Trafikdrummlar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Trafikdrummlar

Post by exzrael »

Har jag missat något eller lär inte bilskolorna ut trafikregler längre? Jag har tröttnat ordentligt på att dagens bilförare inte förstår högerregel och blinkers.

- Hur svårt kan det vara att blinka när man svänger? Mer än en gång har jag fått en bilist framför mig som helt plötsligt bromsar kraftigt och svänger av utan att visa vad han ska göra.

- Fartdårar. Hur kommer det sig att även om jag ligger 75km/h på en 70-väg så får jag ändå en bil i ryggen som pressar en meter bakom och försöker köra om även om det är omkörningsförbud och backigt? Aldrig att jag ökar farten, hellre sänker jag ännu mer och lägger mig prick 70.

- Röd gubbe. Det är rött för gångare vid övergångsställe och ändå går folk över som om det vore helt trafikfritt. Nog för att jag är uppmärksam, men att folk kan vara så idiotiska är väl inte friskt?

- Håller er till rätt sida av vägen. Höll på att köra över två killar på cykel som kom runt en hörna på min sida vägen. Hade koll på en annan cyklist på andra sidan vägen och höll på att missa vinglet som kom mot mig på min sida. Hur svårt är det att hålla sig på rätt sida?

- Min sambo blev nästan överkörd när hon "räddade" ett barn på en cykelväg. En bilist tyckte det var praktiskt att köra i hög fart där och min sambo ställde sig i vägen för att inte barnet skulle fara illa. Slutade med att hon blev knuffad ur vägen av den förbannade bilföraren (där skulle ta mig fan han köra tydligen). Jag kallar detta misshandel.

- Och tusen andra saker att anmärka på. Vet folk inte vad trafik och regler är? Vett och etikett? Vänlighet? Tur det den större andelen trafikanter vet hur man beter sig iaf.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Ohh ja trode jag var ensam om att märka sånna saker^^

-Blinka vid omkörning, tror inte det är många som gör det idag
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det där med blinkers misstänker jag är ett storstadsfenomen, märkte inte av det innan jag flyttade till Stockholm(bodde i en liten håla innan). Har varit nära att bli överkörd flera gånger när bilar inte blinkar och man ska över vägen.

Folk som ligger och pressar är det bara att ignorera, inget annat hjälper. Lite beroende på vad för bil man kör kommer de ju ändå att köra om förr eller senare.

Något som trafikskolorna fortfarande är dåliga på, som du inte nämner, är att lära ut skillnaden mellan mopeder och motorcyklar. Inte helt ovanligt att bilister misstar mellanstora motorcyklar för mopeder och kör därefter.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ipren3 wrote:Ohh ja trode jag var ensam om att märka sånna saker^^

-Blinka vid omkörning, tror inte det är många som gör det idag
Inte!?
Då borde dem fan lämna tillbaka körkortet.
Jag upplever inte högerregeln som något större problem...det är värre i rondeller...AAHHHHH!!!!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Du är inte ensam att störa dig på sådana saker.

Sen att folk vinglar runt på cykel på vägen när det någon meter åt sidan finns en tre meter bred cykel och gångväg.

Att blinka och visa vart man ska anser jag som en självklarhet, visst är klockan 4 på natten och du inte sett någon trafikant på bra länge kan det väl vara en sak om man missar blinkersen.

Sen rondellkörning stör jag väl mig ganska mycket på folk som vare sig blinkar eller kör i rätt filer. Har fan lust att köpa en gammal skitbil och ut och krocka lite (och kanske få någon att ändra sina vanor) :P
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trafikdrummlar

Post by MooDHooDs »

exzrael wrote:- Röd gubbe. Det är rött för gångare vid övergångsställe och ändå går folk över som om det vore helt trafikfritt. Nog för att jag är uppmärksam, men att folk kan vara så idiotiska är väl inte friskt?
Det är väl lagligt att gå mot röd gubbe, så varför inte?
Dyslexi
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Re: Trafikdrummlar

Post by exzrael »

MooDHooDs wrote:Det är väl lagligt att gå mot röd gubbe, så varför inte?
Ja, varför inte. Ge det lite tid och sov på saken så kommer du nog på ett vettigt och seriöst svar på din fråga.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trafikdrummlar

