Vem bär ansvaret för tiggare?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Vem bär ansvaret för tiggare?

Post by fisk »

Nyligen hade vi en tråd om huruvida tiggare skulle förbjudas, jag skulle vilja ta upp den debatten och inrikta den lite mer kring personligt ansvar. Något som många humanister menar är ju att varje människa har kontroll över sig själva och står till svars för sina handlingar. De är enligt dessa inte predeterminerade att bli tiggare, utan har hamnat där på grund av de val de gjort i livet.

Med detta i bakhuvudet funderar jag lite över vad för ansvar det övriga samhället egentligen har emot dem, låt mig ta ett exempel:

Idag när jag var på väg hem efter att ha suttit och jobbat med mina två gruppkamrater (vi jobbar med en uppsats i Sociologi) så ställer jag mig vid bankomaten, jag tar ut 300 kronor, och raskt så dyker det upp en smilfink (ja, han log lite som om jag var sex år, och han var en 45-årig pedofil), han började genast berätta på en svenska som för mig tydde på bildning (med samma leende (trasiga tänder hade han, men han var ganska välklädd (även om det var synligt slitna kläder)) - han berättade om att han inte för närvarande har någon bostad, inte har några pengar, och att han skulle vilja ha något att äta (det ligger en restaurang bredvid platsen jag tog ut pengarna på, det märktes att det var den han avsåg).

Jag uppmärksammade honom ganska snabbt om att jag inte är ansvarig för hans situation, att det inte är mitt problem, och avlägsnade mig.

Nu är det väl samtidigt så att jag blev irriterad eftersom han följde mina 300 och min plånbok med blicken som om han var Smeagòl och det var självaste ringen jag stoppat ned i min ficka.

Min tanke är snarast:

* Det finns samhällsåtgärder för att hjälpa människor med problem.
* Som fattig student, anser jag mig inte ha råd att sticka till slumpmässiga tiggare pengar. (Det är, som sagt, inte mitt problem).
* Hela tanken om att ge honom pengar för ett restaurangbesök är förbenat absurd.

Men det är inte för att jag inte bryr mig om tiggare som jag skapar den här tråden, då hade jag nog inte ägnat tankeverksamhet åt det. Man känner sig som lite ansvarig för de fattiga ändå (åtminstone jag).


Mina följdfrågor till 64bits är som följer:

- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
- Hur hade du gjort i mitt ställe?
- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Ansvaret för tiggaren skiftar nog med tiggarens bakgrund skulle jag tro, kan ju t.ex. vara föräldrarnas otillräcklighet som körde det åt helvete.

Jag hade inte heller gett honom pengar om jag var fattig student.

Jag är inte samhällsekonomiskt insatt och kan inte direkt uttala mig om fattigdomen som sådan.
meh
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

-Håller med dig Fisk,En persons liv är baserat på dennes förgångna och framtida tankegods.

-Ger alltid några kronor till de behövande,kan inte lita på att mina pengar på annat håll helt går till barnen i Afrika så jag kan dra detta som en parallel med att jag får se konsekvenserna av mitt donerande.

-Kommunismen motverkar fattigdomen på bästa sätt genom att utplåna det negativa i termen "Fattig",att leva spartanskt är inget som jag anser är en dålig livstil snarare tvärtom då människan ständigt tillgodoger sig fler krav på sitt liv.

Ps,intressant val av ämne :P
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
En bra fråga. Mest troligen han själv, antagligen något dumt han har gjort som fått livet att spåra ur. T.ex. kan han ha begått ett brott, åkt fast, blivit av med jobbet, ekonomin rasar och han blir av med bostaden. Men det är ganska ytligt, det finns ju anledningar till varför han gjorde beslutet som ledde till situationen, säkert något som går att skylla på någon annan. Det krävs individuell och djup forskning för att svara vettigt på denna fråga.
- Hur hade du gjort i mitt ställe?
Jag hade inte heller gett honom några pengar, jag tänker likadant, det är inte mitt problem.
- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Ja. Ja.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Vem bär nu ansvaret för tiggarens situation? I varierande grad: Han själv, du, jag, alla andra samt forna generationer. Samhället, som sådant, är allas ansvar eftersom alla påverkar det.

I fisks ställe hade jag känt mig förnärmad och kränkt över att någon vaktade över bankomaten och mina pengar som en hök. Beroende på hur upprörd jag kände mig hade jag svarat informativt och avvisande eller bara avvisande.

Att sträva mot fattigdom gör de flesta, åtminstone på ett personligt plan. Men jag får känslan att du menar med samhället (Sverige) i stort, så vill jag först slänga ut den i detta fallet, värdelösa absoluta tolkningen av fattigdom utan vill använda en relativ (på en höft så låter det bra med om man är i den nedre kvartilen) tolkning av fattigdom. Tjänar du avsevärt mindre än medianlönen (i dagslägets Sverige) så är du fattig, även om detta överskrider en viss, absolut summa.

Och med grundvärderingen att var och en skall få sträva mot sitt potential så tycker jag att en viss utjämnig av ekonomiska medel, för att minska fattigdom är något bra. Sociala orättvisor som finns kan vi faktiskt göra något åt, till skillnad mot de biologiska. Den yttersta tyngden ligger här, i min mening, på att barn skall få liknande socioekonomiska förutsättningar utan att stjälpas eller hjälpas av deras föräldrars misslyckanden eller lyckanden.

Fattigdom kommer definitivt att finnas kvar i samhället länge, huruvida det någonsin försvinner är bara otroligt lös spekulation. Den enes bröd är, och förblir väldigt länge till, den andres död.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
Det kan jag inte svara på utan fullständig insyn i just hans specifika fall, men...
Spelar det någon roll?
Om han satt sig själv i den situationen. Skall vi då bara överge honom? Är man inte värd en andra chans, eller en tredje, eller en fjärde? När skall vi sluta ta hand om våra medmänniskor och istället köra dem över ättestupans rand?

- Hur hade du gjort i mitt ställe?
Jag gillar inte hans metod. Bankomatfiskare är obehagligt påträngande och vad väntar han sig, att få en nyuttagen hundring? Personligen är approachen väldigt viktig när det gäller att få pengar av mig. Om jag känner mig kränkt så blir det inga pengar. (Med det inte sagt att man ska kräla eller lisma)

- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Det kommer nog alltid att finnas, om inte annat så åtminstonde en relativ fattigdom, som Andrej beskriver. Men bara därför är det inte fel att sträva efter att avskaffa den. Ett ideal är aldrig fel att sträva mot.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
Oftast är det förmodligen barndomsskit som ligger bakom tiggarnas problem.
Sverige har varit ett fattigt litet försupet land med mycket ångest, stryk osv... Sånt försvinner inte på en eller två generationer av välmående.
Men, eftersom alla har ett val och själva får forma sitt lilla liv så är ansvaret alltid tiggarens.
- Hur hade du gjort i mitt ställe?
Ignorerat honom på ett sätt som inte lockade honom att knivhugga mig.
- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället?
Någon är ju alltid fattigast men de riktigt utslagna borde kunna bli hjälpta på något sätt, iaf så de slapp tigga.

Men är kraven på att få bidrag o lägenhet att bli tex drogfri så kan det ju bli ett hinder.. svårt att lägga av med skiten utan fast punkt.

(när detta skrivs är jag helt slut i huvudet efter hårt jobb osv.. har jag missat poängen någonstans så är jag very ledsen..)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

När vi nu har ett socialt skyddsnät som kostar massor av pengar känns det inte motiverat att ge tiggare pengar. Hade vi avskaffat allt vad skyddsnätet heter hade jag kanske haft en annan inställning till det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag skulle ha gett honom en hundralapp och sedan gått därifrån.
Tänk om han fått hjärtattack.
Bara tanken att behöva böja sig över hans äckliga tandlösa mun, som förmodligen stinker apa, och börja pumpa luft i fanskapet skulle få en att kräkas på direkten.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mr Einstein wrote:Jag skulle ha gett honom en hundralapp och sedan gått därifrån.
Tänk om han fått hjärtattack.
Bara tanken att behöva böja sig över hans äckliga tandlösa mun, som förmodligen stinker apa, och börja pumpa luft i fanskapet skulle få en att kräkas på direkten.
"Någon annans problem" knappast så att han får hjärtattacken medan du inte ger honom hundringen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:Jag skulle ha gett honom en hundralapp och sedan gått därifrån.
Jag är nyfiken, tänkte du också på fisks situation som urfattig student?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Shinzu wrote:kan inte lita på att mina pengar på annat håll helt går till barnen i Afrika så jag kan dra detta som en parallel med att jag får se konsekvenserna av mitt donerande.
"90%" går väl åt till administration...

Sen så stör jag mig så jävulskt mycket på dom inpiskade jävlarna som ska lägga ner enorma pengar på att klä sin lilla hundjävel ::) Dom pengarna behöver någon annan mycket mer.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

ADiS wrote:
Shinzu wrote:kan inte lita på att mina pengar på annat håll helt går till barnen i Afrika så jag kan dra detta som en parallel med att jag får se konsekvenserna av mitt donerande.
"90%" går väl åt till administration...

Sen så stör jag mig så jävulskt mycket på dom inpiskade jävlarna som ska lägga ner enorma pengar på att klä sin lilla hundjävel ::) Dom pengarna behöver någon annan mycket mer.
Lika mycket som de som pimpar sin dator, bil eller något annat?
Vad är egentligen nödvändigt?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

- Tycker det till stor del ligger hos personen själv (nu tänker jag inte på de ligor etc som börjat komma där inte de som tigger får det de tiggt ihop självaoch blabla), mycket har nog med stolthet att göra. Som sagt finns det ett rätt bra socialt skyddsnät i sverige, tror det till stor del ligger på individens ansvar om de hamnat utanför det.
fast stoltheten sväljer man väl i och för sig om man tigger, är nog mer än orsak till att man hamnar i en sådan situation.

- jag hade gjort som du, har extremt svårt för folk som tränger sig på så, oavsett om det är en tiggare eller någon somd elar ut gratistidningar.

- tror alltid det kommer finnas de som är mer fattiga än genomsnittet. det finns för många som är girig, och för att någon ska ligga över medel kommer någon ligga under. däremot kan man minska skillnaderna så att ingen kommer ha så ont om pengar att det inte går att få mat på bordet varje dag. begreppet "fattig" är ju rätt relativt. så nog kommer det alltid finnas fattigdom, kan dock vara eftersträvansvärt att höja lägstanivån i samhället.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Vem bär ansvaret för tiggare?

Post by XitArS »

fisk wrote: - Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
- Hur hade du gjort i mitt ställe?
- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Är man tiggare så beror det med stor sannolikhet på att man misskött sig grovt tidigare i sitt liv. Därför anser jag att ansvaret för att tiggarens situation har uppkomit ligger hos honom själv. Dock så är det kommunen som bär ansvaret för tiggaren som människa.

I ditt ställe hade jag gett honom en tia och alla eventuella enkronor jag hade på mig. För det kunde han köpa sig en limpa bröd eller en ostburgare på Mc. Om han vore smart skulle han köpa en limpa bröd, för på den skulle han kunna "leva" flera dagar. Hade jag saknat småpengar hade jag sett på honom och sagt: "Tyvärr, jag har ingenting att ge" och gått min väg.

