Fråga om Program, spel och windows på HD

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
MBS
Posts: 20
Joined: 2004-07-03 14:06:41

Fråga om Program, spel och windows på HD

Post by MBS »

Hej,

Har en raptor 74GB.
Har tidigare partitionerat upp den i två partitioner.
C: för windows, och D: för program och spel.

Enligt en kompis skulle det vara bättra att köra enbart
windows på raptorn och program/spel på en separat
disk. Blir det verkligen snabbare så?

Kan förstå att samma läsarm skall utföra mer jobb om allt
ligger på samma disk, men raptorn är ju snabbare.
Intel P4 3.2E | 1024MB | Radeon 9800 Pro | WD Raptor 74GB + WD 560GB | NEC ND-2500A |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det beror på om du har nog med RAM eller om du får swappa mycket till disk när du laddar ett spel.

Har du nog med RAM är det snabbare att ha spel och OS på den snabba disken, men om du swappar mycket till disk när du laddar stora spel blir det antagligen snabbare att ha swapfilen på raptorn och spelfilerna på en vanlig halvslö disk.

Iofs är det ännu bättre att ha nog med RAM, men alla har inte råd med det...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:Det beror på om du har nog med RAM eller om du får swappa mycket till disk när du laddar ett spel.

Har du nog med RAM är det snabbare att ha spel och OS på den snabba disken, men om du swappar mycket till disk när du laddar stora spel blir det antagligen snabbare att ha swapfilen på raptorn och spelfilerna på en vanlig halvslö disk.

Iofs är det ännu bättre att ha nog med RAM, men alla har inte råd med det...
Att byta ut lagom mängd RAM mot en dyr Raptor låter som en dålig affär. Jag skulle gissa att han har hyfsat med minne iaf. Annars är det bortkastat, för swappen är ändå en faktor 100 gånger långsammare än minnet(grovt uppskattat, kanske är mer).
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MBS
Posts: 20
Joined: 2004-07-03 14:06:41

Post by MBS »

Jag har 2GB Corsair twin2x PC6400, så jag fortsätter
att köra med två partitioner på raptorn som jag alltid gjort.

Tack för era svar.
Intel P4 3.2E | 1024MB | Radeon 9800 Pro | WD Raptor 74GB + WD 560GB | NEC ND-2500A |
Post Reply