ATI & NVIDIA i kartell?

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

ATI & NVIDIA i kartell?

Post by milohenke »

Myndigheterna i USA slog för en tid sedan till mot både ATI:s och NVIDIA:s respektive huvudkontor. Vid tillfället lämnades dock inga uppgifter om varför detta skedde. The Inquirer har lyckats luska reda på mer information i ärendet och det visade sig, inte helt oväntat, röra sig om misstankar kring en kartellbildning. De båda grafikkortsjättarna misstänks med andra ord för att ha lurat sina kunder på stora belopp genom överenskommen prissättning. Tydligen så ska högt uppsatta chefer i ATI samt NVIDIA ha träffats för att diskuterat marknaden och prissättning.

Huruvida det finns klara bevis för påståendena återstår att se. Ur ett rent nationalekonomiskt perspektiv finns det dock lite som talar för att man kommer att kunna bevisa att kartellbildning skulle ha ägt rum. Företag som har liknande produkter samt agerar under oligopol-liknande förhållanden tenderar nämligen att anpassa priserna efter varandra för att maximera sina vinster. Om myndigheterna däremot lyckats få tag i någon form av gemensamma dokument kan dock situationen se annorlunda ut.

Källa: The Inquirer
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Det bästa jag hört på länge. Det har varit fantasipriser på deras produkter och visst har priserna matchat allt för bra.
THX 2.1
Posts: 34
Joined: 2006-04-02 11:52:27

Post by THX 2.1 »

Betyder detta lite goa prisfall på vissa produkter hos nvidia och ati?
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Förmodigen inte inom den närmsta framtiden.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Är det bara jag som inte har sett något samband mellan nvidias och atis priser?
Glossolalia coats my skin
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Grafikkort för 6000 kr. Grafikkort för 70000 kr.

Om ATI och NVIDIA har varit i en kartell så hoppas jag att de får betala dyrt för det här.

Vore bra med lite fler aktörer på marknaden. Tråkigt att man som hemma användare inte hör så mycket om S3 och Matrox numera... :(
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Moonsky wrote:Vore bra med lite fler aktörer på marknaden. Tråkigt att man som hemma användare inte hör så mycket om S3 och Matrox numera... :(
På tal om konkurrens så är OCZ på väg in i grafik tillverkningen.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
K

Post by K »

Pumping_iron wrote:
Moonsky wrote:Vore bra med lite fler aktörer på marknaden. Tråkigt att man som hemma användare inte hör så mycket om S3 och Matrox numera... :(
På tal om konkurrens så är OCZ på väg in i grafik tillverkningen.
OCZ tillverkar väl inte egna grafikkort från grunden?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Hoppas att PowerVR eller Matrox kommer med nåt nytt
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Gääst

Post by Gääst »

K wrote:
Pumping_iron wrote:
Moonsky wrote:Vore bra med lite fler aktörer på marknaden. Tråkigt att man som hemma användare inte hör så mycket om S3 och Matrox numera... :(
På tal om konkurrens så är OCZ på väg in i grafik tillverkningen.
OCZ tillverkar väl inte egna grafikkort från grunden?
Sant, det verkar vara nVidia-kort dom klistrar på sitt namn på, till en början åtminstone. Sen kanske det blir ATi också i framtiden, men det återstår att se. Men det vore som sagt kul med en ny/dom befintliga kaxar till sig så att det blir lite mer match mot dom nuvarande 2 höjdarna. (3 egentligen, men Intel gör inga direkt högpresterande grafikkort.)
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

K wrote:
Pumping_iron wrote:
Moonsky wrote:Vore bra med lite fler aktörer på marknaden. Tråkigt att man som hemma användare inte hör så mycket om S3 och Matrox numera... :(
På tal om konkurrens så är OCZ på väg in i grafik tillverkningen.
OCZ tillverkar väl inte egna grafikkort från grunden?
Givetvis har du rätt, var ganska nyvaken då jag skrev det :P
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

ulflaban wrote:Är det bara jag som inte har sett något samband mellan nvidias och atis priser?
Får jag tid över ska jag göra lite statistik på det. Vad jag personligen (subjektivt) har sett är att priserna har hållits uppe, att det inte finns någon övre gräns för priserna och priserna dumpas sällan för att "knäcka" den andra tillverkaren.

Men samtidigt är grafikkortsmarkanden lite knepig då det inte är GPU-tillverkarna själva som sätter ihop slutprodukten.
Danne980s

Post by Danne980s »

Jag tycker mer att det verkar vara lite konstigt att de nu turas om att släppa högprestanda kort. Ska man vara värst nu måste man köpa grafikkort 2 gånger per generation grafikkort. Förr släppptes de alltid nästan samtidigt.
User avatar
MoNsTeR
Posts: 236
Joined: 2002-06-04 21:56:43
Contact:

Post by MoNsTeR »

Oavsett vilket så har i alla fall utvecklingen gått rasande fort de senaste åren.
MacBook Pro Unibody 2.8GHz
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Flip_Chip wrote:
ulflaban wrote:Är det bara jag som inte har sett något samband mellan nvidias och atis priser?
Får jag tid över ska jag göra lite statistik på det. Vad jag personligen (subjektivt) har sett är att priserna har hållits uppe, att det inte finns någon övre gräns för priserna och priserna dumpas sällan för att "knäcka" den andra tillverkaren.

Men samtidigt är grafikkortsmarkanden lite knepig då det inte är GPU-tillverkarna själva som sätter ihop slutprodukten.
O andra sidan är det ungefär samma minnen och minnesmängder på korten, så minneskostnaden bör vara den samma.
Även kylningen är ganska snarlik och utgör en förhållandevis liten kostnad.
PCBerna är troligtvis ganska lika varandra i kostnad, precis som de ditlödda elektriska komponenterna.
Jag skulle tro att kostnaden för själva grafikkortet utan gpu är ganska snarlik inom de olika prestandasegmenten.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
zåååmah

Post by zåååmah »

Gääst wrote:(3 egentligen, men Intel gör inga direkt högpresterande grafikkort.)
Notera dock att Intel är den i särklass största tillverkaren av grafikkretsar!
Draken

Post by Draken »

zåååmah wrote:
Gääst wrote:(3 egentligen, men Intel gör inga direkt högpresterande grafikkort.)
Notera dock att Intel är den i särklass största tillverkaren av grafikkretsar!
Hör inte hit om att dom är störst dom är skit ändå när det kommer till grafikkretsar lika bra att dom lägger den verksamheten.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Draken wrote:Hör inte hit om att dom är störst dom är skit ändå när det kommer till grafikkretsar lika bra att dom lägger den verksamheten.
De blev inte störst genom att tillverka skit. Det kanske är så att alla inte behöver ett 8800GT för att skriva mail och surfa nyheter?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Sålänge man har dokumentförstörare så är det nästan omöjligt att sätta dit någon för kartellbildning.

Edit: 20 dagars bump, ursäkta.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Locked