Skräck, rysare - tips ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Devilholk
Posts: 146
Joined: 2002-04-10 21:22:00
Location: Lycksele
Contact:

Skräck, rysare - tips ?

Post by Devilholk »

Nån som har några tips på sånna filmer?
Som man kunde ta och kika på.
"Älska HIM"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

när det gäller riktiga skräckfilmer så finns bara Alien 1-3 imo, men gäller det s.k. skräck-komedier så finns det en uppsjö.
Börja med att kolla på alla gamla Zombiefilmer, framför allt Night of the living dead, dawn of the dead, Day of the dead samt Return of the living dead 1-3 m.fl.
Sen kan du gå över till House 1-3, Demons 1-2, texas chainsaw massacre och MASSOR av andra.
Jag vill inte ens nämna alla senare amerikanska mainstream-"rysare" dom är bara ren skit

(detta är min åsikt, inga påhopp plz)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Skräckfilmer som duger är ytterst få, ovan nämda Alien, där egentligen bara ettan har ett högre skräckvärde. Tvåan blev ju mer av en action, en bra sådan. Trean var bara löjlig.

Psycho och the shining (Stanley Kubricks) säger jag.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

beeraholic wrote:Skräckfilmer som duger är ytterst få, ovan nämda Alien, där egentligen bara ettan har ett högre skräckvärde. Tvåan blev ju mer av en action, en bra sådan. Trean var bara löjlig.

Psycho och the shining (Stanley Kubricks) säger jag.
Sorry, Alien 1-2 ska det vara, ja, 3 & 4 sög...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Alien 1 & 2 e Bra. Filmen 22 värkar bra! http://www.webhallen.com/page.php?_id=6782&
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

YEAH! en norsk thriller, nordiska thrillers är bäst...

-----> ½ off topic:

Hur många har inte sett att "Scene selection", "stereo sound", "booklet" och "interactive menus" kallas "special features" på många DVDer numera?
Jag undrar hur länge det dröjer innan dom börjag skriva med "plastic case with snap lock and disc holder", "color front and back cover", "High density digital storage media", "Digitally compressed video and audio" & "Scene listing" hamnar i listan på filmens baksida, varför inte också "length 1:35" och "english speech" när man ändå är igång?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jag säger också Alien, Psycho och The Shining. Men jag vill också nämna Fredagen Den 13 och Alla Helgons Blodiga Natt. Någon som håller med? 8)

Filmer som Den Onda Dockan, Poltergeist och Djurkyrkogården är också exempel på filmer som får mina nerver att sätta sig lite på sned.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

jazzmannr1 wrote:Jag säger också Alien, Psycho och The Shining. Men jag vill också nämna Fredagen Den 13 och Alla Helgons Blodiga Natt. Någon som håller med? 8)

Filmer som Den Onda Dockan, Poltergeist och Djurkyrkogården är också exempel på filmer som får mina nerver att sätta sig lite på sned.
Onda dockan? den ser jag som en komedi, en bra kommedi, men ändå en kommedi :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
petter

Post by petter »

army of darkness (evildead 3) är bra tycker jag ettan också men tvåan är bara en sämre remake av ettan.

jag hoppade även högt när jag såg pitchblack , den spelar på allt det klassiska med mörker monster och plötsliga händelser.

en du absolut skall missa är 13th ghost , sämre film får man leta efter.
fisk

Post by fisk »

Clive Barkers: Nightbreed
Stephen Kings: IT (Det)
Stephen Kings: Misery (Lida)

hyfsade skräckisar :)
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

En relativt ny skräckfilm som jag tyckte var rälig (ja, det är ett ord :) ) är
House on the haunted hill.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
petter

Post by petter »

snupplade över denna url'n...http://www.bloody-disgusting.com
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Jeepers Creepers är bra.

Hoppade till några gånger när jag såg den iaf :)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Panic room. Kanske inte så läskig men helt klart sevärd.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

FFS!

Ni har glömt Exorcisten, mycket ruggig.
Även The Others har ni tappat.

Sedan måste jag säga att det två första Halloween-filmerna är trevliga rullar.

It och Lida är även de bra, fast de är ju redan nämnda.
Jag gillar även Poltergeist.

Finns väl några fler bra rysare. Uppdaterar här när jag kommer på fler.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

American psycho ( <--stavas det så ?? )och House on the haunted hill är bra filmer.
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Peak wrote:Jeepers Creepers är bra.

Hoppade till några gånger när jag såg den iaf :)
Det enda som är skrämmande med Jeepers Creepers är att en regissör som Francis Ford Coppola varit en del av produktionen, något som man tycker borde vara omöjligt för en sådan B-film.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Rosemary's Baby (http://uk.imdb.com/Title?0063522) sägs vara bra, har dock inte sett den än själv (känns som jag tillbringar all min tid med att "titta ikapp" alla gamla klassiker). någon som kan ge ett utlåtande? :)
» the empire never ended
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

braindead? > zombiefilm
Stay OpenMinded: OMP design studio
petter

Post by petter »

braindead är inte direkt skrämmande dock så länge man inte menar skrämmande bra
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Är det ingen som har något tips på någon riktigt läskig film....alltså då menar jag riktigt läskig, inte typ "Alien" eller "Scream" där man kanske hoppar till lite, utan något som Biter....typ sitter ett tag så man blir riktigt skraj....det skulle vara kul att se någon gång...kommer inte ihåg att jag sett någon sådan film sen jag va typ 14....
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

The Others, skule jag säga... Höll på att skita på mig när jag såg den :o

Fast jag är ju överdrivet lättskrämd också :(
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Xtreme P0rn0 Bootcamp ? .. :|

edit: ok den va verkligen sämst förlåt :( slå mig admin...
Karnivor
Posts: 74
Joined: 2002-03-11 22:54:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by Karnivor »

Tycker personligen inte att mer än 1 eller 2 av ovanstående filmer är läskiga. 2 filmer som får mig lite skakis är Event horizon och I skräckens skugga. Riktigt bra filmer.
User avatar
Lanna
Posts: 14
Joined: 2002-07-10 10:41:36
Location: Linghem
Contact:

Post by Lanna »

Skräck är inte någon favorit för egen del men jag kan gott avråda er från 80-talsrullen "Spöksnubben i skrubben" (Org.titel "Monster in the closet").

Det är fan det sämsta jag sätt :P
"All good things must have an end..." /Q

Celeron 400@450MHz | 192 Mb SDRAM | WD 40 Gb 7200 rpm | Voodoo3 | Integrerat ljudkort | ett moderkort? |
Post Reply