Kyla bärbar

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Kyla bärbar

Post by terjes_slav »

Jag vet inte om detta borde ligga under moddning.. är det så så får nån snäll moderator flytta den eller nåt. Hur som helst.. Fick en gammal laptop från min faders jobb för nån vecka sen, inte den senaste direkt, men funkar bra till surf och skolarbete. Kollade tempen eftersom jag inte hörde fläckten som sitter i den, i alla fall tror jag det sitter en i. Hur som helst, CPU låg på 50grader idle, vilket jag tycker är rimligt för en laptop P4.. Men hårddisken låg på 59 grader idle vilket enligt mig är alldeles för mycket. Vill minska värmen på den och har sett att det finns laptopkylare man kan köpa från diverse affärer.. Men jag är snål och tänkte därför bygga en egen, då till min fråga:

Bör luften blåsa på datorn eller dra luft från den?
Hur bör den utformas? Var skall fläcktar sitta för bästa kylning osv?
Hur mycket störm kan man få från en USB-port? Vill ju helst inte behöva nån extra kylning till "kylaren" hur många t.ex. 40mm fläcktar kan man koppla till en USB? Är det nån ide alls?

Tacksam för svar.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Jag bygde en egen.

Fläktarna på min blåste på datorn, verkade bäst i mitt tycke.

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=558186
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

Tack. Men som sagt, nån som har koll på hur mycket ström man kan få från en USB? Om man kan driva X antal 40mm fläcktar eller större? Skall söka lite på forumet, men vet nån så vore det bra.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Tror man max kan ta ut 0.5A. Och USB-uttaget ligger på 5v, så dina fläktar lär snurra väldigt långsamt.
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

Kräver små fläcktar lika många volt som större? Alltså kräver en 40mm lika mycket som en 120mm för att snurra i hyfsad fart? Finns det nåt annat sätt att få ström från en bärbar utan att behöva koppla den till väggen?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

terjes_slav wrote:Kräver små fläcktar lika många volt som större? Alltså kräver en 40mm lika mycket som en 120mm för att snurra i hyfsad fart?
Ja och nej.

Det beror helt på hur fläkten är konstruerad. Den kan vara gjord för 24V och lågt varv, 5V och jättehögt varv, 12V lågvarv, 9V "mellanvarv" osv... Alla tänkbara varianter alltså. Och storleken på fläkten spelar ingen roll.

Däremot är de flesta fläktar som används i datorsammanhang gjorde för 12V likspänning, oavsett 40mm, 250mm eller något däremellan.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply