Skolan startar snart...Så varför inte en...

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Skolan startar snart...Så varför inte en...

Post by Gorf »

Tråd för Studerande?

Det måste ju finnas en del av oss här på forumet som studerar något inom teknik/data och jag undrar om ni administratörer skulle tycka det var en utveckling för 64Bits.se om man skapade en Huvudtråd för studerande, där vi kan växla teoretiska kunskaper/frågor och på så sätt bli bättre tekniker eller vad det nu är vi studerar till.

Jag skulle tycka det vore suveränt om man kan samla alla dessa frågor i ett sådan tråd.
Vad tycker ni andra?

Fördelarna är ju att 64Bits.se kan få ännu fler 'unika' besökare och på så sätt bli en bättre samlingspunkt för teknisk information och ett bredare kunskapsutbyte.
De ökar dessutom möjligheterna för ev. sponsorer som vill supporta sajten genom att kunna erbjuda 'elever' länkar till olika tekniska publikationsförlag eller inköpsställen för ev. böcker och dyl.
Jag tror den här idén har potential att bli något...
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag tycker det låter skitbra, går själv en datainriktad linje på gymnasiet. Vore trevligt med en egen del för studerande.
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Menar du en tråd eller en forumsdel?
...
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

mr b0m wrote:Menar du en tråd eller en forumsdel?
Antagligen en forumsdel, vill han ha en tråd är det bara att skapa en. Jag tycker att en forumsdel för studerande hade varit toppen.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag kan bara hålla med. Skall börja på en data-/tele-linje nu till hösten.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jo, det låter nog som en bra och passande idé.
Personligen skulle jag nog ha nytta av något sådant också.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

jag får väl ointe nytta av det direckt men det är endå ett bra förslag
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

mr b0m wrote:Menar du en tråd eller en forumsdel?
Det är då en forumsdel jag är ute efter,
dvs. den första i ett segment.

På samma nivå som:
> Allmänt prat
> Hårdvara/felsökning
> Moddning/överklockning...etc.
========
Det går sedan att utveckla den kategorin till att ha sub-forumsdelar;

> Studerande -->
>> Matematik (Alla nivåer)
>> Fysik (Alla nivåer)
>> Data/Programmering
>> Data/Nätverk/kommunikation
>> Gymnasieskolan - (allmänt)
>> Universitet/Högskola - (allmänt)

På det sättet kan man lättare kategorisera och
lättare finna svar på en fråga utan att röra till till det för mycket.
(Bättre än; att samla alla frågor under ett tak.)
Det blir mer överskådligt.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Gorf wrote:
mr b0m wrote:Menar du en tråd eller en forumsdel?
Det är då en forumsdel jag är ute efter,
dvs. den första i ett segment.

På samma nivå som:
> Allmänt prat
> Hårdvara/felsökning
> Moddning/överklockning...etc.
========
Det går sedan att utveckla den kategorin till att ha sub-forumsdelar;

> Studerande -->
>> Matematik (Alla nivåer)
>> Fysik (Alla nivåer)
>> Data/Programmering
>> Data/Nätverk/kommunikation
>> Gymnasieskolan - (allmänt)
>> Universitet/Högskola - (allmänt)

På det sättet kan man lättare kategorisera och
lättare finna svar på en fråga utan att röra till till det för mycket.
(Bättre än; att samla alla frågor under ett tak.)
Det blir mer överskådligt.
Kan man samla allt om unix, nätverk och programering under ett tak så tror jag att det räcker med en det till det här om det nu blir något.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag hade hellre sett att sånt hamnar i Allmänt Prat för att hålla nere antalet forumsavdelningar. Forumet i sig är ju ändån till för datorrelaterade diskussioner och dessutom skulle ju innehållet i AP inte skada av lite intellektuella trådar. ;)
hej.
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

linc wrote:Jag hade hellre sett att sånt hamnar i Allmänt Prat för att hålla nere antalet forumsavdelningar. Forumet i sig är ju ändån till för datorrelaterade diskussioner och dessutom skulle ju innehållet i AP inte skada av lite intellektuella trådar. ;)
Poängen är ju lite av att bjuda in nytt folk som kanske aldrig skulle söka sig till den här sajten annars. Placeras det endast enskilda trådar för dyl. frågor i den allmäna tråden försvinner dessa sedan i mängden av andra allmäna frågor.

Det kanske inte blir så intressant för studerande som kanske vill lära sig något om programmering om de blir tvungna att själva filtrera bort trådar av 'toalettstols'-karaktär, etc.

Finns dessa samlade i en separat forumsdel, så kanske folk dessutom vågar ställa matematiska frågor om t.ex. kvadratkomplettering och polynomdivision eller enklare ekvationer/uttryck, utan att skämmas...

Det kommer dessutom att finnas studenter som bara kommer att 'läsa' ur forumet och använda det som en extra kunskapskälla och det är viktigt att ge dessa användare en potentiell anledning att ansluta sig till 64bits.se's hemsida och innehåll.

Om nu studenter finner 64bits.se som en tillgång,(och det vill ni väl?),
så kommer de uppskatta att ha en separat forumdel för just sådana frågor.
Dessutom är jag övertygad att de aktiva som redan är här kan efterfråga en sådan nisch av det faktum att det inte riktigt finns någon forumdel för 'basic'-frågor.

