Vattenkylning?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Logan
Posts: 127
Joined: 2005-11-27 21:15:16
Location: Jönköping
Contact:

Vattenkylning?

Post by Logan »

Hej tänker testa lite med vatten kylning nu.
Men undrar hur stor radiator och pump man måste ha för att kunna driva hela datorn? CPU N-brige HDD samt grafikkort och Nätagget?

Jag kör med en dual cor Intel 2,13 med ett 880 GTI kort. och 2 hdd.
// SweLogan "Krister Johansson"
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

1 kyler du ara för burken ska va tyst?

2.om nej på 1an skit i agg,diskr o chipset.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Logan
Posts: 127
Joined: 2005-11-27 21:15:16
Location: Jönköping
Contact:

Post by Logan »

Jag ska kyla för att få den så tyst som möjligt.

Har kollat på ett kitt från thermaltakes Bigwater 745. För att driva hela datorn.

Men jag kan inte hitta något nätagg som kan kylas med vatten, har för mig det ska finnas en eller 2 st sådana ute på marknaden.
// SweLogan "Krister Johansson"
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Att kyla hårddiskar och nätagg med vatten är bara otroligt onödigt. Det hindrar flödet en massa pga att man ska kyla någonting man kan kyla helt passivt, eller aktivt men knäpptyst. Det behövs inte mycket luftflöde för att kyla ett mindre nätagg, och en hårddisk behöver inte mycket till flöde heller. Tänk på att du måste ha fläktar i vilket fall som helst, eftersom du inte kommer kunna köra radiatorerna helt passivt. Ska du överklocka kan du tjäna några FSB på att kyla chipsetet också, annars kan du lika gärna luftkyla det med.

Jag antar att meningen med att kyla alla komponenter i datorn med vatten bara är för att impa på polarna, eller? :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Logan
Posts: 127
Joined: 2005-11-27 21:15:16
Location: Jönköping
Contact:

Post by Logan »

Nej det är inte bara för imp faktorn utan mera för att jag ska köpa 2 rapotr hdd och på komplett så hade dom en produkt som heter "Watercool Silentstar HD-Dual u/ nipler" som säg göra mycket nytta gällande kylning och ljudet. Där av fundering på att kyla hela datorn. Jag har räknat med att 3 120 mm fläktar ska klara av att driva allt utan nätagget som jag skippar. Och då det kittet som jag nämde nyligen skulle passa bra.
// SweLogan "Krister Johansson"
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

hermaltakes Bigwater 745 är bara skit.

kör tyst luftkylning istellet.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Ett tips är att plocka ihop efter behov ifrån Petras, en riktigt bra affär med mycket prylar. Vad ligger budgeten på?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Logan
Posts: 127
Joined: 2005-11-27 21:15:16
Location: Jönköping
Contact:

Post by Logan »

Budget ligger på 3000:- och då ska ett chassi med i priset.
Är inne på "Antec Performance One P180"

Målet är en tyst och välkyld dator som inte är tänkt för överklockning.
Men om kylningen är så pass bra så att man kan klocka så är det inte negativt. 8)
// SweLogan "Krister Johansson"
Logan
Posts: 127
Joined: 2005-11-27 21:15:16
Location: Jönköping
Contact:

Post by Logan »

Men hur mycket kan man kyla med ett litet system?
CPU Chupset VGA HDD?
// SweLogan "Krister Johansson"
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Logan wrote:Budget ligger på 3000:- och då ska ett chassi med i priset.
Är inne på "Antec Performance One P180"

Målet är en tyst och välkyld dator som inte är tänkt för överklockning.
Men om kylningen är så pass bra så att man kan klocka så är det inte negativt. 8)
Då skulle jag tänka om. Ett seriöst fungerande kit som inte låter men än en bra helt luftkyldanläggning kostar mer än din budget tillåter.
Man måste ha en bra radiator för att kyla så pass mycket hårdvara och de kostar därför en slant. Likaså pump kostar endel om man vill ha en tyst och som generera höga flöden.
Skall du kyla så mycket skall du absolut ha 1/2" system istället för 3/8" som många snål system använder.

Nu vet jag inte vad för hårdvara du sitter på men nordbyrgga brukar alltid gå att kyla passivt, grafikkort finns det välldigt tysta fläns/fläkt paket till. CPU lika så. Då skulle du garanterat ha råd med låda och kylning för dina 3kkr och säkerligen ha lite pengar över till annat. Samt du slipper allt strul med rengöring av vattensystem då och då och eventuella vattenläckor.
Logan
Posts: 127
Joined: 2005-11-27 21:15:16
Location: Jönköping
Contact:

Post by Logan »

Ok, men vilket chassi rekomenderar ni för att få det så tyst som möjligt?
// SweLogan "Krister Johansson"
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Chassiet har inte massor med det hela att göra.De flesta kvalitets chassin som inte skakar och vibrerar en massa brukar gå att få väldigt tysta med rätt fläktar och montage.
Dämpmaterial gör också sitt men rekommenderar inte att köpa kitten på datoraffärerna eftersom de är svinigt dyra.
Post Reply