Kylning? Behövs det?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
jens12
Posts: 1
Joined: 2007-05-05 23:27:03

Kylning? Behövs det?

Post by jens12 »

Hej!

Jag sitter och skall beställa delar till ett HTPC-system och när jag kom till kylningen räckte inte mina kunskaper till längre så jag behöver lite vägledning i djungeln.

Jag sneglar på en ganska stor (46x43x16) låda med 2 st 80mm-fläktar inbyggda och en 7" pekskärm. Det ser också ut att finnas tre större luftintag på sidan men det står inget i specen om dem.

Min övergripande fråga är egentligen hur hård jag behöver vara när det gäller kylningen. Användningsområdet är ett stereosystem med filmvisning samt musik.
Jag kommer inte överklocka systemet utan kan hellre tänka mig att välja långsammare komponenter (som kräver mindre kylning) för att få ett så tyst system som möjligt.

Är det någon som har någon uppfattning om vad lcd-skärmen har för inverkan på värmen i lådan?

Är det rimligt att tänka sig att man kan köra med helt passiv kylning när det gäller CPU,GPU och Northbridge eller måste jag blanda in fläktar?

Tacksam för alla svar och åsikter
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Kör hellre riktigt tystgående fläktar (nexus på låg volt) än ingenting, kommer bli svalare och det kommer inte låta mycket, välj ett tyst och effektivt nätaggregat också.
Hehe ja
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Skall du köra helt passivt på alla komponenter gäller två saker för att få det bra:

1. Välj lågpresterande delar (inte snabbare än vad som krävs). Kolla även om du kan använda "laptop"-CPUer (lågvoltsmodeller).

2. Väl fungerande chassikylning. Den varma luften som accumuleras i chassit måste bort och ersättas med ny, sval luft. Så helt fläktlöst kan det inte bli.

Dock är de värsta bovarna när det gäller oljud fläktar av små dimensioner (som blir högvarviga för att kunna göra någon nytta). Så undvik fläktar på moderkort och grafikkort, välj en CPU-kylare med 120mm-fläkt och välj chassifläktar med samma dimension. Fixa styrning på alla fläktar så du kan optimera förhållandet mellan kylning och ljudnivå. Se även till att diskarna får sig en liten släng av svalluften - de är de mest känsliga delarna i hela maskinen. När de gäller nätagg så välj något som har bra verkningsgrad och som kan reglera sina fläktar. Om möjligt, låt nätagget dra in sval luft (använd separat utsugsfläkt för chassiluften). Det ultimata (om möjligt) är att lägga själva 230V-omvandlaren utanför chassit, ungefär som på en laptop. Till mini-itx-system finns sådana lösningar, tveksamt om det finns fullstora system (men är värt att titta på). Din lilla TFT är nog inga problem - den värme som tillförs från denna är i det hela försumbart. Till sist: tryck inte in den färdiga maskinen i en trång TV-bänk. En sådan är perfekt för att skapa värmeproblem...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply