Äntligen!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Äntligen!!

Post by meminus »

11 månader innehållande 5 förlängningar och nu har jag äntligen fått fast!

Jag är numera tillsvidare anställd på IKEA Communications (IKEA-katalogen mm) som grafiker (retuschör). Jävligt kul jobb!

Äntligen, kan man flytta hemifrån, köpa ny bil och börja leva helt enkelt! YES!!
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Grattis! :)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Visa något av ditt arbete... Skulle vara kul att se!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Var det du som glömde att ta bort den där erigerade hundpenisen i senaste IKEA-katalogen?
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Härligt .. lyckatill
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: Äntligen!!

Post by Pinto »

mnus wrote:11 månader innehållande 5 förlängningar och nu har jag äntligen fått fast!

Jag är numera tillsvidare anställd på IKEA Communications (IKEA-katalogen mm) som grafiker (retuschör). Jävligt kul jobb!

Äntligen, kan man flytta hemifrån, köpa ny bil och börja leva helt enkelt! YES!!
Undra varför man alltid tänker så här. Ja! nu har jag fått jobb, nu kommer mitt liv börja på riktigt. Ja! nu har jag vunnit en massa pengar, nu kan mitt liv börja på riktigt. Detta kommer låta bittert, men ditt liv kommer inte förändras speciellt drastiskt. När du sedan sitter där ensam i din lägenhet så kommer det vara annat du saknar, och känna likadant igen. Det jag egntligen vill säga är att ditt liv har börjat för längesedan.


För övrigt. Grattis till jobbet! låter som ett roligt jobb. :)
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

dystopin wrote:Var det du som glömde att ta bort den där erigerade hundpenisen i senaste IKEA-katalogen?
lol @ that ;D
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

krulliz wrote:
dystopin wrote:Var det du som glömde att ta bort den där erigerade hundpenisen i senaste IKEA-katalogen?
lol @ that ;D
Man ser ju tydligt att det är hundens ben. Det står även i artikeln.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Äntligen!!

Post by jb »

mnus wrote:Äntligen, kan man flytta hemifrån
Det är ju jobbigt. Inget kylskåp som automatiskt fylls på, inga föräldrar som lagar mat osv ;D
Pinto wrote:Undra varför man alltid tänker så här. Ja! nu har jag fått jobb, nu kommer mitt liv börja på riktigt. Ja! nu har jag vunnit en massa pengar, nu kan mitt liv börja på riktigt. Detta kommer låta bittert, men ditt liv kommer inte förändras speciellt drastiskt. När du sedan sitter där ensam i din lägenhet så kommer det vara annat du saknar, och känna likadant igen. Det jag egntligen vill säga är att ditt liv har börjat för längesedan.
Jag tycker att mitt liv har blivit roligare sedan jag flyttade. Nu kan jag använda vilka droger jag vill när jag känner för det, och jag behöver inte gömma dem :D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Re: Äntligen!!

Post by andersson »

Pinto wrote:Undra varför man alltid tänker så här. Ja! nu har jag fått jobb, nu kommer mitt liv börja på riktigt. Ja! nu har jag vunnit en massa pengar, nu kan mitt liv börja på riktigt. Detta kommer låta bittert, men ditt liv kommer inte förändras speciellt drastiskt. När du sedan sitter där ensam i din lägenhet så kommer det vara annat du saknar, och känna likadant igen. Det jag egntligen vill säga är att ditt liv har börjat för längesedan.
Håller bara med dig till viss del, men faktum är att de flesta människor tycks vara beroende av dessa delmål för att tillfredställa sitt behov av självförverkligande och flytta hemifrån är definitivt en av de bästa saker jag någonsin gjort.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

