Mikrofonproblem, går inte att lösa.

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Mikrofonproblem, går inte att lösa.

Post by Joel »

Ändå sedan jag skaffa mig den ganska vanliga -vad jag vet- cosonic MDR-cd850 har mikrofonen haft problem i tidsintervaller av månader, år, veckor.

Symptomen är:

Över vent/skype/ts hör vänner en konstant surrande som jag däremot inte hör, jag hör faktiskt ingenting, mina vänners röster blockeras av det feta felet jag inte lyckats identifiera.

När jag försöker använda mikrofonen med valfritt mikrofonprogram kan man se i ljudkontrollen hur volymen går upp i taket hela tiden, drar jag ner den reser den sig igen och ger ifrån sig detta elektroniska surrande som om något fel i sladd eller kontakt är problemet, men varför funkar det då ibland efter ett lan eller en datorflytt?

Jag har provat en massa skit i ljudkontroller hit och dit men ingen hjälp, jag gör inte heller något av relevans när problemet kommer från ingenstans godtycklig dag. Sladden har jag pillat med men inget hjälper. Någon av er som känner igen det och kan hjälpa?

Har aldrig lyckats lösa den här skiten, och om ni säger att jag ska skaffa ny mic duger det inte som lösning, micen funkade utmärkt i min kompis dator... men det var väl för att mikrofonen flyttades, kanske? Det hela är så jävla mysko att jag dampar, snälla hjälp.
meh
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

du har inte någpn form av volymboost igång på din mic?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Nej, som sagt har inga ändringar av mig gjorts vid problemuppkomst eller bortfall, 20db boost är avslagen hela tiden och har alltid varit det.
meh
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

hmmm har du testat med en annan mic?
det skulle också kunna vara så att ditt ljudkort störs av någon annan komponent i datorn.. om det nu är ett internt ljudkort du har...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Har externt, har inte provat med andra micar vad jag vet, kanske ska göra det? Återkommer om framgång eller tillbakagång.
meh
Post Reply