Obligatorisk avgift till a-kassan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Obligatorisk avgift till a-kassan

Post by Mr Einstein »

Regeringen ska under året titta på möjligheten att införa en obligatorisk avgift till a-kassan.
Arbetsmarknadsminister Littorin drar en jämförelse med trafikförsäkringen där alla som har bil måste betala en grundavgift, och då borde alla som har arbete betala a-kassa.
Personligen har jag inget emot resonemanget men avgiften är alldeles för hög för att kunna jämföras med trafikförsäkringen.
Den nya avgiften är ju högre en grundavgiften.
Dessutom borde folk rimligen få välja själv om dem vill vara med i en a-kassa eller inte och då med förhöjd avgift.
Det är först då man kan likställa avgiften med en bilförsäkring.
Trafikförsäkringen måste alla betala annars blir det böter men det är ju upp till en och var om man vill försäkra bilen mm.

Det synes som om moderaterna har börjat tappa greppet.
Först talar man om att alla ska vara med.
Och nu ska man ta bort valmöjligheten att vara med utan tvinga folk att vara med.
Moderaterna framstår ju som maskerade kommunister.

Jag har alltid förknippat moderaterna med slogan "att man själv ska få välja".
Den individuella friheten sätt högre än allt annat...
Jag misstänker att dem kommande fyra åren endast är till för att fylla på behövande bankkonton i moderatleden.
Last edited by Mr Einstein on 2007-02-20 11:40:04, edited 1 time in total.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Det är kanske en hög avgift men man får ju faktiskt ganska mycket för pengarna när man väl blir arbetslös.

Att de tvingar den på en är väl för att folk annars hade hoppat av pga snålhet och ist fått sina $$$ från soc.
Hade vi kunnat hade vi fått välja själv :)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Fattar inte att alla säger att Moderaterna sa "alla ska med". Det var väl sossarna med Göran P i spetsen som sa det hela tiden. Minns tom när Fredrik R skämtade "alla ska med men inte jag".
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Pontarius wrote:Det är kanske en hög avgift men man får ju faktiskt ganska mycket för pengarna när man väl blir arbetslös.

Att de tvingar den på en är väl för att folk annars hade hoppat av pga snålhet och ist fått sina $$$ från soc.
Hade vi kunnat hade vi fått välja själv :)
Det beror på hur länge du är arbetslös.
Är man arbetslös ett år så har man redan förbrukat mer pengar ur kassan än man kommer att betala under restan av sitt liv.
Det största avhoppet är faktiskt inom Akademikerna...anser du att dem tillhör socialfallen?
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Mr Einstein wrote:
Pontarius wrote:Det är kanske en hög avgift men man får ju faktiskt ganska mycket för pengarna när man väl blir arbetslös.

Att de tvingar den på en är väl för att folk annars hade hoppat av pga snålhet och ist fått sina $$$ från soc.
Hade vi kunnat hade vi fått välja själv :)
Det beror på hur länge du är arbetslös.
Är man arbetslös ett år så har man redan förbrukat mer pengar ur kassan än man kommer att betala under restan av sitt liv.
Det största avhoppet är faktiskt inom Akademikerna...anser du att dem tillhör socialfallen?
Vad beror på hur länge man är arbetslös?

Förbrukar du mer under ett år än vad du nånsin kommer att betala tillbaks så får man väl anse att avgiften är ganska låg?
Akademiker eller inte, har du inga pengar är du ett socialfall.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

va det inte moderaterna som höjde a-kassan så förbannat mycket nu ?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det handlar om valmöjlighet.
Alla har rätt till den lägsta avgiften i a-kassan även om man inte kan leva på den.
Jag tycker inte man ska ta bort rätten att välja.
Blanda inte ihop rätten at välja med socialfall...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Gebba wrote:va det inte moderaterna som höjde a-kassan så förbannat mycket nu ?
Ja...och nu ska man tvinga folk att betala den förhöjda avgiften också.
Det kallas...möjligheten att välja själv fast dem väljer åt en ;D

Det spelar tydligen ingen roll vilken regering vi har i det här landet …det är samma skithus och stanken är precis den samma.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Mr Einstein wrote:Det handlar om valmöjlighet.
Alla har rätt till den lägsta avgiften i a-kassan även om man inte kan leva på den.
Jag tycker inte man ska ta bort rätten att välja.
Blanda inte ihop rätten at välja med socialfall...
Vad menar du?
Du har inget val eftersom det bara finns en avgift och den är obligatorisk.
Det är bra för dig så klaga inte :)
Dessutom så hjälper det moderaterna att döda facken och det är väl bra? :D

