Montera Zalman CNPS 9500 AM2 på ASROCK ALIVENNF6G-moderkort!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
erikac
Posts: 26
Joined: 2007-07-28 16:34:51
Contact:

Montera Zalman CNPS 9500 AM2 på ASROCK ALIVENNF6G-moderkort!

Post by erikac »

Hej,

Jag har en dator som jag har köpt en Zalman CNPS 9500 AM2 processor fläkt till. Min fråga är då att jag redan har satt en annan fläkt som jag hade från det att jag byggde ihop min dator för dryga två månader sedan.

Mellan processorfläkten som redan sitter i datorn och själva processorn själv så sitter det redan en grå kylpasta.

När jag ska ersätta den gamla fläkten med min Zalman CNPS 9500 AM2 processor så undrar jag om jag måste ta bort all kylpasta och sätta dit den nya kylpastan som följde med paketet eller kan jag använda den som redan sitter där på min gamla processor fläkt.

Utan att ha tittat så har nog kylpastan kletat av sig på själva processorn också från min fläkt som redan sitter i datorn.

Vet inte hur jag ska göra....


/erikac
erikac
Posts: 26
Joined: 2007-07-28 16:34:51
Contact:

Re: Montera Zalman CNPS 9500 AM2 på ASROCK ALIVENNF6G-moderk

Post by erikac »

erikac wrote:Hej,

Jag har en dator som jag har köpt en Zalman CNPS 9500 AM2 processor fläkt till. Min fråga är då att jag redan har satt en annan fläkt som jag hade från det att jag byggde ihop min dator för dryga två månader sedan.

Mellan processorfläkten som redan sitter i datorn och själva processorn själv så sitter det redan en grå kylpasta.

När jag ska ersätta den gamla fläkten med min Zalman CNPS 9500 AM2 processor så undrar jag om jag måste ta bort all kylpasta och sätta dit den nya kylpastan som följde med paketet eller kan jag använda den som redan sitter där på min gamla processor fläkt.

Utan att ha tittat så har nog kylpastan kletat av sig på själva processorn också från min fläkt som redan sitter i datorn.

Vet inte hur jag ska göra....
Bild på Zalman CNPS 9500 AM2 fläkten som jag ska sätta in i min dator
http://www.overclockzone.com/zolkorn/Ye ... G_0290.jpg

Bild 2
http://lib.store.yahoo.net/lib/xoxide/z ... -am2-5.jpg

/erikac
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Ta bort den gamla och ha på ny. En klick tillräckligt stor för att du nätt och jämnt ska kunna smeta ut den över hela processorn med t.ex. ett kreditkort.
Glossolalia coats my skin
erikac
Posts: 26
Joined: 2007-07-28 16:34:51
Contact:

Post by erikac »

OK, är nog bäst ändå tycker jag det låter som så att man inte blandar ihop den nya fläkten med den gamla kylpastan. Med tanke på garantier osv.
erikac
Posts: 26
Joined: 2007-07-28 16:34:51
Contact:

Post by erikac »

Hej igen,

Öppnade min dator just och låsade på spärren på processorfläkten och försökte lyfta bort den, men den sitter sten hårt fast i moderkortet dvs. processorn.

Vet inte riktigt hur mycket jag ska ta i, har en datorsnubbe som jag känner som jag kanske kan be om hjälp.

För jag vågar inte ta i mera.

Det är den här fläkten som jag vill ta bort.
http://regebro.files.wordpress.com/2007 ... or_fan.jpg

/erikac
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

försök vrida(snurra) lite på kylaren om det går. då brukar det släppa lättare. annars ta loss fläkten och låt processorn gå varm. stäng sedan av och skynda dig att ta loss medans den är varm så går det nog lättare.
Glossolalia coats my skin
erikac
Posts: 26
Joined: 2007-07-28 16:34:51
Contact:

Post by erikac »

tack för hjälpen, har nu bytt processor fläkt till en Zalman CNPS9500 AM2 och det fungerar perfekt :D
Post Reply