Fråga Ang. Artikeln om Thunderbird 1333.

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
Mortimer
Posts: 2
Joined: 2002-07-22 22:24:49

Fråga Ang. Artikeln om Thunderbird 1333.

Post by Mortimer »

Hittade till eran sida för ett par dagar sen och hittade där en intressant artikel om AMD Thunderbird 1333 http://www.64bits.se/recensioner/amd-tbird1333/, samma CPU som jag haft sedan ett drygt år tillbaka. Har aldrig brytt mig om detta med stepping och så tidigare men blev lite intresserad då jag läste artikeln och kollade vilken CPU jag verkligen hade. Det är en CPU med steppingen "AYHJA". När jag då kollade artikeln igen stod det att denna CPU är kallare än övriga t-birds och att temperaturen vid lättare arbete med en "Taisol CKG med kopparbas" ofta låg under 30°C. Denna temperatur reagerade jag på då jag aldrig under detta år fått min CPU att ligga under 42°C Idle. Kollade runt lite bland vänner som också har denna CPU med samma stepping, ingen av dom har heller fått temperaturer under ~40°C. Vi har testat flertalet olika kylflänsar m. tillhörande fläktar och fortfarande inte kommit under den temperaturen.
Bland dom vi testat är:
Thermaltake Super Chrome Orb
Zalman CNPS6000-Cu (den jag använder fn.)
Alpha PAL8045 med en 38CFM noname-fläkt

Samtliga har testats i 3 datorer varav 2 med "MSI K7T Turbo-R moderkort och en med ett Asus (minns ej modellen på rak arm, kan kolla upp vid tillfälle, dock tidigast i slutet av augusti).
Kylpastan som använts till samtliga flänsar var Arctic Alumina

Ingen av dessa håller CPUn under 40°C idle vilket jag finner konstigt då eran CPU "ofta höll under 30°C vid lättare arbete". Inte kan väl denna Taisolfläns vara så överlägsen dessa andra flänsar för då skulle det ju sitta en sådan i alla hemmabyggares datorer.
Så jag undrar hur väl informationen i eran artikel egentligen stämmer?

Våra egna resultat kan ju knappast bero på felmontering då vi monterat om dessa flänsar säkert 5-6 ggr/fläns med noggrann rengöring samt applicering av ny kylpasta vid varje byte och ständigt fått samma resultat +- 2°C.
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Du har rätt! Det hade smugit sig in ett litet fel, men det är korrigerat nu. Tack för påpekan.
/CH
Mortimer
Posts: 2
Joined: 2002-07-22 22:24:49

Post by Mortimer »

Ok.
Tack för svar och en i övrigt mkt bra artikel. :)
Post Reply