Riktig "fattigdom" existerar inte i Sverige annat än för de som verkligen är "uteliggare". Oavsett hur man definierar "fattigdom" så måste ett kapitalistiskt system innehålla individer med mycket mycket knappa tillgångar samt andra individer som lever i ett offantligt överflöd. I Sverige finns endast ett fåtal som lever i offantligt överflöd men samtidigt är antalet personer som lever under "existensminimum" helt försumbart.
Så, lokal fattigdom kan utrotas (då avses med 99,99%) men i ett globalt samhälle kommer aldrig fattigdomen att utrotas på det globala planet.

Detta betyder dock inte att det alltid kommer att finnas stora grupper människor som bor i skjul och letar sin mat på soptippar. Det betyder bara att "fattigdom" relativt "alla andra" aldrig kommer att utrotas. Om 200 år kanske man anses fattig om man bara har råd med en ny Volvo och inte en Jaguar...
Last edited by XitArS on 2007-05-24 22:53:53, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jag är av åsikten att om man ska få pengar ska man förtjäna dessa med någon form utav arbete (ja, detta är grovt generaliserat, och det innebär inte att jag är emot bidrag för de som behöver det). Jag klassar inte att försöka spela på folks medkänsla i bankomatkön som ett fullgott arbete (även om det säkert är en konst i sig).
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Re: Vem bär ansvaret för tiggare?

Post by wille »

- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
Tiggaren kan ha blivit tiggare av två olika anledningar.
a) han har haft en taskig uppväxt och aldrig blivit motiverad att ta ansvar över sitt eget liv och tigger därför.
b) han har genom mindre kloka val i livet hamnat i en situation där han tvingas att tigga.
- Hur hade du gjort i mitt ställe?
Jag hade förmodligen inte gett honom några pengar utan hänvisat till socialbidrag eller andra medel som han har rätt till att få.
- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Självklart är fattigdom något som man ska försöka förebygga. Inte bara för att det är medmänskligt utan också för egennyttan. En fattig människa går på bidrag eller lever under andra skyddsnät kostar samhället pengar. Får man denna att bli produktiv blir denne istället en skattebetalare.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
Tiggaren själv.

- Hur hade du gjort i mitt ställe?
Avlägsnat mig direkt.

- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Ja.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

El_Raspberry wrote:- Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
Tiggaren själv.

- Hur hade du gjort i mitt ställe?
Avlägsnat mig direkt.

- Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?
Ja.
Några motiveringar på 1 och 3, kanske?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det här med tiggare är inte så enkelt som man kan tro.
Jag tycker inte att någon ska behöva tigga i Sverige eftersom vi har ett tillräckligt bra skyddsnät för detta.
Däremot ser vi något nytt nuförtiden, och det är EU medborgare från fattiga områden som åker till Sverige på tiggarturné.

När jag tänker efter så skulle jag nog bett honom söka upp sin socialsekreterare eftersom han förmodligen går på socialbidrag.
Och är det så att han redan fått sina pengar och druckit upp dem så får han skylla sig själv.
Jag skulle ha sagt till honom att det egentligen jag som behöver pengar eftersom jag är en fattig student som måste leva på knappa studiemedel, som man dessutom måste betala tillbaka när man börjar arbeta.
Om man nu får ett arbete bla bla bla bla.
Han skulle säkert tröttna på mitt gnäll och bomma pengar av någon annan.
Jag skulle själv spela ett offer.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Vuxna människor har inte ansvar för varandra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Vuxna människor har inte ansvar för varandra.
Vuxna människor som påverkar varandra är delvis ansvariga för varandra. Människor lever faktiskt inte i vakum(!).

Alltså, snor du mina pengar så påverkar du mig och är delvis ansvarig för min situation. Spottar du mig i ansiktet är du delvis ansvarig för vad jag nu kan tänkas göra som hämd. Konsumerar du en massa varor hela tiden för varje slant du har så påverkar du den generella ekonomin som i tur påverkar mig. Alltså, du påverkar mig, eftersom varken du eller jag lever i vakum.