När det gäller '...till för datorrelaterade diskussioner...' så menar du att matematik och fysik inte klassas in i den kategorin? På moddnings-forumet dräller det ju av fysik/matte-frågor där formler och andra beräkningsproblem dyker upp, men dessa kan bättre belysas i en samlad forumsdel, som alla kan ta del av, eftersom alla kanske inte läser i 'moddningsforumet' av det enkla skälet att det inte moddar sina datorer, och nog är det väl helt klart matematik inbakad i all datorprogrammering idag.

Om det mot förmodan skulle vara så att ni fortfarande är lite tveksamma om just en ny forumsdel á la 'Studerande', så kan ni väl göra en röstning på forumet huruvida något sådant är av intresse eller inte.
Finns det inget intresse så vet vi det och lägger ned idén.

Not:
I 'allmänt prat' så förekommer inga intellektuella diskussioner.
Vill man ha det, kan man alltid söka sig till ett Bok-café och surra lite med folk där. ;D
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag tycker att detta är en bra ide och håller med gorf. Den passar ju bra under "övrigt". 8)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

gekko wrote:Jag kan bara hålla med. Skall börja på en data-/tele-linje nu till hösten.
jaaa mee :P

idén verkar väldans bra och praktisk (matteläxan ::) )
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Problemet med att placera detta i allmänt prat är att det bara skulle blåsa iväg på grund av allt skitsnack som skrivs där. För visst är det allmänt prat men mycket håller väldigt låg kvalité.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag är fortfarande emot förslaget, pga att vi alltid har försökt att hålla antalet forumsavdelningar så lågt som möjligt, och för att det (enligt min mening) passar utmärkt i AP.

gekko: Och hur ska vi "bota" skitsnacket i AP om inte genom att skriva vettiga saker där istället?
hej.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Idén är onekligen bra, frågan är helt enkelt om den platsar inom 64bits ramar? Även om matematik/fyskstuderande (osv) oftast också håller på med programmering etc. är det inte självklart, vår lilla mötesplats här är trots allt för datorintresserade. Vill folk ansluta sig ska det vara för att de delar vårt datorintresse (även om det är ett ganska brett perspektiv), självklart kommer det in en del vardagsmatematik ibland, men det är bara naturligt.

Idén är som sagt inte dum alls, men det är antagligen bättre att förverkliga den någonannanstans, det är inte överdrivet svårt att smälla upp en server av något slag med phpBB...
» the empire never ended
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

linc wrote:Jag är fortfarande emot förslaget, pga att vi alltid har försökt att hålla antalet forumsavdelningar så lågt som möjligt, och för att det (enligt min mening) passar utmärkt i AP.

gekko: Och hur ska vi "bota" skitsnacket i AP om inte genom att skriva vettiga saker där istället?
Var vill ni hålla nere antalet avdelningar?
Jag ser ingen anledning till att inte skapa en ny forumsdel. Sen så tycker att det finns vissa bra diskusar i AP Men för att locka hit de som studerar på uneveristet och högskolan så räcker någ inte AP til det är fär mycket skit snack där. Jag tycker det är bra att skit snack hålls i AP och inte sprids.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Jag tycker idéen är skitbra, men det är ju lite utanför 64bits ramar.

Men det jag direkt tänker på är HardOCP's 'Hardforum' som faktiskt i grunden är ett datorforum, men utvidgats.

Många gymnasieprogram är i största grad länkade med datoranvändning, ex. natur, media, teknik osv.

Jag tror det skulle vara en bra idée att åtminstone på ett teoretiskt stadium diskutera vad det skulle få för konsekvenser, för och nackdelar.

Mångt och mycket som sägs på 64bits-forum har ju ingen som helst karaktär av att vara just 64bits-genuint, och det skulle vara omöjligt att homogent hålla det 64bits.

Av ovanstående anledningar ser jag positivt till en diskussion kring utvidgande av forumet, det är min hållning.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

Om ni ska ha sån här studerings grejs så vi jag ha en om musik...
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

ta upp det i en egen tråd
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

bman wrote:Om ni ska ha sån här studerings grejs så vi jag ha en om musik...
Jag var rädd för det, sedan ska vi ha ett forum för filmer, ett om manga, ett om matlagning... osv. sedan vet jag inte var det bär iväg.
» the empire never ended
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

whiz wrote: Jag var rädd för det, sedan ska vi ha ett forum för filmer, ett om manga, ett om matlagning... osv. sedan vet jag inte var det bär iväg.
Men du glömmer att vi faktiskt har final-call i allting som beslutas.

En forumdel för naturvetenskapligtinriktade trådar, och skolinriktade - enbart, har stor anknytning till datorer och IT, medans matlagning har lite mindre.

Inspireras gärna av hardforum, eller är det bara jag som gillar deras upplägg ? Man hittar allting där!
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag har inte sett speciellt mycket trådar om studier eller skolarbete. Det är dock sant att man kan anknyta IT till skolan i vissa fall, man bör dock skilja mellan de som använder det och nästan alltid är slutanvändare och oss som är mer eller mindre fanatiker. Hur man vill vinkla det är en annan sak, visst skulle vi kunna ha ett mat-forum där vi diskuterar LAN-föda? Kebab-käk, hur man brygger sin egen cola osv. :)
» the empire never ended
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

whiz wrote:
bman wrote:Om ni ska ha sån här studerings grejs så vi jag ha en om musik...
Jag var rädd för det, sedan ska vi ha ett forum för filmer, ett om manga, ett om matlagning... osv. sedan vet jag inte var det bär iväg.
ihih....men musik är ju en del av livet ju
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Precis som med hårdvara och andra PC-relaterade bitar, och det är endast dem som vi inriktar oss på genom 64bits.
» the empire never ended
Post Reply