När man är liten tänker man typ "Nu när skolan börjar så börjar livet också..."
När man har gått ut grundskolan, studerar eller nåt, händer samma sak...
Även när man flyttar ut, skaffar flickvän, skaffar job, osv...
Sen när man är pensionär, då funderar man vart livet har farit...
Så fundera noga.. Och försöka att få det mesta ut ur livet, oavsett hur gammal du är...
Här var det tomt...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

jallabert wrote: Jag tycker att mitt liv har blivit roligare sedan jag flyttade. Nu kan jag använda vilka droger jag vill när jag känner för det, och jag behöver inte gömma dem Mycket glad :D
Hehe, jag har inte heller det problemet längre. ;)

spite wrote:Håller bara med dig till viss del, men faktum är att de flesta människor tycks vara beroende av dessa delmål för att tillfredställa sitt behov av självförverkligande och flytta hemifrån är definitivt en av de bästa saker jag någonsin gjort.
Absolut. Flytta hemmifrån är något som alla kommer att göra, och det är ett steg som alla behöver att ta förr eller senare. Men jag menar, varför börjar man inte sina liv innan det? (det har man gjort, men så tänker man oftast inte)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jo, men oftast menar man inte att man börjar sitt liv i den bokstavliga meningen utan snarare att man börjar sitt (nya) liv. Dessutom tycker jag att det är en utmärkt beskrivning på en stor förändring i sitt liv. Även om jag inte föddes förra året så började jag mitt nya liv när jag flyttade 160 mil för att studera. Och ja, det har inneburit drastiska förändringar i mitt liv.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Re: Äntligen!!

Post by Bodego »

mnus wrote: Jag är numera tillsvidare anställd på IKEA Communications (IKEA-katalogen mm) som grafiker (retuschör). Jävligt kul jobb!
Grattis!
Jag måste få fråga en sak. Med tanke på att du jobbar som grafiker, så undrar jag om du gått en sån där utbildning för grafisk design eller liknande, och i så fall, vad får man göra/lära sig. Använder man många program som photoshop etc?

Jag vet att jag lätt kan läsa om sådana utbildningar, men det skadar ju inte att få lite insider info heller.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Äntligen!!

Post by jb »

Bodego wrote:Grattis!
Jag måste få fråga en sak. Med tanke på att du jobbar som grafiker, så undrar jag om du gått en sån där utbildning för grafisk design eller liknande, och i så fall, vad får man göra/lära sig. Använder man många program som photoshop etc?

Jag vet att jag lätt kan läsa om sådana utbildningar, men det skadar ju inte att få lite insider info heller.
En kompis pluggar något i stockholm (började nu i höst), tror att det hette it, medier och design. Han verkar få hålla på med photoshop eller något, han har i alla fall fått designa visitkort och cd-fodral. Nu får han lära sig att koda java också.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Fick fast jobb med för ett tag sedan, det är nice, bostadrätt, etc kommer som på posten... fast det blir till att finna nästa vår, vem flyttar på vintern, man är ju inte cp liksom.

Edit: Har alltid velat ha en golden eller en sådan där svartvit fårhund, fast det lär inte bli även om jag flyttar sedan... den svartvita där är i perfekt storlek med, sedan att den är svartvit är ju bara klockrent... fan den heter kanske inte fårhund, undrar vad den heter... hmm hmm...
ADiS wrote:Visa något av ditt arbete... Skulle vara kul att se!
Plocka bara upp en IKEA-katalog på närmaste, hur svårt kan det vara, det är inte direkt som att Kamprad försöker dölja de.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

ADiS wrote:Visa något av ditt arbete... Skulle vara kul att se!
Hipshot wrote:Plocka bara upp en IKEA-katalog på närmaste, hur svårt kan det vara, det är inte direkt som att Kamprad försöker dölja de.
Ja du det är jävligt svårt kan jag tala om för dig! ;)
En retuschör snyggar till bilder, och för att se resultat så vill man ju då se bild före och efter!
Poänglöst att titta på färdigretuscherad bild! ::)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hipshot... behöver inte säger mer än det som Anzy sa.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Re: Äntligen!!

Post by meminus »

Bodego wrote:Grattis!
Jag måste få fråga en sak. Med tanke på att du jobbar som grafiker, så undrar jag om du gått en sån där utbildning för grafisk design eller liknande, och i så fall, vad får man göra/lära sig. Använder man många program som photoshop etc?

Jag vet att jag lätt kan läsa om sådana utbildningar, men det skadar ju inte att få lite insider info heller.
Det jag jobbar med är photoshop och jag hade lärt mig alla förkunskaper på egen hand. Att jag fick anställning på IKEA är egentligen ganska mycket tur (men inte bara :o )

Jag gick direkt från en simpel mediautbildning på gymnasiet till en praktikplats på just IKEA. Jag arbetade tydligen bra och de ringde ett år senare och frågade om jag hade tid att hjälpa dem med katalogen. I ett sådant läge svarar man inget annat än ja :P

Visa mitt arbete... ja det vore kul som fan att lägga upp en för- och efterbild. Dock är alla bilder copyrightskyddade naturligtvis och därmed får jag inte lägga ut bilder bara så där om jag inte köper loss dom.
Det gäller efterbilder.
Förebilder får aldrig visas enligt IKEAs regler. Ingen, förutom vi på Bildservice får ha hand om dem. Och de ska stanna här enligt reglerna.

Som läget är nu så kan jag ej göra detta :( Så synd att bli kickad/stämd så snart :-[ om det kommer fram.

Kan dock berätta att jag inte var den som hade hand om "hund-penisen" iaf. Men däremot har alla bilder i Sängbroschyren gått igenom mig. Måste säga att jag är stolt! MAn kan nog inte vara annat :D

Sista bilden (en tjej med vit pyjamas och ett täcke) var en riktig långfilm. Från början hade tjejen randig pyjamas och det var massor med kuddar och täcken i bakgrunden. Det som skulle göras var så att ränderna skulle bort (detta gjordes med klonings-verktyget), bakgrunden blev lime-grön den helt gjord i photoshop även skuggor handgjorda.

Om ni hittar broschyren och tittar på sista sidan (baksidan), vilket jag tvivlar på, så kan ni ju tänka att där ligger 14 timmars arbete på den :)

Roligt, men skrämmande :P
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Respekt.
Grattis.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Sista bilden (en tjej med vit pyjamas och ett täcke) var en riktig långfilm. Från början hade tjejen randig pyjamas och det var massor med kuddar och täcken i bakgrunden. Det som skulle göras var så att ränderna skulle bort (detta gjordes med klonings-verktyget), bakgrunden blev lime-grön den helt gjord i photoshop även skuggor handgjorda.

Om ni hittar broschyren och tittar på sista sidan (baksidan), vilket jag tvivlar på, så kan ni ju tänka att där ligger 14 timmars arbete på den

Roligt, men skrämmande
Finns inte bilden på IKEA's hemsida eller dylikt?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Re: Äntligen!!

Post by Bodego »

mnus wrote:
Bodego wrote:Grattis!
Jag måste få fråga en sak. Med tanke på att du jobbar som grafiker, så undrar jag om du gått en sån där utbildning för grafisk design eller liknande, och i så fall, vad får man göra/lära sig. Använder man många program som photoshop etc?

Jag vet att jag lätt kan läsa om sådana utbildningar, men det skadar ju inte att få lite insider info heller.
Det jag jobbar med är photoshop och jag hade lärt mig alla förkunskaper på egen hand. Att jag fick anställning på IKEA är egentligen ganska mycket tur (men inte bara :o )

Jag gick direkt från en simpel mediautbildning på gymnasiet till en praktikplats på just IKEA. Jag arbetade tydligen bra och de ringde ett år senare och frågade om jag hade tid att hjälpa dem med katalogen. I ett sådant läge svarar man inget annat än ja :P
Jasså, där ser man. En sån tur man kan ha. Själv jobbar jag som kanban-förare på Autoliv i Vårgårda (via Manpower). Inget roligt jobb precis, men men..a guy's gotta make a livin'.

Funderar lite på att bli grafiker eller nåt liknande eftersom jag gillar att måla/teckna och sånt. Vill lära mig att göra digitala bilder i photoshop och painter osv.
jb wrote:En kompis pluggar något i stockholm (började nu i höst), tror att det hette it, medier och design. Han verkar få hålla på med photoshop eller något, han har i alla fall fått designa visitkort och cd-fodral. Nu får han lära sig att koda java också.
Låter fett. Ska titta på detta. Danke!
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Grattis
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Låter som ett underbart tillfälle, grattis!
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Anteaeg wrote:Finns inte bilden på IKEA's hemsida eller dylikt?
Nope, det plåtas separata bilder för webben och tryck. Så den finns ej där :(
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Post Reply