Så, ja, vi är alla ansvariga, i varierande grad. Om frågan är vem som kan göra något åt saken så är det åter igen, alla, i varierande grad. Självklart ligger den största och mest påtagliga möjligheten till förändring hos den enskilde individen, men nog fan är vi alla skyldiga.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:Vuxna människor som påverkar varandra är delvis ansvariga för varandra. Människor lever faktiskt inte i vakum(!).

Alltså, snor du mina pengar så påverkar du mig och är delvis ansvarig för min situation. Spottar du mig i ansiktet är du delvis ansvarig för vad jag nu kan tänkas göra som hämd. Konsumerar du en massa varor hela tiden för varje slant du har så påverkar du den generella ekonomin som i tur påverkar mig. Alltså, du påverkar mig, eftersom varken du eller jag lever i vakum.

Så, ja, vi är alla ansvariga, i varierande grad. Om frågan är vem som kan göra något åt saken så är det åter igen, alla, i varierande grad. Självklart ligger den största och mest påtagliga möjligheten till förändring hos den enskilde individen, men nog fan är vi alla skyldiga.
Var och en är ansvarig för sina handlingar. Om jag spottar dig i ansiktet (vilket får sägas vara väldigt hypotetiskt) så bär jag ansvar för denna handling och bör ställas till svars för mitt dåliga omdöme, men om du besvarar min provokation medelst ett järnrör är du ensam ansvarig för dina handlingar och det faktum att jag tidigare gjort bort mig varken ökar eller minska ditt ansvar.

Någon annan världsordning har jag svårt att föreställa mig. Det skulle resultera i absurda situationer, som när våldtäktsmannen skyller sina handlingar på offrets klädsel. Som om det skulle frånta honom ansvaret för det han själv utför.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Vem bär ansvaret för tiggarens situation?
Han själv, med en liten inverkan av omvärlden (beroende på situationen, såklart). Någonstans fattades ett eller flera dåliga beslut, och någonstans stängdes de dörrar som borde varit öppna för honom när han väl föll. Varför de var stängda vet bara han själv.

Å andra sidan är det bara han själv som kan göra något åt sin egen situation. Hur han hamande där är inte det minsta relevant för framtiden. Skyddsnätet gör ingen nytta om individen själv inte vill förbättra sin egen sits.

Hur hade du gjort i mitt ställe?

Jag hade rest mina murar, som en naturlig reaktion på det starka obehaget att vara iakttagen, och gått därifrån.

Är fattigdom något som är värt att emotsträva i samhället? Eller kommer det ändå alltid att finnas?

Så länge som människan är girig kommer det finnas fattigdom, eftersom folk hellre tar extra mycket än delar med sig. Det sociala skyddsnätet, som alla betalar skatt för att det skall finnas, är inte perfekt - men det är bra att det finns där, då det i många fall är den lilla tröst som får personer i förfärliga situationer att acceptera vad som hänt och hämta kraft för att börja om igen.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dock måste vi ju inse att den enda anledningen till att tiggare finns är att folk ger dem pengar. Hade man inte fått nånting alls någonsin hade dessa personer inte försökt tigga.


Jag blev förföljd av en skum ~30årig man "av annan etnisk härkomst" i örebro, han frågade om jag hade några pengar. Jag svarade att jag bara ägde 20 kronor och att jag skulle ha en kebab. Hans svar var att "då kan du ju ge de pengarna till mig"... Sedan försvann han spårlöst när en polis närmade sig.

I min erfarenhet har de flesta tiggare den medfödda förmågan att försvinna spårlöst om en polis närmar sig, jag har vid ett flertal tillfällen stött på tiggare som sedan försvunnit totalt spårlöst efter att en polis närmat sig platsen. Har de ett hemligt underjordiskt nätverk av tunnlar att fly genom eller finns det någon organisation som delar ut osynlighetskappor åt tiggare?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply