Lindra godissuget?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

gummiboll wrote:ett problem bara. då måste man lita på dagens forskning. vilket känns lite svårt då de haft fel så många gånger förr.
och kaloriintag avgör din vikt, det kan du inte neka till. du kan gå ner i vikt om du lever på chips om du inte äter mycket per dag av det och du kan gå upp i vikt av riktig hälsokost om du äter för mycket av det. så nog kan man gå upp i vikt av nötter som innehåller massa kalorier. men det är ju än bättre viktuppgång än om den beror på socker...
och kroppen behöver även socker. precis som den behöver fett. den behöver bara inget överflöd av det.
Kan säga att man kan lita väldigt mycket på dagens forskning, men det är alltid paradigmen som avgör i slutändan ändå, på jakt efter sanningen.
Det är inte bara sjukvården/hälsokost som är drabad, alla områden som bedriver forskning har sina problem och sina olika synsätt på rätt och fel.

Det är inte kaloriintaget som styr vikten i första hand, det är kaloriförbränningen, man kan äta 10k kalorier om dagen och ändå inte gå upp i vikt men också ligga på 2k och gå upp i vikt. Men visst, kaloriintaget har sin roll också.

Det är grym skillnad på kolhydrater och kolhydrater, fett och fett, proteiner och proteiner. Finns så många egenskaper, kvalite, vad kroppen behöver. Skulle bli en tung bok om man skulle skriva ner allt, och dess funktion i kroppen, påverkan m.m.

För att förstå sambanden mellan alla kemikalier i kroppen, vad som gör vad, egenskaper m.m. så föreslår jag att man läser in sig på ämnet nutrition/kost.

Finns väldigt mycket att läsa på nätet 'behövs inte gå till biblan för att låna böcker', gäller bara att hitta rätt källa (kasta aftonbladet/expressen i sopptunnan :P ) , artiklar som är gratis bla. länk1, länk2 bara dessa ger en mkt god inblick, finns också väldigt bra böcker i ämnet, det är bara att dyka ner i en bra bok.

Själv är jag ingen dietist eller liknande, började styrketräna när jag var ung och då kom kost och hälsa in naturligt, så det har blivit att jag läst väldigt mycket om nutrition. Har inte läst så mycket på senare år dock.

Fredrik Paulun är lite av ett genombrott för 'svensson', efter att han blev klar nutritionist på högskolan så har han samlat ihop alla rapporter/fakta på studier från forskning och skrivit böcker för allmänheten att läsa och ge oss, detta gör han kontinuerligt (för övrigt så är han forskare också). Tidigare så har det varit en flaskhals just här, ingen tidigare som har fört vidare informationen från forsknings studierna, iaf inte i lika stor utsträckning som Fredrik gjort, själv hörde jag talas om han -95 eller -96. Om ni har tillfälle att gå på någon av hans föreläsningar så är det guld värt.

Det är skillnad på rätt och rätt samt som Fredrik säger, man kan dö av allt, det är bara en fråga om dosen. Zezo not, om det inte är fråga om dosen är det fråga om man får i sig rätt mängd :P.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

gummiboll wrote:ett problem bara. då måste man lita på dagens forskning. vilket känns lite svårt då de haft fel så många gånger förr.
och kaloriintag avgör din vikt, det kan du inte neka till. du kan gå ner i vikt om du lever på chips om du inte äter mycket per dag av det och du kan gå upp i vikt av riktig hälsokost om du äter för mycket av det. så nog kan man gå upp i vikt av nötter som innehåller massa kalorier. men det är ju än bättre viktuppgång än om den beror på socker...
och kroppen behöver även socker. precis som den behöver fett. den behöver bara inget överflöd av det.
jag förstår inte vad du försöker säga...?
klart du går upp i vikt om du äter -massor- av nötter i -regelbunden- tid, men vem gör det?
det är 934020348483 ggr bättre att man äter en hand nötter varje dag än köper en daim eller whatever. jag hade t.o.m. hellre ätit nötter än frukt.
om han ska gå ner på ett hälsosamt sätt så kan han inte tänka "OH NO FETT" - då är det bättre att han skär ner på sockret eftersom det finns många nyttiga fetter men inte så många nyttiga sockerarter.
tyvärr gör många tonårs(tjejer) felet idag att dom väljer lightprodukter & dylikt, som innehåller ton av aspartam, och samtidigt väljer bort i (i många fall) det nyttiga fettet.
men jaja, detta är en everlasting diskussion, men jag är iaf glad att jag aldrig haft ätstörningar och alltid haft en bra relation med mat. folk oroar sig för mycket.
noli turbare circulos meus
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

det bästa sättet o gå ner i vikt är nog att inte ha tid att äta hela tiden.

på sommarlovet så har ja kunnat sitta vid datorn ändan till klockan 5 på morgonen o då blir man hungrit emellan åt :)

sen ska man väl aldrig skita i att träna för man inte orkar.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

robbobban wrote:
-SE- wrote:Ät mängder med godis på helgen, inget mer. Blir du sugen på det i veckan så äter du mat istället.
vaför just mängder ??? en påse räcker väll om han inte vill svälla upp som en gris.
Som Des sa så är en påse en stor mängd ;) Allvarligt talat så är ju detta rättså individuellt om vad man tycker är mycket och lite. Jag åt rättså mycket godis på fredagarna förr och struntade i det i veckorna. Nu har det varit sommarlov ett par månader och nu har jag glömt bort när det är helg så jag har inte ätit mycket alls. Sen är det väl bättre för kroppen att äta en större mängd godis under 2 dagar än vad det är att ha små mängder under hela veckan, right? Var det jag mest syftade på.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

-SE- wrote:Sen är det väl bättre för kroppen att äta en större mängd godis under 2 dagar än vad det är att ha små mängder under hela veckan, right?
Höhö, Nej. Speciellt inte om summan godis fördelad över hela veckan är densamme.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

-SE- wrote:Sen är det väl bättre för kroppen att äta en större mängd godis under 2 dagar än vad det är att ha små mängder under hela veckan, right?
För tänderna, visst, men jag är inte säker på om det är lika bra för resten av kroppen.
Post Reply