Ny mp3spelare skall införskaffas.

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Ny mp3spelare skall införskaffas.

Post by smorgar »

Jo det är så att min "nuvarande" JOS MP-120 har gått och dött så jag går i tankarna om att köpa en ny. Innan jag tar något beslut så tänkte jag höra mig för lite. Tips och vad man borde akta sig för etc.

Krav:
*Ha "glugg" för att sättas fast i halsrem då jag äget ett par Sony MDR-NX1
*Minst 2GB Lagringsutrymme
*Minst 15h batteritid

Sen om den har färgskärm eller inbyggt discoljus spelar ingen roll. Jag har den runt halsen när jag åker buss och använder till 99% av tiden shuffle.

En jag har kikat på är http://www.cowonglobal.com/product/prod ... eature.php

Den har en hel del finesser och verkar vara bra på alla sätt. Finesser och roligheter gillar jag ju givetvis efter som att jag gillar datorer/teknik etc.

Så min fråga till er är generella tips, och tips på intressanta spelare som matchar mina krav. Är iAUDIO något man borde akta sig för? Är deras spelare U3 något man bör akta sig för?

Over n' out.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Både iRiver och iAudio gör bra spelare med bra ljudkvalitet.

Du kanske kan titta på iRivers S10 - mindre skärmutrustad spelare får du leta efter. Påminner om en U10 (vilken jag har) som har krympt ganska ordentligt. Ljudet hos U10 är mycket bra (vilket det har varit i tidigare iRiver-spelare jag har haft). Har även haft en iAudio (någon äldre modell) som också hade bra ljud. Dock så lossnade hörlursuttaget från kretskortet efter ett tags flitig användning. Jag lessnade på att löda om den efter tredje gången, så då blev det U10'an.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Tack för tipsen men S10 har ungefär halva batteritiden som jag kräver att en spelare har som minst. Och U10 har som mest 50% av minneskapaciteten jag skulle kunna tänka mig att köpa.

Detta är svårt, de flesta spelare ser ju ut som någon rymdleksak, har kass batteritid, lite minne eller har sunkig kvalité. Eller så är dom så stora att man knappt kan ha dom i fickan. Urk!
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Har testat en iAudio U2 och det är grymt ljud. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jo det är vad jag har hört av alla som har testat. Jag är mer rädd att jag lägger ut en liten slant på något som trillar isär i handen på mig. :-/
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Det blev en iAUDIO U3 2GB. Verkar vara bra, har inte hunnit pilla så mycket på den. Ska ju laddas i 5år såklart.

Testkörde lite med mina Sennheiser hd 555or men jag tror att dom är aningens tungdrivna så vi får se hur den låter med mina NX1or senare. :]

Edit: Lät bättre med NX1, låter faktist riktigt bra men det är inte lika mycket drag i basen som det var på min JOS-MP120.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Post Reply