Dessutom är väl avgiften inte höjd, de har bara minskat subventioneringen vad jag förstått.
Männoskorna som röstade på dem får vad de bad om helt enkelt :P
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Pontarius wrote:Vad menar du?
Du har inget val eftersom det bara finns en avgift och den är obligatorisk.
Det är bra för dig så klaga inte :)
Dessutom så hjälper det moderaterna att döda facken och det är väl bra? :D

Dessutom är väl avgiften inte höjd, de har bara minskat subventioneringen vad jag förstått.
Männoskorna som röstade på dem får vad de bad om helt enkelt :P
Det sa Hitler också när folk klagade på missförhållanden under hans styre...folket fick vad dem bad om.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Mr Einstein wrote:
Pontarius wrote:Vad menar du?
Du har inget val eftersom det bara finns en avgift och den är obligatorisk.
Det är bra för dig så klaga inte :)
Dessutom så hjälper det moderaterna att döda facken och det är väl bra? :D

Dessutom är väl avgiften inte höjd, de har bara minskat subventioneringen vad jag förstått.
Männoskorna som röstade på dem får vad de bad om helt enkelt :P
Det sa Hitler också när folk klagade på missförhållanden under hans styre...folket fick vad dem bad om.
Jag röstade på miljöpartiet så enligt mig får alla andra skylla sig själva.
Men visst Hitler/Reinfeldt.. invarderar han bornholm så får vi säga ifrån.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ska man göra akassa till ett lagkrav anser jag att man istället ska lägga allt på försäkringskassan och höja skatten på förvärvsinkomst, det skulle ge mindre administration än att ha kvar ett separat system som alla ändå måste vara anslutna till.

Sedan kan man ge folk valet att betala extra och få högre kassa om de blir arbetslösa, t.ex. folk med högre lön och levnadsstandard kan välja att betala mer än basbeloppet och då kunna kvittera ut högre ersättning om de blir av med jobbet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Ska man göra akassa till ett lagkrav anser jag att man istället ska lägga allt på försäkringskassan och höja skatten på förvärvsinkomst, det skulle ge mindre administration än att ha kvar ett separat system som alla ändå måste vara anslutna till.

Sedan kan man ge folk valet att betala extra och få högre kassa om de blir arbetslösa, t.ex. folk med högre lön och levnadsstandard kan välja att betala mer än basbeloppet och då kunna kvittera ut högre ersättning om de blir av med jobbet.
Jag röster för Ghlargh som nästa Statsminister...lysande förlag ;D
Förmodligen måste man nog, precis som du skriver, ändra hela systemet i grunden om det ska bli bra.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Obligatorisk avgift till a-kassan

Post by lither »

Mr Einstein wrote:Först talar man om att alla ska vara med.
Nej, det var sossarna. Moderaterna gjorde en parodi på deras slogan ("Alla ska med").
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Re: Obligatorisk avgift till a-kassan

Post by Mr Einstein »

lither wrote:Nej, det var sossarna. Moderaterna gjorde en parodi på deras slogan ("Alla ska med").
Ok...hursomhelst verkar moderaterna förverkliga Sossarnas slogan ;D
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Haha. Rätt åt er.
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Idioti.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Tycker det låter som en bra ide.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nem wrote:Idioti.
Kort, koncist, korrekt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Obligatorisk avgift till a-kassan

Post by Niklas Berggren »

Mr Einstein wrote:Regeringen ska under året titta på möjligheten att införa en obligatorisk avgift till a-kassan.
Arbetsmarknadsminister Littorin drar en jämförelse med trafikförsäkringen där alla som har bil måste betala en grundavgift, och då borde alla som har arbete betala a-kassa.
Personligen har jag inget emot resonemanget men avgiften är alldeles för hög för att kunna jämföras med trafikförsäkringen.
Jag gillar det inte men det är trots allt statens vägar vi kör på, så en obligatorisk trafikförsäkring kan jag för tillfället acceptera. Däremot arbetar inte många åt staten och få är beroende av staten för att arbeta, så liknelsen faller. Det enda rätta är såldes att tvinga statligt anställda att betala en obligatorisk avgift medan övriga får använda vad som kallas fri vilja.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply