installera windows xp över nätverk.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

installera windows xp över nätverk.

Post by Stiiig »

Hej hej!
har lyckats få igång min tunna dator som den skall emd en gammal mp3 spelare på 256mb nu! Men funderar på att ta min 150gb exteran usb hdd och köra tillsammans med den. Måste dock veta hur jag sakll gå tillväga för att instalera windows på denna. då den varken har diskett eller CD läsare. Enklast vore ju om man hade nått som kunde drica en Cdläsare på ett USB uttag. men det låter både dyrt och avancerat. Så kort sagt hur instalerar jag Windows Xp över nätverk på en annan dator. den tunna datorn har endast dos just nu :D

HELP ME!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Win 2000 Server får du installera på din vanliga burk, göra en iso av xp skivan och sedan måste du konfigurera en dhcp server, därefter kan du starta ris installationen. XP lyckades i första försöket för mig men Ska du köra in något annat os än 2000 eller Xp måste du ha ett annat program, kommer inte i håg just nu men det var en modiefierad variant av ris som gjorde att man kunde köra in win me och 98 mfl... Problemet kan vara om XP inte känner av hårddisken på usb:n...

Alternativ 2:
Rensa 150 gig:en och installera linux på den via din vanliga burk. Tex Ubuntu Dapper eller annan release, efter installationen är färdig plugga in den på den tunna clienten och hoppas på det bästa... Funkade ganska ok för mig vid några tidigare försök men var ganska resurs krävande och segade ner för mycket...

Det blir lite bekymmer eftersom du måste konfigurera om X när du bytt, du kommer troligen bara till ett textläge vid uppstarten. Men det blir väl som att välja mellan pest eller kolera....
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Re: installera windows xp över nätverk.

Post by DimpZ »

Stiiig wrote:Hej hej!
har lyckats få igång min tunna dator som den skall emd en gammal mp3 spelare på 256mb nu!
Svarar inte på din fråga men ändå...
Har jag missuppfattat det hela eller har du en gammal mp3spelare som dator? :-[
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: installera windows xp över nätverk.

Post by Stiiig »

DimpZ wrote:
Stiiig wrote:Hej hej!
har lyckats få igång min tunna dator som den skall emd en gammal mp3 spelare på 256mb nu!
Svarar inte på din fråga men ändå...
Har jag missuppfattat det hela eller har du en gammal mp3spelare som dator? :-[
haha nej.. det är min andra dator som har en liten mp3 spelare på 256 mb som hdd för tillfället :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
DimpZ
Posts: 587
Joined: 2006-10-23 21:01:30

Post by DimpZ »

Ah, kunde nästan inte tro migsjälv när jag tänkte så.. :D
Post Reply