glasögon.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

glasögon.

Post by krulliz »

undrar att om man börjar få huvudvärk då man e i skolan och skall följa med vad läraren skriver på tavlan. eller om man ser film i skolan, och skall konsentrera sig på texten. och måste kisa ögonen för att få reda på vad det står. och ser lite suddigt efter en stund på timmen.

almänt sitter jag mycket vid datorn, har gjort det i snart ca 6 år. dagligen.

Ändringar har jag märkt nu den senaste månaden typ. har svårt att konsentrera mig i skolan p.g.a huvudvärk.

skall jag gå å testa mina ögon? och finns det risk jag behöver glasögon?

kan ju säga att jag nog ser ganska bara texten är medelstor som lärarnaskriver på tavlan, men redan andra timmen i skolan (70 minuters lekktioner) börjar det bli jobbigt p.g.a huvudvärken.


altså lite svårt att förklara, men jag ser, men jag mste anstränga mig, och det leder till huvudvärk, och sjukt runt ögonen.

någon som har erfarenhet? snälla behöver svar, börjar bli jobbigt nu.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Huvudvärk är ett vanligt tecken på att man behöver glasögon och att ha suttit mycket vid datorn en ganska typisk orsak till det. Så gå och kolla dem i alla fall.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Jag fick också ofta huvudvärk innan jag skaffade glasögon. Efter det har jag nästan aldrig huvudvärk. Gå och kolla upp synen, det är värt det.
#mac.se @ EFnet
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag hade samma symptom. Har glasögon när jag sitter vid datorn (fast jag använder dom inte nu, pga de är så omoderna och "fula", ska skaffa nya nu i februari).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Troligtvis rör det sig om ett för högt tryck bakom ögonen.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Longstock wrote:Troligtvis rör det sig om ett för högt tryck bakom ögonen.
och det betyder att... :-/ ::) ?
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Om man sitter mycket vid datorn eller läser mycket så finns det risk att du har blivit närsynt.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

om man är närsynt skall man då använda glasögon hela tiden?

kan tillägga en sak jag kom på just, om jag går i butiken, t.ex var det är mycket människor så blir jag vinglig, och får huvudvärk, och det känns konstigt, hänger inte med då allt vimlar så snabbt framför ögonen, och blir förvirrad.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Dom pratade ju om detta på nyheterna förut, att ungdomar och så, fler och fler blir närsynta (sitta vid datorn bidrog). Det kunde man ju tydligen motverka genom att läsa saker på långt avstånd.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag har väldigt ofta ont i huvudet och har haft det i snart 1½ år, mer eller mindre konstant. jag äter en hel del huvudvärkstabletter (Panodil funkar bäst på mig) men aldrig över rekommenderat intag. Jag gick och gjorde ett syntest hos en optiker, det ända synfelet var -0,25 på mitt vänstra öga.

Jag sitter, som många andra här på forumet, väldigt mycket vid datorn och oftast på samma avstånd från skärmen. Jag dricker/drack äckligt mycket cola men har börjat trappa ner på det pga. av huvdvärken. Och det har faktiskt hjälpt. Jag började även att gå lite grann (utomhus) och började dricka vatten och kolsyrat vatten. Vilket hjälpte ganska mycket. Visst, jag har fortfarande huvudvärk baktill i huvet men den är inte lika påträngande. Så, börja gå lite granna och sitt inte vad datorn lika mycket. =>

Edit: Detta inlägg blev ju lagomt flummigt.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

jag motionerar regelbundet, spelar gitarr, men blir ändå ca 3+ timmar per dag vi datorn. jag dricker ej cola, och äter välldigt sällan godis nuförtiden :)
och äter redan tillräckligt med värktablette imo, äter dom också ca 1-2 tabletter 1000mg per dag, p.g.a något fel i ryggen.. har gjort detta snart ett år.. har ej lust med att äta mera värktabletter då man äntligen fått ryggen lite underkontroll..

går väll till skolhälsovårdaren på måndag.. får se hur det blir..
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

krulliz wrote:
Longstock wrote:Troligtvis rör det sig om ett för högt tryck bakom ögonen.
och det betyder att... :-/ ::) ?
Hmm ska se om jag kommer ihåg (annars får någon gärna rätta mig). Det uppkommer då linserna inte klarar av det ögonen ställa in sig på. Då kommer mer blod till ögonen för att öka trycket för att korrigera linsen till rätt inställning.
Ska kolla med pappa imorn, han är inte optiker, men läkare, så något borde han veta om det här.

