Kommer vi att skapa känslor till en robot?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Kommer vi att skapa känslor till en robot?

Post by ADiS »

Har undrat det länge men och nu kom jag på att jag kan fråga er också.
Idag har robottekniken kommit en bra bit fram men fortfarande kommer det att dröja ett bra tag till tills vi möter en robot på gatan som frågar dig hur du mår. Om du säger att du är sårad så säger han att han förstår. Det som är rätt intressant är om de skulle på egen hand skapa en egen personlighet. Men visst låter det jävligt konstigt, bli kär i en robot? Om en robot skapar en personlighet så borde vi då betrakta den som en mänsklig individ med ett annat utseende, eller?

Vad tror du om denna framtid då robotar förmodligen kommer att förekomma i våra liv?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Arbetslöshet...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

AshTray wrote:Arbetslöshet...
robotar har ju redan skapat det..
Dyslexi
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

AshTray wrote:Arbetslöshet...
Hahah! indeed!

Men jag tycker man inte borde gå så långt med robotar.. Kan bli farligt, om dom får en egen vilja?
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

AshTray, om du inte förstod så handlar det inte om robotar från ABB ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Kollat för mycket på irobot lr ;)

Men jag tror nog kanke att det kommer komma men inte i en sån stor utbredning.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Explorer wrote:Men jag tror nog kanke att det kommer komma men inte i en sån stor utbredning.
Klart det kommer? Om det kommer i en liten utbredning så kommer det utvecklas till en stor, med sannolkhet. Tänk bara hur mkt som hänt de senaste 100 åren. Tänk om 100 år framåt, 200, 300, 1000.
Dyslexi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det beror på hur man definierar "känslor".

Robotar kan säkert ge ett intryck av förståelse, och känslor. Man skulle säkert kunna bli lurad av en robot också. Lite som att det finns psykopater, som kan låtsas att de har känslor, och folk går på det.

Tex, så skulle man kunna programmera roboten att ge mer prioritet till en person, över en annan person, beroende på hur mycket tid de har spenderat tillsammans, vilket ger ett intryck av att band är knutna, lojalitet, och "attachment".

Men genuina känslor, är lite svårare. Tex, smärta, sorg, etc...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

En robot behöver inga känslor.
Den ska vara en slav och uppfylla alla ens önskningar.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Moonsky wrote:Men genuina känslor...
Definiera "genuina känslor" här. Om en person visar alla tecken på att känna en känsla, är då inte det nog för att känslan skall ses som genuin? Det finns ingen garant för att någon människa i världen verkligen känner smärta som du.

Smärta är ett sätt för hjärnan att varna kroppen så att man slutar skada sig. På samma sätt kan en robot ha sensorer som sätter "Aktivera höger arm och flytta den åt vänster fort som bara fan" som högsta prioritet om armens värmesensor känner av hög värme. På samma sätt kommer armen kanske att bli skadad och bli svår att använda om roboten inte lyssnar på sina "känslor".

Så vad är det egentligen du menar med en -genuin- känsla?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tror mycket väl att programering av AI's med känslor och personligheter kan bli en konstform i framtiden.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Men om dom får känslor och blir som oss blir det väl nästan människohandel och liknande? Och det jobbigaste blir ju om vi ska bygga en likadan robot, då blir det ju kloning och det får man ju inte göra med människor. Hur gör vi då? :P
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag kan lugna dig med att lagarna kommer att ändras.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Robotar med mänskliga rättigheter.... Kanske kan bli farligt? Vad händer om de producerar sig sjävla eftersom det finns robotar idag som lär sig sjävla...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

ADiS wrote:Robotar med mänskliga rättigheter.... Kanske kan bli farligt? Vad händer om de producerar sig sjävla eftersom det finns robotar idag som lär sig sjävla...
Image

Duh.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

ADiS wrote:Robotar med mänskliga rättigheter.... Kanske kan bli farligt? Vad händer om de producerar sig sjävla eftersom det finns robotar idag som lär sig sjävla...
Helvette! Då får vi ju en massa äckliga varelser som beter sig som människor!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

nyligt sett irobot ?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

robbobban wrote:nyligt sett irobot ?
tv igår
Dyslexi
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

ADiS wrote:AshTray, om du inte förstod så handlar det inte om robotar från ABB ;)
Jodå, jag förstod. Men de kan ju ta över jobb ändå. Som servitörer, betjänter eller vad som helst. Typ, - hämta kaffe robotjävel. Inte bara såna där orangea saker som på fabriker. :)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Allt är möjligt. Det tar bara olika lång tid att utföra.
::) En sanningens ord från mig !
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Men måste man då skapa robotar som ersätter oss i olika arbeten? Varför inte skapa för nöjets skull?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jepp rätt intressant.. kanske inte helt i nuläget men kanske inom 40 år eller så. Filmen a.i handlar ju till en stor del om detta..

Om vi kommer så långt som att skapa artificella avbilder av oss själv så tror jag tyvärr inte att de kommer få bli helt fria. Jag skulle kunna tänka mig att någonslags spärr sätts in, eftersom jag kan inte se hur mänskligheten skulle klara av att inte vara den mest överlägsna varelsen längre.

d.v.s några trevliga grundlagar som vanligt för dem..

Skulle tippa att det blir en rätt trisst värld för dem...


When creating life, how much life should you allow it?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag undrar hur försoffade vi skulle bli om robotar lagar mat åt oss och borstar våra tänder. Jag tror inte på hushållsrobotar, inte ens i städningssyfte.

Om robotorna blir medvetna (högst osannolikt för övrigt) lär de vilja ha rättigheter och vara equal till sina skapare, något skaparen troligtvis inte gillar, och problem uppstår.

Hmm.
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Förr eller senare kommer ju våra liv bestå av att sitta droppmatade i tuber med glädjeimpulser 24/7 à la matrix. Då behövs inget annat.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Mitra wrote:jepp rätt intressant.. kanske inte helt i nuläget men kanske inom 40 år eller så. Filmen a.i handlar ju till en stor del om detta..

Om vi kommer så långt som att skapa artificella avbilder av oss själv så tror jag tyvärr inte att de kommer få bli helt fria. Jag skulle kunna tänka mig att någonslags spärr sätts in, eftersom jag kan inte se hur mänskligheten skulle klara av att inte vara den mest överlägsna varelsen längre.

d.v.s några trevliga grundlagar som vanligt för dem..

Skulle tippa att det blir en rätt trisst värld för dem...
When creating life, how much life should you allow it?
Grundlagar? som i Irobot? :S där gick det ju bra. :P
Nej jag tror absolut på en framtid för robotar och AI. kommer bli riktigt spännande att växa upp under 2000-talet och få vara med om alla stora beting som förhoppningsvis uppfinns. Dock kommer vi nog aldrig få uppleva lika stor utveckling som 1890 - 1990 men en utveckling står nog vid vägens brant.

Dock är jag lite orolig över att kapitalismen tar över allt för mycket.
För 2000-talet är inte uppfinnarnas-era det var 1900-talet. När någon kommer på något bra och billigt idag som inte kostar många kronor alls att tillverka blir det stoppat av storföretagen, vilket är synd. Om inte denna girighet hade existerat hade vi nog vart mycket längre fram i vår utveckling idag än vad vi är. För alla måste alltid tjäna så mycket pengar som möjligt, någonting annat vore ju rentutav kriminellt.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply