Tjena!
Håller på att bygga en ny motor till vinterbilen, och så här i väntans tider på att beställda delar skall inkomma så tänkte jag ta och snygga upp lite detaljer, ser ju alltid trevligare ut, även om jag generellt ser prestanda framför puts. Häng med!
Hur kul ser denna ventilkåpa ut?
Efter lite rengöring började jag slipa lite med 120 papper för att få bort färgen.. Så här i efterhand kunde jag kanske använt färgborttagningsmedel typ Bums eller liknande.. Hade sparat en massa jobb!
Då är hela slipad.. (nästintill iallfall, får slipa ställena där maskinen inte gör ett bra jobb för hand.. ) nu måste jag slipa med 340 papper för att på bort alla sliprosor.. Sliprosor är små repor som uppstår av sanpappret. De blir speciellt tydliga när man använder en slipmaskin som för pappret i små runda rörelser, reporna uppträder som små cirklar (därav namnet sliprosor) men kan alltså slipas ytterligare med finare sandpapper..
Nu är den slipad ytterligare. Rosorna är mindre tydliga och då återstår fin slipning.. 800 papper!! Jag våtslipar när jag använder fina papper för att minska dammet som inte är nyttigt att andas in, sen håller papprena betydligt längre och de går att tvätta av i vattnet för att motverka sättninigar, dvs att slipdamm fastnar i pappret.
Efter slipningen börjar jag med poleringen.. Här använder jag en vanlig borrmaskin, en tygrondell och slipvax. Rondellen finns i många utföranden, bla olika storlekar och uppnystade versioner, dvs att tyget inte är ihopsytt hela vägen och kan forma sig lättare, vilket underlättar i vrår och hörn etc. Slipvaxet funkar ungefär som autosol och inhandlas på verkygsaffärer, indusriaffärer eller järnhandeln etc. 54 spänn kostade det för en kaka slipvax. Skillnaden blir tydlig och man kan börja se konturerna av sig själv i kåpan..
Nu är hela kåpan polerad med slipvaxet. De tråkiga ställen som jag inte kom åt med rondellen gjorde jag för hand med en trasa och slipvax. Ytan blir något matt men rengörs lätt med lite förtunning eller ännu bättre med T-röd, eftersom förtunningen lämnar en något flottig yta..
Nu har jag börjat med det roliga, nämligen att använda Högglans vaxet. Jag använder en annan rondell (likadan som innan) för att inte blanda ihop de olika vaxerna.. Och nu är det bara att mosa på så mycket vax jag har tålamod till. Och se till att slipa upp allt vax med för den delen, vilket gärna lägger sig på kåpan som svarta burn spår.. Det är lättare att polera bort vaxet än att plocka bort överflödigt för hand senare..
Oj oj, hade det inte varit för den dåliga focusen i kameran skulle man lätt kunna läsa 'olympus' fast spegelvänt
Nu börjar det verkligen likna något.. Notera dom svarta sträcken på bokstäverna, det är vax som är stenhårt när det svalnar.. och poleras lättast bort. Måste nu polera resten mellan bokstäverna för hand.. Så har man en snygg spegelblank kåpa sen!!
Såhär ser vaxet ut, det är nästan i samma konsistens som tvål och appliceras bäst på rondellen genom att mata in densamme i vaxkakan så vaxet smälter av värmen som uppstår när rondellen snurrar.. Det vita högglansvaxet kostade förresten ca 150kr. Och dessa kakor gör man inte slut på i första taget om man polerar motor detaljer eller andra småsaker..
Hur många insug har ni sett er spegelbild i? hehe.. Insuget kommer från en gammal B230FT turbostånkare. Detta var betydligt knepigare att få i hyfsat skick, då ytan på insuget är fullt med porer!! Bara at slipa och slipa tills det är slätt och fint. Sen har jag även filat/sågat bort en massa gjutskägg och bokstäver som jag tyckte inte passade in.. Många knepiga ställen att slipa på dock, en massa slanganslutningar och skrymslen.. Det tog sin tid... (och det är inte 100% överallt heller för så mycket tålamod har jag inte..)
Detta är absolut inget svårt att göra, det enda som egentligen krävs är tålamod. Ju mer man slipar ju bättre yta, ju mer man polerar ju blankare yta.. det handlar bara om tid och hur mycket tålamod man har. Förutsatt att man kan handskas med en borrmaskin och sandpapper vilket jag tror de flesta kan...
Tack för mig!!
metall polering [BILDER]
metall polering [BILDER]
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
8125p 3dMark06
Riktigt fint faktist! Kommer bli som en chopper fast en bil
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
Du verkar ju redan kunna göra rätt, men du får endå en värdefull länk! =)
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466
http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... eadid=4466
• ο β ε ο •
-
- Posts: 683
- Joined: 2004-11-27 21:35:18
- Location: Skåne.
noshit!perhaven wrote:tjena att Zooloo har lagt ner lite mer möda då!!
han går ut med att han gör det åt en numera också, mot en viss betalning givetvis.. Rätt schyssta priser med tanke på jobbet, tiden.
Skulle själv vilja slipa ner mitt topplock, men något säger mig att med
mitt tålamod så tar det en vecka, och bilen måste rulla dagligen.
Så detta är nog enbart något för smygbögarna
• ο β ε ο •
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Jag polerade upp ett insug till min brors Nissan 200 för ett tag sen, det blev riktigt snyggt, men just det där med att komma så djupt i godset för att slippa porerna känner man igen... jag slipade med diverse slipmaskiner, sedan ett sånt hjul som använts här, därefter slipade jag med 600-papper och 1200-papper, autosol och trasa.. Sen var det blankt och fint <3
Kan inget om mycket