Obs! Väldigt högt tryck kan leda till grön starr, mycket allvarligt.
Symptom kan var trötthet, huvudvärk, ont i ögonen. Sen säkert en massa fler, men jag tror de är de viktigaste.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

hur lång tid tar de ungifär tills man börjar se dålig om man sitter mycket vid datorn =/ ?
jag sitter ungifär jämt vid datorn när jag inte är med kompisar eller går i skolan och när jag såver så klart.

huvudvärk kan väl bero på att man inte äter så bra o dricker för lite (vatten ;D ) också.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Doxx
Posts: 14
Joined: 2006-12-14 21:12:35

Post by Doxx »

Jag har precis fått glasögon(1månad sedan) Allt började 2004 när jag åkte Grönalundsbåten i Stockholm och kolla då på ett Cola märke och det var så suddigt. I skolan har jag haft problem med att läsa på tavlan.
Jag tror du är närsynt och jag som bara haft en dator i 4år blev närsynt på 2år. Men jag tror man får fel med ögonen om man sitter i ett mörkt rum för mycket.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

När jag är med en kompis så är det för det mesta 486-moddare och vad gör vi? Jo, sitter vid datorerna eller springer i KjellCo. Så jag sitter väldigt mycket vid datorn har jag upptäckt. ;)
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Jag fick glasögon innan jag fick dator, men jag hade ungefär samma symptom som krulliz. Glasögonen tog bort huvudvärken helt.
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

tackar för svaren folket! :)
uppskattar varje svar verkligen! skall gå till hälsovårdaren i skolan på måndag. får se hur det blir, men tusen tack alla :-*
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

r0ck0 wrote:Jag fick glasögon innan jag fick dator, men jag hade ungefär samma symptom som krulliz. Glasögonen tog bort huvudvärken helt.
hur dåligt såg du? såg du jätte suddigt, eller såg du nog saker och ting men du var tvungen att anstränga dig? om du kommer ihåg :) ?
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

krulliz wrote:
r0ck0 wrote:Jag fick glasögon innan jag fick dator, men jag hade ungefär samma symptom som krulliz. Glasögonen tog bort huvudvärken helt.
hur dåligt såg du? såg du jätte suddigt, eller såg du nog saker och ting men du var tvungen att anstränga dig? om du kommer ihåg :) ?
Jag såg rätt bra, men det var såpass dåligt att ögonen var tvungna att anstränga sig...
Då märkte jag ingen skillnad på att ha på glasögonen (förutom huvudvärken), men nu är jag halvblind utan dem :)
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

okej tack att du svara! vi har prick samma fel, eller va du hade förståss ;)
jag ser ganska bra, men endå så att jag är tvungen att anstränga mig för att se, för annars blir det lite suddigt... domhär sakerna är så himla svåra att förklara :S hoppas alla förstår hur jag menar :P
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Är det sant att man inte får börja med linser på en gång?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Anteaeg wrote:Är det sant att man inte får börja med linser på en gång?
Glasögon är ju snyggare iaf xD
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

phonak wrote:Glasögon är ju snyggare iaf xD
Har man råd med snygga glasögon så, men alla har ju inte det. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Anteaeg wrote:
phonak wrote:Glasögon är ju snyggare iaf xD
Har man råd med snygga glasögon så, men alla har ju inte det. ;)
Är inte linser ganska dyrt ? Hmm min moder köpte ett par snygga brillor på åhlens, jag köpte likadana xD Kosta typ 69:-
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

phonak wrote:Är inte linser ganska dyrt ? Hmm min moder köpte ett par snygga brillor på åhlens, jag köpte likadana xD Kosta typ 69:-
Jag har inte så stor koll, men jag tror linser är dyrt också.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply