Dator paj, hjälp att avgöra vad som är fel
Dator paj, hjälp att avgöra vad som är fel
Min dator har pajat. Den är helt död. Det har kommit ett högfrekvent ljud från nätagget (Hiper dual fan silent 580W, skitagg f.ö.) ett tag, så jag misstänker att det är det som har pajat. Fast det kan också vara moderkortet. Jag vet inte hur jag ska avgöra var felet ligger (har inte möjlighet att testa agget i en annan dator).
Jag täntke köpa ett likadant nätagg och moderkort, och testa om det funkar. Sen skickar jag tillbaka det och får pengarna tillbaka, sen skickar jag det som var fel på reparation. Borde inte det funka?
Jag täntke köpa ett likadant nätagg och moderkort, och testa om det funkar. Sen skickar jag tillbaka det och får pengarna tillbaka, sen skickar jag det som var fel på reparation. Borde inte det funka?
Du måste antagligen få ett såkallat RMA-nummer för att kunna skicka tillbaka grejerna (visst kan du göra det ändå, men då vet juh inte företaget vad det är som kommer med posten). Börja med att kontakta företaget du köpt grejerna från och fråga om de ha några tips och trix (de kommer nog att fråga om du använt dig av ett ESD-armband för att förhindra att statisk elektricitet dödar datorkomponenter).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
elvenman wrote:Du måste antagligen få ett såkallat RMA-nummer för att kunna skicka tillbaka grejerna (visst kan du göra det ändå, men då vet juh inte företaget vad det är som kommer med posten). Börja med att kontakta företaget du köpt grejerna från och fråga om de ha några tips och trix (de kommer nog att fråga om du använt dig av ett ESD-armband för att förhindra att statisk elektricitet dödar datorkomponenter).
Alltså... Jag menar såhär. Jag köper ett nätagg, tar hem det, testar, och skickar tillbaka det och får pengarna tillbaka. Så vet jag liksom vad som är fel. Och likadant med moderkortet.
Jag är med på vad du menar, men det är väl frågan om butiken är med på att göra så.Frohike wrote:Alltså... Jag menar såhär. Jag köper ett nätagg, tar hem det, testar, och skickar tillbaka det och får pengarna tillbaka. Så vet jag liksom vad som är fel. Och likadant med moderkortet.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Nej, öppet köp finns inte i konsumentköplagen.Frohike wrote:Varför inte? Man har ju öppet köp i 30 dagar enligt konsumentlagen?Gebba wrote:det går inte skicka tillbaka ett moderkort o nätagg du köpt o tro att du ska få pengarna tillbaka
Däremot har du returrätt i 14 dagar efter du mottog varan, om du köper på distans. Men då ska du returnera varan i stort sett oanvänd.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Antagligen gäller inte returrätten för en öppnad förpackning till ett moderkort, nätagget borde gå att hantera så men då får du stå för frakten i båda riktningarna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!