Post by MooDHooDs »

exzrael wrote:
MooDHooDs wrote:Det är väl lagligt att gå mot röd gubbe, så varför inte?
Ja, varför inte. Ge det lite tid och sov på saken så kommer du nog på ett vettigt och seriöst svar på din fråga.
Ok, röd gubbe, ingen bil, varför inte gå över? Shet, finns väl värre saker att klaga över. Typ hur mkt co2 din bil släpper ut.
Dyslexi
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

om man är på väg in i en rondell och nån annan är på väg ut men ej blinkar så man stannar i onödan är riktigt irriterande

sen om man kör och det är mörkt ute och sen får man möte och slår av hel lyset i tid och sen 2 sec innan mötet slår dom på hel ljuset igen

sen sånna där jävla väg sniglar som ligger i 70 på 90 väg är riktigt irriterande
då önskar man nästan att man hade en dodge ram med stort stål galler fram ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: Trafikdrummlar

Post by phonak »

MooDHooDs wrote:
exzrael wrote:
MooDHooDs wrote:Det är väl lagligt att gå mot röd gubbe, så varför inte?
Ja, varför inte. Ge det lite tid och sov på saken så kommer du nog på ett vettigt och seriöst svar på din fråga.
Ok, röd gubbe, ingen bil, varför inte gå över? Shet, finns väl värre saker att klaga över. Typ hur mkt co2 din bil släpper ut.
Ja han menade väl med största sannolikhet att folk går mot röd gubbe när han kommer med sin bil.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Trafikdrummlar

Post by elvenman »

MooDHooDs wrote:Ok, röd gubbe, ingen bil, varför inte gå över? Shet, finns väl värre saker att klaga över. Typ hur mkt co2 din bil släpper ut.
Läs hans inlägg lite bättre ::)

"...som om det vore helt trafikfritt..."
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: Trafikdrummlar

Post by Mig med »

MooDHooDs wrote:Ok, röd gubbe, ingen bil, varför inte gå över? Shet, finns väl värre saker att klaga över. Typ hur mkt co2 din bil släpper ut.
Om det finns rödljus så brukar det betyda ganska mycket trafik, jag tvekar på att det finns rödljus på en liten 50väg i en ort med 20 invånare.

Jag som cyklist och fotgängare stör mig mest på bilar som kör mot rött när jag har grönt vid övergångställe (Ja, det har faktiskt hänt några gånger) och när jag cyklar så är det väl mest människor som står mitt i cykelgången och bilar som pressar på bakifrån när jag står i cykelboxen.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jag lackar på bilister som lackar på mig när jag har grönt samtidigt som dom och de tror att jag har rött.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag gillar spårvagnar.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det gäller inte bara korsningar utan också rondeller där dom ska blinka ut då 99% skiter i det så får man stå och vänta helt i onödan för man vet inte om han ska ut ur rondellen eller fortsätta förbi min infart på rondellen. Jävulst irriterande! Och det är inte trafikskolorna utan det är människorna i sig som skiter i vissa saker som dom täcker 'ähh jag har gjort detta så mycket så jag behöver inte mer jag kan det'. Sådana borde man sätta på prov igen, dvs praktiskt som teoretisk. Av dom som gör om så kommer säkert 80% att få fett jävla IG. För övrigt, fick mitt körkort i tisdags! Håller reglerna så gott jag kan men det märks att många ligger bakom och pressar och vill köra fortare, står det 70 kör jag 70... Vill inte få mitt kort indraget för att en eller flera idioter har bråttom.

EDIT: Kom även på dom där idioter på EU-mopeder. Dom där jävla ungarna är ju för fan livsfarliga! Dom har ingen som hellst koll på vilken fara dom utgör då dom kör förbi mellan två bilar då mellanrummet inte är mer är 70cm. Hoppas bara att de som håller på verkigen åter ut för något illa, ramlar under bilen och får skallen påkört!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Jag förespråkar obligatoriskt återkommande kör- och teori-prov för de som tar körkort efter 20XX-01-01. Var tredje år borde man bli kallad för att få behålla sitt körkort. Sen är det ju en fri diskussion om vad som händer om man misslyckas med något av proven (eller båda). Och vad det kostar oss skattebetalare att införa detta, samt om det ens är möjligt överhuvudtaget.

