Höja Laddtryck på 244 GLT
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Höja Laddtryck på 244 GLT
Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
Re: Höja Laddtryck på 244 GLT
En GLT har ingen turboSt0ni3 wrote:Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Re: Höja Laddtryck på 244 GLT
ROFLOneway wrote:En GLT har ingen turboSt0ni3 wrote:Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Re: Höja Laddtryck på 244 GLT
kanske har satt in en turbo ? .. vet en som hade en 245'a me turbo gick hårt som fan!Oneway wrote:En GLT har ingen turboSt0ni3 wrote:Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Re: Höja Laddtryck på 244 GLT
245 TIC kanske!robbobban wrote:kanske har satt in en turbo ? .. vet en som hade en 245'a me turbo gick hårt som fan!Oneway wrote:En GLT har ingen turboSt0ni3 wrote:Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
Re: Höja Laddtryck på 244 GLT
nope glDimpZ wrote:245 TIC kanske!robbobban wrote:kanske har satt in en turbo ? .. vet en som hade en 245'a me turbo gick hårt som fan!Oneway wrote:En GLT har ingen turboSt0ni3 wrote:Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Re: Höja Laddtryck på 244 GLT
Lär väl vara en mekanisk lösning på hur laddtrycket justeras, och således en ganska enkel operation att höja trycket, typ spänn upp skruven.St0ni3 wrote:Hejsan, Någon som vet hur man höjer laddtrycket på en 244 GLT och hur mycket jag kan höja det utan att riskera att turbon exploderar?
HUr mycket du kan höja...tja, du kan nog skruva den i botten utan att turbon exploderar.
Nu när jag tänker på det, så kan du nog skruva upp det allt du orkar innan något överhuvudtaget exploderar.
KTM + Akrapovic = [love]
ok, låt säga att du har turbo på din glt. Laddtrycket justeras på wastegate ventilen som sitter på turbon, om du har en 'normal' turbo vill säga och ingen lastbilsvariant. Om du kollar på turbon sitter ett vred som går in i turbon med en gängad axel som i sin tur går in i en vacuum klocka (som manövereas med övertrycket från insuget). på axeln sitter en mutter som du lossar så axeln går att vrida på. Om du gängar in axeln spänner du fjädern i klockan vilket i sin tur leder till att ett högre laddtryck krävs för att klockan ska orka skjuta axeln som reglerar det lilla reglaget som sitter på turbon, och som i sin tur öppnar en bypass ventil som släpper ut laddtrycket i avgasröret..
Jag rekomenderar att du monterar en laddtrycksmätare så du inte laddar för mycket.. lyssna efter spikningar och justera upp.. mer än 0.5 - 0.6 bar i en original glt spis (b21e, b23e, b230e/f) är inte att rekommendera.. . Motorn är beroende på årsmodell. Om det överhuvudtaget är en glt...
justera upp bränlse trycket vid ev. spikning eller sänk laddtrycket!!
Jag rekomenderar att du monterar en laddtrycksmätare så du inte laddar för mycket.. lyssna efter spikningar och justera upp.. mer än 0.5 - 0.6 bar i en original glt spis (b21e, b23e, b230e/f) är inte att rekommendera.. . Motorn är beroende på årsmodell. Om det överhuvudtaget är en glt...
justera upp bränlse trycket vid ev. spikning eller sänk laddtrycket!!
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Stiiig wrote:jag tror det är dags att du visar en bild på din turbo...
Ska se om jag kan leta rätt på en kamera bara!
[EDIT] Sådär nu har jag en bild men ska bara få tag på SpiXx^Originalet så jag kan få portnumret till FTPn
Fick tyvärr inte tag på spixx så jag fick ta till en nödlösning, Imageshack.
Motorn inte helt färdigställd som ni kanske ser på bilden.
vad är det för block? sprutet är ju ett motronic från F motorn, likaså insuget, men det ser ut som B21 på ventilkåpan, kamremskåpan samt att fördelaren sitter på blocket. Sen sitter en tempgivare på ingående kylarslang, termostat styrd fläkt?
Turbon ser ut att vara en garret TB03 eller om den är vattenkyld; TA03
AHA! noterar även spridar hål i toppen! B21!!
Berätta nu vad du håller på med egentligen...
Turbon ser ut att vara en garret TB03 eller om den är vattenkyld; TA03
AHA! noterar även spridar hål i toppen! B21!!
Berätta nu vad du håller på med egentligen...
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Du kan ha fått lite problem nu.
Vad jag vet inte lagligt att byta motor, eller att "trimma" för den delen. En bil måste typas "besiktigas" med en ny motor el. trim och gör du inte det så riskerar du böter samt besikningsföreläggande.
Du kan även få problem med försäkringsbolaget om du är med i en olycka och dessutom vållar den.
Jag arbetar inom den koncernen som säljer Chevrolet i sverige och där är det inte ovanligt att folk byter motor. Det krävs intyg samt besiktning på bilarna.
Mitt tips är följande: Skicka ett PM till mig med registreringsnumret så ska jag kolla upp all teknisk data på din volvo.
Vad jag vet inte lagligt att byta motor, eller att "trimma" för den delen. En bil måste typas "besiktigas" med en ny motor el. trim och gör du inte det så riskerar du böter samt besikningsföreläggande.
Du kan även få problem med försäkringsbolaget om du är med i en olycka och dessutom vållar den.
Jag arbetar inom den koncernen som säljer Chevrolet i sverige och där är det inte ovanligt att folk byter motor. Det krävs intyg samt besiktning på bilarna.
Mitt tips är följande: Skicka ett PM till mig med registreringsnumret så ska jag kolla upp all teknisk data på din volvo.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
- Dynamitsven
- Posts: 1268
- Joined: 2004-02-17 9:34:48
- Location: Typ Halmstad / n ö Skåne
Man får köra en månad från ombyggnaden till besiktningen med andra specs än vad bilen är reggad med. Jag har kommit undan med orden "jag har nyligen byggt om men inte hunnit fixa regbestid än" .Oneway wrote:Du kan ha fått lite problem nu.
Vad jag vet inte lagligt att byta motor, eller att "trimma" för den delen. En bil måste typas "besiktigas" med en ny motor el. trim och gör du inte det så riskerar du böter samt besikningsföreläggande.
Du kan även få problem med försäkringsbolaget om du är med i en olycka och dessutom vållar den.
Jag arbetar inom den koncernen som säljer Chevrolet i sverige och där är det inte ovanligt att folk byter motor. Det krävs intyg samt besiktning på bilarna.
Mitt tips är följande: Skicka ett PM till mig med registreringsnumret så ska jag kolla upp all teknisk data på din volvo.
DIM kalsonger As String
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Lagligt eller ej, visst upp till dig.St0ni3 wrote:Där jag bor rör dig sig aldrig några poliser så det spelar ingen roll om bilen är laglig eller ej. Kör med den dagligen även fast den är obesiktigad och oförsäkrad
Obesiktigad, lite böter om polisen tar en.
Oförsäkrad. Visst kan funka, men om något händer, och något händer för eller senare så kommer försäkringsbolaget köra din ekonomi så långt upp i din egen röv dom bara kan. Du kommer få betala allt, från blinkersglas och repor i lacken, via bärgning och reperation till vård och rehabilitering av förlamade, och det är där miljonerna börjar rulla iväg. Sen så skickar dom till slut som en sista förolämpning en räkning på allt arbete dom har lagt ner på din olycka.
"bättre att knipa käft och låta folk tro man är pantad än att öppna munnen och bevisa det för dom!"
KTM + Akrapovic = [love]
inte det klokaste. tänk om du skulle råka drifta in i ett barn eller nåSt0ni3 wrote:Där jag bor rör dig sig aldrig några poliser så det spelar ingen roll om bilen är laglig eller ej. Kör med den dagligen även fast den är obesiktigad och oförsäkrad Men jag har väl fått mitt svar hur jag höjer laddtrycket så jag ska kolla på det till helgen, Tackar perhaven.
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
- Dynamitsven
- Posts: 1268
- Joined: 2004-02-17 9:34:48
- Location: Typ Halmstad / n ö Skåne
Föräkringen gäller ändå inte om bilen är olaglig.phastas wrote:Lagligt eller ej, visst upp till dig.
Obesiktigad, lite böter om polisen tar en.
Oförsäkrad. Visst kan funka, men om något händer, och något händer för eller senare så kommer försäkringsbolaget köra din ekonomi så långt upp i din egen röv dom bara kan.
DIM kalsonger As String