, ställa in skuggor på minimum och köra AF i 8x, sedan så minns jag inte riktigt exakt vad det finns för grafikalternativ i BF2, men testa det ovannämnda. Om det fortfarande hackar så gå ner en upplösning med samma inställningar.

Det kan också mycket väl vara så att du har bakgrundsprogram som slukar massa minne och systemresurser. Se till så att all sån skit är avstängt. Kör sedan en defragmentering av hårddisken, en spyware koll med typ adaware och kanske en virusscan. Även om det inte hackar så kan det alltid vara bra att göra detta regelbundet.

Vad det är "AA" och "AF?" Vart ser jag det?
Jag brukar stänga av alla bakgrundsprogram om det inte är något program som körs osynligt. ;)

Vad är defragmentering?

Jag använder Ad-Awere och Spybot - Search and destroy.
MadModder wrote:Den som läser lite noggrannare i spybot ser att man efter uppdatering kan gå in under imunize/imunisera och uppdatera den delen också. Sen ser man till att ha realtidsskyddet igång, teatimer och det där andra.
Ojsan ::) Tack!
default
Posts: 5
Joined: 2006-04-18 14:01:42

Post by default »

Exakt hur "laggar" det? Hackar hoppas ja du menar.
Är det så man blir förbannad och får huvudvärk efter ett tag? känns som om fpsn ligger på minus? man drar musen fort och allting kommer ½sek försent?
Utveckla.
imesh
Posts: 41
Joined: 2006-11-07 20:49:18

Post by imesh »

default wrote:Exakt hur "laggar" det? Hackar hoppas ja du menar.
Är det så man blir förbannad och får huvudvärk efter ett tag? känns som om fpsn ligger på minus? man drar musen fort och allting kommer ½sek försent?
Utveckla.
Det är som om du har varit i mitt huvud! EXAKT så tänkte jag...
Det laggar jätte-jätte mycket. Jag ska vända mig och skjuta fort, innan jag hinner sikta så är jag död. När jag vrider på musen ibland så känns det som om gubben rör sig efter 1-2 sekunder. Var tionde sekund minst. Ibland kan det lagga mycket mycket mera att det tar kanske 7 sekunder att gå en strecka som tar 2 sekunder.

Det laggar när jag siktar in, laddar om, hoppar, rusar.
Väldigt jobbigt.

När jag kör en scan med ad-awere/Scanbot - Search and Destroy så brukar det lagga LITE mindre.
default
Posts: 5
Joined: 2006-04-18 14:01:42

Post by default »

Så var det för mig när jag körde battlefield 1942 med fx5200 och för lite minne. Och det är inge speciellt krävande spel, inte ens på den tiden när det också det var lite yngre.
så grafikkortet är nog till att trampa sönder och ersätta med nytt.
du har skaplig med ram, cpu men ett grafikkort som förstör det hela.
User avatar
ante87
Posts: 178
Joined: 2005-08-11 22:57:39

Post by ante87 »

Så var det för mig när jag körde battlefield 1942 med fx5200 och för lite minne. Och det är inge speciellt krävande spel, inte ens på den tiden när det också det var lite yngre.
så grafikkortet är nog till att trampa sönder och ersätta med nytt.
du har skaplig med ram, cpu men ett grafikkort som förstör det hela.
Spelet har fungerat så det är nog inte det som är problemet.

imesh, har du provat med nya drivrutiner?
AMD Athlon 64 3500+@2.2 GHz|MSI K8T Neo 2|Corsair 2GB|Gainward Geforce 6800 Ultra GS|Samsung 250 GB
Post Reply