Om jag gissar rätt så är det nog en och annan som skulle motsäga sig detta förslag. Är Du rädd för att misslyckas kanske? Om så är fallet, varför? OM det kan genomföras kanske antalet olycksfall kan minskas och ta oss närmare en nollvision. Kanske, men bara kanske.

(Ja, XX är rätt i årtalet ovan. Dumt att nämna årtal, det är fri diskussion så...)
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag undrar hur vi svenskar står oss mot amerikanerna?

http://www.e24.se/dynamiskt/klacksparka ... 546460.asp

En av sex av de amerikanska bilförarna skulle inte bli godkända på det skriftliga körkortsprovet, om de tvingades göra om det i dag.

ja det är grymt irriterande med folk som inte blinkar i korsningar. Det går liksom automatiskt.
Ibland är man så sjukt sugen på att tvärnita när man har bakomvarande i bagaget. Om det inte vore för att min egen bil åker på stryk och att man kan åka på wiplash-skada så hade jag fan gjort det flera gånger.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Läste något om en tjej i USA som höll på med sin mobiltelefon medan hon körde bil, tror hon höll på med nån ringsignal eller något, och så körde hon på en person som dog.
Hon förlorade inte ens körkortet, hon fick typ inget straff alls, tror hon fick en övervakare i nån månad eller så.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

lillis wrote:Jag gillar spårvagnar.
Tycker att dom är läskiga. :P

Dom är jättesöta här i Sthlm, men dom går ju inte speciellt snabbt och jag kan inte direkt tycka att det är ett effektivt färdmedel. Det som är smidigt med dom är väl att dom går ovan jord (= lättare att ta sig till och från dom), det är lättare att lägga ut spår och stationer till dom med tanke på att man kan lägga dom direkt i asfalten och att dom är lite miljövänligare.

Annars är dom totalt livsfarliga. :P

Det är iofs tub också, men där är det iaf olagligt att beträda spåren.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Varför finns det inte fler fligthpaths i Sverige. Att ta gryffin till skolan vore inte helt dumt.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

wille wrote:Varför finns det inte fler fligthpaths i Sverige. Att ta gryffin till skolan vore inte helt dumt.
que? pratar vi wowspråk nu lr?
Dyslexi
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det jag stör mig på som fotgängare är alla jävla idioter som inte saktar ner innan övergånstället utan trots att man uppenbarligen är på väg över så fortsätter dom i en fart och riktning som skulle leda till mycket kroppslig skada för mig, skulle jag fortsätta i samma fart och riktning, vore det inte för att dom bromsar i sista sekunden. Att sakta in före övergångstället är en bra idé om någon är på väg över, tvärbromsa inte precis före.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

man kan även vända på det där med för det finns många idioter som går/cyklar rakt ut framför bilar utan att titta och jag tycker inte det är nå smartare
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Re: Trafikdrummlar

Post by andersson »

exzrael wrote:- Fartdårar. Hur kommer det sig att även om jag ligger 75km/h på en 70-väg så får jag ändå en bil i ryggen som pressar en meter bakom och försöker köra om även om det är omkörningsförbud och backigt? Aldrig att jag ökar farten, hellre sänker jag ännu mer och lägger mig prick 70.
Måste tyvärr säga att människor som täcker upp och agerar låtsatspoliser är det absolut värsta i trafiken. De förstör trafikrytmen och skapar därmed köer, de hindrar andra bilister som kan ha bråttom. Med t.ex. en fru som håller på att föda i baksätet hade jag också stått på.

Om vi håller på med en lista över störande moment i trafiken skulle jag även vilja ta med de som tror att man inte kan svänga på en avfart i hastigheter över 20Km/h. Lite styrfart har aldrig skadat något och det hjälper bakomliggande bilar om de inte plötsligt behöver parkera på vägen för att personen innan skulle sväga av.
Parental Advisory - Explicit Content
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

En sak jag irriterar mig på är alla lastbilsförare som svänger ut på vägen med sina jättebilar precis framför en så man tvingas tvärbromsa. Som om dom hade nån slags förkörsrätt enligt principen "störst först"...
Post Reply